Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Den typen kunde minner meg om de som skal ha avslag på sko da de er utstillingsvare og ikke nytt par fra lager..... For ja, alle skoene vi har ute i butikken er BARE utstillingssko liksom.....

Jeg er ærlig talt enig med de kundene... Det er alltid bare èn av hver str som står ute i butikken. Den blir prøvd, litt utgått (utvidet og styra med så den ikke er helt lik den på lager i hvert fall) og den kan etter hvert få en annen farge enn den på lager. Så avslag synes jeg faktisk man bør få uten å spørre om det, hvis det ikke finnes et helt par på lager.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Det der har med service å gjøre..

HEndt meg også ofte, men jeg sier ja jeg skulle egentlig det, men bare kom inn å kikk du. Eller jeg sier ja jeg skulle egentlig det, men om det er noe du skal ha så hjelper jeg deg med det først.

Det har litt med å holde på kundene også.. hvertfall her hvor jeg kommer fra er det viktig.

Jeg har vært på vei inn i butikker akkurat når de driver å skal stenge. Da går jeg som regel ut igjen (hvis jeg ikke er ute etter noe spesielt og rekker å kjøpe det)... Da hender det at de bak kassen smiler og roper at jeg bare må komme inn å kikke.

Men forstår godt at når det er stengetid så er det stengetid. Så lenge de ikke ser sure ut og kikker på klokka og skuler på meg, men smiler og sier at jeg desverre kom litt for sent, eller at jeg kan stikke innom dagen etter så er jeg fornøyd.

Det kan jo godt hende at Caro opplever dette ofte og ikke en gang i blant... For en gangs skyld kan det gå greit, men ikke hver dag liksom... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Men det er jo helt umulig å si om noe er godt eller ikke, det er jo så individuelt! Jeg kan jo elske noe du synes smaker pyton ;)

Ja, men det er likevel ganske vanlig å at kunder spør om det - pussig nok.

Et spørmål jeg får veldig ofte i frukt og grønt avdelingen er: "Er disse sure?" - da som regel om appelsiner, bær, klementiner og druer. Alle har jo foskjellig oppfatning av hva som er surt og søtt da, så det er umulig å svare for andre på om noe er surt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet her er at mange som jobber i butkk er studenter og er fleksible. Derfor forventer mange kunder at alle butikkansatte kan være like fleksible med tanke på åpningstid osv.

Jeg hadde faktisk et liv utenom jobben også da jeg var student... ;)

Synes man skal respektere åpningstidene -er man seint ute, kan man ikke forvente at de ansatte skal utsette alt til ære for deg. Butikkansatte yter en tjeneste innenfor et oppsatt tidsrom, ikke en rett kunden har når det passer h*n. Har stått til langt over stengetid innimellom, mens andre ganger har jeg ikke hatt mulighet til det, og da må det være greit å gjøre kunden oppmerksom på at når er det faktisk over stengetid og h*n må gjøre seg ferdig.

  • Liker 34
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første service-jobb, 18 år og totalt uerfaren og umoden. Bensinstajonjobb. Ikke kunden som var dum her asså, heller meg. Kom en diger danske inn og babla ivei på dansk. Jeg forsøker så godt jeg kan å forstå. Beklager og beklager at jeg ikke skjønner hva han mener. Han snakker saktere og saktere og høyere og høyere. Tilslutt bare skriker han "MAAAAAD! "

Han fikk nå kjøpt seg en pølse etter litt peking og styring.

Så har vi hun som kjøpte kaffe her en morgen. Ekspeditøren sa "har vi en fin dag i dag da?" og da begynte hun å hulke... Det er ikke helt greit å vite hvordan man skal forholde seg da.

Ellers er det alltid artig å få kjeft for prisnivået. For all del, alle vi som jobber i kassa både setter alle prisene og bestemmer momsnivået, så fyr løs. Det er nesten like gøy som de som kjøper f.eks. en pølse, spiser ca 80% og så sier at den var ikke helt varm, vil ha en ny.

Etter noen år på 7-eleven og Deli de Luca har jeg lagt for hat de som bøyer seg inn over disken og forsyner seg med bakevarer selv. Da vanker det smekk på fingeren. Kan forstå det når det gjelder de varene som står midt foran nesa til kundene, men ikke når det gjelder de som er gjemt bak pleksiglass.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Eg arbeidde på kino medan eg studerte. Ein kveld kom det inn ein kunde som skulle ha to billettar på "den gode, ville jegeren". Prøv å gjett kva dette var? Filmen gjekk på kino rundt 1998 trur eg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg arbeidde på kino medan eg studerte. Ein kveld kom det inn ein kunde som skulle ha to billettar på "den gode, ville jegeren". Prøv å gjett kva dette var? Filmen gjekk på kino rundt 1998 trur eg.

Good Will Hunting? :legrine:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det alltid artig å få kjeft for prisnivået. For all del, alle vi som jobber i kassa både setter alle prisene og bestemmer momsnivået, så fyr løs. Det er nesten like gøy som de som kjøper f.eks. en pølse, spiser ca 80% og så sier at den var ikke helt varm, vil ha en ny.

Hehe denne har jeg også opplevd. Der jeg jobbet før hadde vi ei som var notorisk blandt flere kiosker på stedet. Hun kjøpte en pølse (gjerne den billigste), spiste ca halvparten og sa at den ikek var varm. Deretter valgte hun seg en dyrere en.

Etterhvert var jeg 100% sikker på at pølsene var varme, men hun gav seg ikke. Jeg skaffet derfor et termometer til pølsene som jeg plutselig dro frem en gang hun prøvde seg på dette tullet. Hun ble litt lang i maske da pølsa som var så kald holdt cen rimlig høy temperatur, hvorpå hun fikk en real reprimande av meg (under lørdagsrushet). Hun viste seg aldri på senteret igjen, merkelig nok... :ler:

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Også har vi de kundene da, som får spørsmålet om de vil ha pose.

"Nei, jeg tar det i lommene. Ser du ikke, jeg har store lommer" Hahahah...

"Må jeg betale for den? Det er jo reklame for butikken, skal ikke betale for å reklamere."

Vrenger posen jeg da :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg hadde faktisk et liv utenom jobben også da jeg var student... ;)

Synes man skal respektere åpningstidene -er man seint ute, kan man ikke forvente at de ansatte skal utsette alt til ære for deg. Butikkansatte yter en tjeneste innenfor et oppsatt tidsrom, ikke en rett kunden har når det passer h*n. Har stått til langt over stengetid innimellom, mens andre ganger har jeg ikke hatt mulighet til det, og da må det være greit å gjøre kunden oppmerksom på at når er det faktisk over stengetid og h*n må gjøre seg ferdig.

Alle har jo et liv utenom jobben.. men mange skjønner ikke det om du ikke har samboer, barn eller noe.

Jeg driver et eget firma, hadde akkurat stengt, tatt oppgjør, slukket alle lys, låst døra og begynt å gå hjem.. Tror det var en halv time etter stengetid, dette var en lørdag, og uka mi var endelig over.

SÅ bråmøter jeg en venninne av meg mens jeg går hjemover..

'ååå har du stengt?, jaja, jeg får vel se en anna dag da..' med et tonefall som at jeg burde åpnet opp igjen for ho, å sikkert stått en time for å styre nysgjerrigheten hennes..

Sier ja, nå er det helg.. og begynner å prate om andre ting..

Mens vi står å skravler litt så kommer det noen andre folk å kikker på vinduene og kjenner på døra..

Da er venninna mi kjapp og sier.. 'nei nå får du kunder!!'

Det var jo helg, det var stengt!!

Skulle jeg åpnet opp å slått på igjen alle lys og på igjen med kassa??

Dette var bare KIKKERE!!!

Blei litt sur den gangen kjente jeg.. jeg var så sliten..

Men hun har en oppfatning at vi i butikk gjør INGENTING vi!!

Hun spurte meg en gang.. hva gjør du her a? Når det ikke er folk liksom.. vasker du da eller?? vasker du sjøl? :overrasket::overrasket:

Ja selvfølgelig vasker jeg, men alt det andre da, butikken står ikke akkurat av seg selv liksom..

Rydding, varepåfylling, bestilling, dandering, papirarbeid..

det er jo tusen andre ting å finne på. Å ekspedere kunder er jo kose jobben det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Standard-spørsmålet er jo "jeg mangler xx kroner for denne sjokoladen/chipsen/avisen/kaffen/osv, kan jeg få det/den likevel?" .

Typen min gjør ofte dette, dersom han mangler en krone eller to, og stort sett får han ja. Jeg blir like forbauset hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter
Eg arbeidde på kino medan eg studerte. Ein kveld kom det inn ein kunde som skulle ha to billettar på "den gode, ville jegeren". Prøv å gjett kva dette var? Filmen gjekk på kino rundt 1998 trur eg.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Må jeg betale for den? Det er jo reklame for butikken, skal ikke betale for å reklamere."

Vrenger posen jeg da :)

Det gjør jeg også! Og hvis de går med merkeklær så spør jeg f.eks. "Hvor mye får du betalt for å ha på deg de joggeskoene med svær Nike-logo da?"

En pose er vel en vare på lik linje med alt annet. Alle varer har jo et merke/ logo på seg. En ting er at de gir bort poser i klesbutikker osv, der koster jo en vare kanskje flere hundre kroner og de har normalt ikke rush med kunder hele dagen. Noe annet er matbutikker der mange kanskje handler for 10-50 kroner, og man ekspederer mange fler. Det blir masse utgifter av å gi ut gratis poser til alle kundene i en matbutikk. En vanlig bærepose koster forresten rundt 35 øre i innkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så til noen av de tingene jeg har opplevd:

Dame, rundt 60 år: "Disse engangshøvlene, kan jeg bruke dem til å barbere meg nedentil?"

Jeg: :overrasket:

Damen: "Jeg skal opereres om noen dager skjønner du, også sa legen at jeg måtte barbere meg der nede. Det har jeg aldri gjort før"

Husker en annen dame som var fast kunde hos oss, hun var for å si det mildt helt på jordet. En gang tok jeg henne på fersken (bokstavelig talt) da hun var i ferd med å åpne en boks med hermetiske ferskener. Hvorfor? Jo, hun måtte jo teste om boksåpneren vi solgte var noe tess...

En annen gang spurte hun om sjokoladekakene jeg drev og pakket ut var ferske. Dette er altså sånne billgkaker som man selger i dagligvareforretninger, ikke bakerikaker. Jeg sa at jeg ikke visste når de var bakt.

Har opplevd at en voksen mann slang ei brødfjøl hardt i disken fordi jeg ikke ville ta imot den gamle, utgåtte 1000-lappen hans. Enkelte forstår ikke at penger blir verdiløse en stund etter at de er ute av sirkulasjon. Han sa at han i hvert fall aldri skulle handle hos oss igjen.

I forrige uke da jeg satt i kassa (på Europris) fikk jeg en skyllebøtte av en kunde fordi en vare gikk inn på feil pris. (Det var snakk om 20 kroner diff.) Hun sa høyrøstet at det er fælt når kassepersonalet ikke vet hva ting koster. Jeg sa at vi har mellom 3000 og 4000 varer, og det er litt vanskelig å huske alle prisene, spesielt fordi ca. 1/3 av varene er kampanjevarer som vi bare har en periode før det kommer noe nytt igjen. Hun svarte snurt at hun hadde jobbet i butikk selv. Jeg holdt på å si at det må ha vært for mange år siden, før det fantes strekkoder, men jeg klarte å la vær å si noe.

Har hatt mange som har blitt sure for at de ikke får slippe inn i butikken etter stengetid. Men vi holder til på et kjøpesenter, og har en tidsfrist på 45 minutter før senteret låses og da skal vi rekke å ta oppgjør også. Derfor må vi ofte faktisk be kundene om å gjøre seg ferdige med å handle.

En velkjent klassiker er jo kunden som spør etter en vare, og får til svar at "Det er dessverre utsolgt.". Da sier de enten "Så du har ikke fler igjen?" eller "Men dere har hatt det før!". :sur::sur:

Endret av Meaty
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen kunde minner meg om de som skal ha avslag på sko da de er utstillingsvare og ikke nytt par fra lager..... For ja, alle skoene vi har ute i butikken er BARE utstillingssko liksom.....

:ler: Det er så irriterende ! For det er jo liksom veldig fornuftig å binde opp en tredjedel av varelageret som "utstillingsmodeller" i butikken ! Hva tror kundene vi egentlig gjør med det såkalte "utstillingsskoene" ? Kaster dem ??

Irriterende med kunder som skal kjøpe et par fra restesalgskurven til 50 kr (type sko vi har hatt i et og et halvt år, og som har sakte men sikkert blitt satt ned fra 800 kr til 50 kr...), og blir SKIKKELIG sure fordi de ikke får et NYTT par ! Ja, vi selger de stygge skoene til 50 kr fordi vi har skikkelig mange par på lager :frustrert:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par historier;

Jeg har blitt tatt for å være gutt siden jeg gikk på barneskolen. Men etterhvert som jeg vokste til så fikk jeg normale former, og gjerne litt ekstra, spesielt oventil når jeg var gravid.

Bare et par uker før jeg skulle ut i svangerskapspermisjon med mitt yngste barn hadde jeg et hyggelig ektepar på besøk i butikken. De fikk hjelp og service de tydeligvis likte, for når de går ut døra overhører jeg at kona sier til mannen "Det var da en hyggelig gutt! "

Dere kan tro mine kolleger lo godt der de stod bak reolene og hørte kommentaren mens jeg satt i kassa med kul på magen. :)

Dette var en byggvareforretning, og som vanlig forventer kundene en mann til å hjelpe dem. Men denne dagen var "mannen" syk, og de måtte ta til takke med hjelp fra meg.

Damen som kommer inn skal ha hjelp og spør meg om det ikke finnes noen mann, noe jeg avkrefter, og sier til henne at hun nok må "ta til takke med meg" Damen blir litt småsnurt, og vet ikke helt om hun vil ha hjelp.

Jeg spør henne hva hun er ute etter, og får tilslutt ut av henne at hun skal ha et bor, og da et glassbor. Jeg finner boret og får avklart hvilken dimensjon hun trenger, alt mens damen nekter å godta at jeg vet hva jeg driver med.

Jeg får loset henne mot kassa, og tatt betaling, men damen er fortsatt ikke helt sikker på denne hjelpen, for hun avslutter handelen med det samme hun går ut døra med denne setningen;"Jeg kommer tilbake om det ikke passer altså!!" (Trenger jeg å si at hun aldri kom i retur...;))

På samme sted hadde vi alltid varetelling en dag i mellomjula.

Mellomjula er ikke den travleste tiden på året i byggevarebransjen, så som oftest var det da det var minst kunder.

For å varsle kundene hadde vi en stor plakatholder foran inngangsdøra. Den var ca 1,50m høy og 60 cm bred, og for å komme inn måtte man flytte denne for å komme til døra. I tillegg hadde vi en stor plakat limt på døra.

Men i løpet av dagen hadde vi minst 10 kunder som klatret over denne svære plakatholderen, for så å banke på ruta og lure på hvorfor vi ikke lukket opp. Daglig leder pratet med dem, og kundene kunne ikke skjønne hvorfor vi ikke lukket opp, siden vi allikevel var på jobb!

Hallo...vi må fysisk være til stede for å telle varene!!

Men så har vi de kundene som gleder meg med å skryte av det jeg gjør. Det redde dagen for meg. Spesielt siden jeg går som ferievikar i en stilling som krever at man vet litt om det man selger. Da er det gøy å få tilbakemeldinger om at man gjør en god jobb, selv om man er usikker, og ting tar lengre tid enn de vanligvis gjør. :)

Endret av Kaffeavtalen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
En velkjent klassiker er jo kunden som spør etter en vare, og får til svar at "Det er dessverre utsolgt.". Da sier de enten "Så du har ikke fler igjen?" eller "Men dere har hatt det før!".  :sur:  :sur:

:ler: Og - "Er du SIKKER på at du ikke har flere på lager?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...