Gå til innhold

Når 3 blir 4 <3


lillemeg90

Anbefalte innlegg

Nei, det visste ikje jeg heller! Utrolig at de kan reddes så tidlig! I england var det vel vertfall tidligere abortgrense i uke 20-21:o

Så tidlig er det vel ofte lungene det står på, og jentene klarer seg oftere enn guttene. Hold deg inne lille venn!

Ja, også er det jo mange som får hjerneblødning også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir utført senaborter i Norge tom uke 23-24, ved tungtveiende årsaker, leste jeg i en sak i sykepleien for litt siden. Ganske ille når man vet at fostre kan reddes fra uke 22 ca. Har to venninner som jobber på nyfødtintensiv, og de sier begge at babyene født uke 22-23 kan være utrolig sterke, selv om de fleste må ha mye hjelp for å unngå komplikasjoner.

Jeg er ingen abortmotstander, men finn for guds skyld ut at du er gravid, og fjern det i god tid før det er levedyktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være forferdelig å abortere et så stort foster iallefall :trist: Noen finner jo alvorlige misdannelser som ikke er forenelig på OUL f.eks og ikke ha så mye valg. Uff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være forferdelig å abortere et så stort foster iallefall :trist: Noen finner jo alvorlige misdannelser som ikke er forenelig på OUL f.eks og ikke ha så mye valg. Uff.

Ja, det er jo noe litt annet :) Må være helt forfærdelig, ja :(

Endret av Lilleninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja huff... Men nå skal vi ikke snakke om slike ting :P

I dag kommer det en mann og installerer alarm hos oss! Det blir bra! Er litt nervøs for å være alene hjemme for det har vert litt episoder i nabolaget. Og her en dag var det noen som var og kjente på inngangsdøren vår rett etter mannen hadde gått :o har jo hunden som alarm også da. Men blir fint å ha alarm på alle dører. Samt brannalarm tilknyttet alarmsentralen:) så blir noen varslet med en gang om vi ikke skulle være hjemme:)

Så er det dette med permisjon da. Skal ta litt telefoner i dag og finne ut hva som lønner seg for oss! Er jo enda litt tid igjen til søking, men merker jeg får litt fnatt når folk snakker om permisjon for jeg har virkelig ikke peiling på noe rundt det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjon er vanskelig!! De sier 100% dekning er mest lønnsomt, men ved ulønnet permisjon mister man vel retten til sykepenger? Skummelt det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjon er vanskelig!! De sier 100% dekning er mest lønnsomt, men ved ulønnet permisjon mister man vel retten til sykepenger? Skummelt det også!

Ja, det er derfor jeg må høre med spekter om det stemmer at jeg ikke mister retten til sykepenger pga, noe de hadde i tariffavtalene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å gå for 80 %. :) Taper litt penger på det, men det er så vanskelig å legge av nok penger til at vi faktisk har penger til ulønnet permisjon. :P Også det med sykepenger ja. Tviler på at jeg skulle få behov for sykemelding, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte også 80%. Fant ut at det var best for oss sånn at vi har lengst mulig permisjon. Selvom det blir mindre penger av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skummelt med disse episodene i borettslaget deres? Hva feiler det folk lissom? Bra dere installerer alarm. Vi har også alarm, ikke at vi har opplevd disse episodene men synes det føles litt tryggere med tanke på at jeg av og til er hjemme alene nattestid og Pus er hjemme hver dag! Som jeg sier : de kan stjele alt hva vi har, bare la pus være igjen! 🙈❤️ Vil sikkert føles litt tryggere for deg ettersom den blir innstallert!!

Ja denne permisjonen. Leste litt i dag jeg også. Flesteparten velger 100 men man skal vel heller ikke følge strømmen. Man må kanskje regne hva man taper på 80 kontra 100 og ev ulønnet permisjon. Jeg var veldig på 100, mdn etter å ha lest litt i dag lurer jeg faktisk litt på 80. Eneste jeg er redd for er at vi får så skrekkelig dårlig råd at vi ikke kan leve normalt. Men sant skal sies så blir det jo ikke noen sommerferie til utlandet til neste sommer. Det passer seg kanskje ikke helt med hete varme og spedbarn! Da kan man spare de pengene og ev se an økonomi til høsten.

Om du finner ut at du fortsatt hAr rett på sykepenger til tross for ulønnet permisjon så er det jo kanskje ett litt enklere valg å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å gå for 80 %. :) Taper litt penger på det, men det er så vanskelig å legge av nok penger til at vi faktisk har penger til ulønnet permisjon. :P Også det med sykepenger ja. Tviler på at jeg skulle få behov for sykemelding, men man vet jo aldri.

Nei, plutselig får man en prolaps i ryggen eller en brukket fot. Man vet jo aldri! Ja, her blir det å legge av 1200 per uke når jeg er i perm og 1600 per uke når han er i perm. Det er ganske mye. Må i såfall bare sette på automatisk trekk.... :)

Vi valgte også 80%. Fant ut at det var best for oss sånn at vi har lengst mulig permisjon. Selvom det blir mindre penger av det.

Hvis det viser seg at jeg får sykepengegrunnlag pga spekter, så blir det jo det samme antallet med uker om jeg tar 10 uker ulønnet. Så samme antall får vi uansett da. Kunne nok aldri valgt 100% og ikke ta ulønnet permisjon. Det har mye å si med 10 uker altså!

Så skummelt med disse episodene i borettslaget deres? Hva feiler det folk lissom? Bra dere installerer alarm. Vi har også alarm, ikke at vi har opplevd disse episodene men synes det føles litt tryggere med tanke på at jeg av og til er hjemme alene nattestid og Pus er hjemme hver dag! Som jeg sier : de kan stjele alt hva vi har, bare la pus være igjen! ❤️ Vil sikkert føles litt tryggere for deg ettersom den blir innstallert!!

Ja denne permisjonen. Leste litt i dag jeg også. Flesteparten velger 100 men man skal vel heller ikke følge strømmen. Man må kanskje regne hva man taper på 80 kontra 100 og ev ulønnet permisjon. Jeg var veldig på 100, mdn etter å ha lest litt i dag lurer jeg faktisk litt på 80. Eneste jeg er redd for er at vi får så skrekkelig dårlig råd at vi ikke kan leve normalt. Men sant skal sies så blir det jo ikke noen sommerferie til utlandet til neste sommer. Det passer seg kanskje ikke helt med hete varme og spedbarn! Da kan man spare de pengene og ev se an økonomi til høsten.

Om du finner ut at du fortsatt hAr rett på sykepenger til tross for ulønnet permisjon så er det jo kanskje ett litt enklere valg å ta?

Synes nesten det er enda skumlere siden det er enebolig. I et borettslag vil kanskje andre oppdage det! Nå har han i hvertfall vert her og vi har klar alarmene :D

Har du lagt inn lønn og slikt i foreldrepengekalkulatoren? Er veldig greit å se svart på hvitt hva man ca vil få utbetalt med de to alternativene. Vi tenekr litt slik at vi klarer oss godt nå, og det er jo uansett en av oss som er i full jobb når den andre får permisjonspenger:) så blir litt mindre å rutte med, men med den andres lønn går det helt fint. Blir nok også mer sparing av feriepenger og skattepenge som du sier:) blir ingen stor ferie her heller, men tenker å ta en tur til danmark og leie et feriehus om lille er i stand til det:)

Så her blir det nok slik at om jeg har sykepengegrunnlag etter ulønnet permisjon pga. Spekter så blir det 100% med 10 uker ulønnet. Hvis ikke så blir det 80% for jeg tørr ikke tape sykepengegrunnlaget.... Fikk ikke tak i dem i dag så får prøve på mandag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du permisjonsguru :pls: Vet du hvor mange uker man må være i arbeid for å opparbeide seg sykepengerettigheter igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du permisjonsguru :pls: Vet du hvor mange uker man må være i arbeid for å opparbeide seg sykepengerettigheter igjen?

:ler::fnise:

Man må jobbe 4 uker for sykemelding og 8 uker for egenmelding. Men går man ditekte fra permisjon så har man rettighetene med en gang..:) hun fra nav snakket også om at om man var inaktiv i mindre enn 4 uker og ble sykemeldt så kunne det etter paragraf 8 (aner ikke hva som står der) søke om sykepenger, men det ble da 65% av vanlig inntekt om det ble innvilget...:) jeg skulle jobbet i nav :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 uker :hoppe:

I dag spanderte mannen gravidmassasje på meg! Kan virkelig anbefales:)

Nå er det siste innspurt før grevinnen og hovmesteren i kveld. DA er det jul! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei :-)

Når du skriver "går direkte fra permisjon" mener du ulønnet da?

Snakket med et vennepar i går som hadde to barn. De hadde valgt å ta 80 prosent begge gangene. De begrunnet det med at da fikk man lenger tid hjemme pluss dette med barnehage opptak i august måned. Med 100 prosent og ulønnet permisjon så var det mange som sa at de skulle spare underveis, men som aldri klarte det! Derfor var det lettere å ha 80 prosent og heller være litt forsiktig!

Prøvde å bruke nav sin regnemaskin og får opp en sum i uken. Må vel gange denne med fire uker for å få brutto måned. Når jeg da velger 100 prosent så får jeg jo ikke vanlig månedslønn som jeg ellers får - men noe mindre!?

Jeg er så enig med deg - grevinnen og hovmesteren - da er det jul! Da senker julefreden seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Når du skriver "går direkte fra permisjon" mener du ulønnet da?

Snakket med et vennepar i går som hadde to barn. De hadde valgt å ta 80 prosent begge gangene. De begrunnet det med at da fikk man lenger tid hjemme pluss dette med barnehage opptak i august måned. Med 100 prosent og ulønnet permisjon så var det mange som sa at de skulle spare underveis, men som aldri klarte det! Derfor var det lettere å ha 80 prosent og heller være litt forsiktig!

Prøvde å bruke nav sin regnemaskin og får opp en sum i uken. Må vel gange denne med fire uker for å få brutto måned. Når jeg da velger 100 prosent så får jeg jo ikke vanlig månedslønn som jeg ellers får - men noe mindre!?

Jeg er så enig med deg - grevinnen og hovmesteren - da er det jul! Da senker julefreden seg :-)

Nei, direkte fra svangerskapspermisjonen:)

Ja, de sier noe der! Er ganske mye som må spares i måneden for å ha nok til ulønnet permisjon. Man må nok ga direkte trekk for å få det til å gå!

Her blir det også et-par tusen mindre i mnd enn normal lønn. Husker ikke akkurat hvor mye nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidmassasje hørtes veldig deilig ut! :hjerte:

God jul, kos deg masse!! :nisse:

Det var det også! God jul Androide! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...