Gå til innhold

Termin på slutten av studieåret.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg håper det er noen kloke hoder som kan hjelpe meg litt her.. :-) 

Jeg er på siste året på min bachelor, og venter barn i mai.

Har jeg noe krav på stipend videre?

 

Jeg har hørt at lånekassen oppfordrer folk i min situasjon om å søke seg inn på skolen igjen, altså søke ett nytt år studium eller lignende, og at det ikke er krav til å møte opp på skolen, eller ta eksamen. Er det noen her som har erfaring med dette?

 

Gleder meg veldig til lille kommer, men jeg er samtidig også litt stresset over at jeg ikke har hatt fast jobb, bare deltids, så det blir ikke mye i permisjons penger. 

 

Håper noen vil hjelpe meg litt! :gravid:



Anonymous poster hash: 58fa8...150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en bekjent som tok bachelor eksamen dager før hun fødte. Hun søkte seg inn på et kurs og har ennå idag en form for støtte pga hun er i studier, så jeg trur ikke det må vare krevende. Men jeg ville hørt med en studieveileder og Lånekassen for å se hvor mye du evt må studere for å ha krav på støtte og hva du kan få i støtte.

 

Her trur jeg du vil finne litt mer informasjon:

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/Sa-mye-kan-du-fa/

 

Du skal nok ha krav på foreldre- og forsørgerstipend.

Endret av karlakarl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joo, du må vel bestå året. Det har noe med utbetalingen å gjøre. Men gå innpå lånekassen og se hva som står.

Når det er sagt er det en uting at lånekassen oppfordrer folk til å søke et studium pga at de skal få foreldrepenger. Spesielt hvis folk ikke har planer om å fullføre!

Anonymous poster hash: 14a98...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn rett etter endt bachelor i sommer, og søkte meg inn på masterstudiet. Kom inn, og søkte deretter om utsatt studiestart et år - og får nå foreldrepenger fra lånekassa. Kommer nok ikke til å begynne på masterstudiet til høsten, og det er heller ikke noe krav om at man må gjøre det. (Merkelig at reglene er så "snille", men veldig praktisk også da ;) )

Anonymous poster hash: d4bb0...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk deg inn på et studie, fullfør bacheloren og søk om permisjon eller utsettelse i utdanningen året etterpå. Ingen krav om å fullføre eksamen  :laugh:

Da får du foreldrestipend fra lånekassen.

Mer informasjon på Lånekassens nettsider, eller du kan ringe dem og forhøre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! :-)

Men, jeg lurer på en ting til, om jeg klarer å formulerer spørsmålet slik at det blir forstålig.. 

Jeg har jo termin 4.mai, eksamen i slutten av mai ( ja, det blir veldig heftig!), Jeg må jo melde i fra til lånekassen om fødsel, slik at jeg mottar foreldrepenger og det jeg har krav på, vil de da stusse på at jeg har meldt meg opp til videre studier i august når jeg føder i mai? Så med en gang jeg har fått betalt semesteravgift får jeg da stipend, sånn som vanlig, men hva med sommeren? Altså de to månedene etter jeg har født.. Jeg er veldig dårlig på å forklare, men håper noen likevel forstår... :fnise:  :plystre:  :rodmer:



Anonymous poster hash: 58fa8...150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Tusen takk for mange svar! :-)

Men, jeg lurer på en ting til, om jeg klarer å formulerer spørsmålet slik at det blir forstålig.. 

Jeg har jo termin 4.mai, eksamen i slutten av mai ( ja, det blir veldig heftig!), Jeg må jo melde i fra til lånekassen om fødsel, slik at jeg mottar foreldrepenger og det jeg har krav på, vil de da stusse på at jeg har meldt meg opp til videre studier i august når jeg føder i mai? Så med en gang jeg har fått betalt semesteravgift får jeg da stipend, sånn som vanlig, men hva med sommeren? Altså de to månedene etter jeg har født.. Jeg er veldig dårlig på å forklare, men håper noen likevel forstår... :fnise:  :plystre:  :rodmer:

Anonymous poster hash: 58fa8...150

 

 

De stusser ikke. Det er helt lovlig, og du har rett på foreldrestipend. De anbefaler faktisk at man søker seg inn på videre studier slik at man får det man har rett på. De som får foreldrestipend får også støtte om sommeren, men det kan være noe behandlingstid på søknaden men dette får du etterbetalt. Du fikser nok en eksamen med baby. Lykke til og kos deg med graviditeten  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte og var tilbake på skolen 3 uker etter fødselen. De stusset overhode ikke på dette da det er ganske vanlig universitet. Foreldrestipend mottas på sommeren også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du ikke vet om du kommer inn på videre studie før etter opptaket i juli (og dermed ikke kan dokumentere det til Lånekassen), vil du nok ikke få penger for sommeren (juni og juli) før i august, altså etterbetalt. Det var i hvert fall det jeg fikk :)

Anonymous poster hash: d4bb0...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...