Gå til innhold

Er de flinke til å måle på sykehuset? Vekstkontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min første ble estimert til å være under 3 kg ved termin. Måtte på ekstra oppfølging og kontroller fordi de trodde det gjaldt morkakesvikt siden han var så liten.

Han ble født 3 dager FØR termin, 4 kg var han.

Denne (i magen) ble estimert til 4,7 kg i uke 20. Derimot var han "bare" 3 kg i uke 34. Denne gangen ble han estimert til 4 kg til termin. Spennende å se hvor stor han er.

Edit: dårlig norsk.

Endret av HenLu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble estimert til 3300g, var 2700g. Stoler ikke så mye på dem nei. Forstår ikke hvorfor de selv stoler på det.



Anonymous poster hash: dcab9...9d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss feilmargin på målingen. En enkeltmåling kan man ikke stole så mye på, men for oss som har vekstestimering flere ganger i svangerskapet vil man få et mye riktigere estimat. På første vekstestimering med eldste sa de 3500 g ved termin og på en annen kom de fram til 5000 g ved termin. Han var såvidt over 4000 g da han ble født, noe som stemte bra med den generelle estimeringen, men hadde jeg bare hatt én estimering kunne det lett blitt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble målt til å ha en baby godt over gjennomsnittet i uke 39. I uke 39+6 kom han ut, 3600 gram. Så hadde ikke stolt på det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde estimering i 37+2, babyen kom 38+0 - og estimeringen var spot on.



Anonymous poster hash: 2232e...68f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble estimert til 3600 ved termin, fødte dagen før og var 4100g. Og det med to etimeringer og to forskjellige, en jordmor og en lege.

Anonymous poster hash: 4cf1b...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 2 av mine 7 vekstestimeringer med overlege, bommet forsatt 700gr og han hadde veldig stort hode (39cm) og i følge dem skulle han ha 35cm

Anonymous poster hash: c8d64...dbe

Ok det er litt nervepirrende å høre! Har hittils hatt 6 estimeringer selv, 4 ulike leger (glemte den ene), og babyen har ligget på 50 percentilen hele veien. Hadde et større barn sist+ sv.diabetes denne gang så derfor engstelig for stort barn.

Anonymous poster hash: bc7bc...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har ligget på 50. percentil i starten og så blitt større mot slutten. Jeg har type 1 diabetes, så også fare for store barn og har hatt vekstestimering hver fjerde uke. De har en vektgrense og hvis barnet ditt passerer den vil du sannsynligvis bli satt i gang før termin. Ikke bekymre deg, du blir godt fulgt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi ble estimert til å bli rundt 3200-3400 ved termin. Hun kom 5 dager før termin og var 2925 så litt mindre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har ligget på 50. percentil i starten og så blitt større mot slutten. Jeg har type 1 diabetes, så også fare for store barn og har hatt vekstestimering hver fjerde uke. De har en vektgrense og hvis barnet ditt passerer den vil du sannsynligvis bli satt i gang før termin. Ikke bekymre deg, du blir godt fulgt opp.

Var det meg AB du svarte? :)

Hvis ja, så gir de absolutt god oppfølging, kjempefornøyd med akkurat det.

Jeg er i slutten av uke 38 nå, og siste måling var i uke 38 akkurat og da var han også på 50 percentilen..så håper de har rett. :) Neste måling er evnt på overtid.

Anonymous poster hash: bc7bc...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stemte det på grammet. Ble målt av gynekolog og lege+overlege på sykehuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er de ganske flinke. Babyene mine ble beregnet til å være 10 prosent over gjennomsnittet begge gangene, og det var riktig hvis gjennomsnittet er ca 3500-3600g. På min stasjon er jordmoren flinkest til å måle på magen, og legene gjør det ikke like bra, men tror det er fordi de ikke gjør det hver eneste dag. Det stemte også på vesktmåling på ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...