Gå til innhold

Er det tabu å få vaskehjelp eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kom til å tenke på en gang en venn og jeg diskuterte vaskehjelp generelt, ikke i forhold til om man har små barn eller ikke. Han mente at det å ha en vaskehjelp i seg selv var tabu fordi man burde klare å vaske selv og det å ansette en vaskehjelp innebar et herskap- og tjener-forhold. Han forutsatte også at jeg implisitt så ned på vaskehjelpen fordi jeg ville være høyere på den sosiale rangstigen enn vaskehjelpen. Jeg mente at dette overhodet ikke var tilfellet, jeg satt tvert i mot svært stor pris på vaskehjelpen og den jobben hun gjorde. Jeg så på det som en jobb som alle andre jobber, selv om jeg selvfølgelig ikke skal nekte for at en advokat eller lege ville hatt mye høyere status i mine øyne. Jeg så altså ikke noe skille mellom en som vasker på et kontor og en som vasker i et privat hjem, mens han mente at det ville bety at man var for "fin" til å ta drittjobben selv.



Anonymous poster hash: fa91f...a97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kom til å tenke på en gang en venn og jeg diskuterte vaskehjelp generelt, ikke i forhold til om man har små barn eller ikke. Han mente at det å ha en vaskehjelp i seg selv var tabu fordi man burde klare å vaske selv og det å ansette en vaskehjelp innebar et herskap- og tjener-forhold. Han forutsatte også at jeg implisitt så ned på vaskehjelpen fordi jeg ville være høyere på den sosiale rangstigen enn vaskehjelpen. Jeg mente at dette overhodet ikke var tilfellet, jeg satt tvert i mot svært stor pris på vaskehjelpen og den jobben hun gjorde. Jeg så på det som en jobb som alle andre jobber, selv om jeg selvfølgelig ikke skal nekte for at en advokat eller lege ville hatt mye høyere status i mine øyne. Jeg så altså ikke noe skille mellom en som vasker på et kontor og en som vasker i et privat hjem, mens han mente at det ville bety at man var for "fin" til å ta drittjobben selv.

Anonymous poster hash: fa91f...a97

Om man har for vane å heve seg over andre, så finner man kandidater overalt. Jeg tenker mer at betalt arbeid er betalt arbeid. Jeg synes det er fantastisk at jeg har råd til å hyre noen til å vaske for meg, jeg feirer hver gang! Jeg kommer fra ganske små kår der det var utelukket.

Nå er det heller ikke slik at vaskehjelp fikser alt husarbeid. Det er plenty igjen! Oppvask, klesvask, støvsuging imellom, matlaging, rydding. Kjøleskapet skal vaskes iblandt. Det blir likevel mange timer pr uke på mor og far, ta det heeelt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt husmorvikar en periode før og etter fødsel. Tror vi betalte 30 kr timen for det. Virkelig gull verdt!

Jeg hadde så bekkenløsning at jeg knapt klarte gå, og mannen er ufør pga ryggen. I tilegg hadde vi en særs aktiv 2-åring.

Tror nok vi kommer til å koste på oss ei vaskedame da jeg begynner å jobbe igjen. Men, som mange andre sier her, det er ikke vaskinga som tar tid. Klesvask, rydding og andre ting tar mye mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør vaskehjelpen deres?

 

Jeg opplever at det er ryddingen og klesvasken som tar mye tid. Og det gjør de vel ikke? 



Anonymous poster hash: da2e9...46f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vaskehjelp en stund. Jeg var gravid og fikk ikke lov å vaske. Mannen jobbet 14-timers vakter. Vi hadde også dyr på den tiden så vi måtte ha hjelp. Vanligvis ville vi spurt familie, men de bodde altfor langt unna.

Nå har vi barn, dyr og jobber, og det frister med vaskehjelp igjen. Jeg skjønner ikke hvordan tiden skal strekke til og føler jeg mister mye tid med barn og dyr. Det blir ikke noen som jobber svart. Her vi bor er det veldig vanlig med vaskehjelp.

Anonymous poster hash: 0d0c6...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør vaskehjelpen deres?

Jeg opplever at det er ryddingen og klesvasken som tar mye tid. Og det gjør de vel ikke?

Anonymous poster hash: da2e9...46f

Jo, hvis du skriver hushjelp i annonsen på Finn og ikke vaskehjelp. De gjør alt fra å vaske klær, brette klær, stryke, sortere hyller, vaske kjøleskap. Alt egentlig.

Anonymous poster hash: 288a0...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...