Gå til innhold

spise sukkerfritt i svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nå 37 uker og ekstremt sugen på søtt på kveldene. Er det en ide å spise en atkinsbar fremfor vanlig sjokolade? Vet ikke om innholdet i den er ok? Inneholder ikke aspartmam ihvertfall.

Anonymous poster hash: e60ef...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke spise sjokolade eller noe godis? Det er ikke farlig selv om man er gravid altså.

Anonymous poster hash: 3b9c0...47c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller valgt sukker isteden for sukker erstatninger . Vis du gir funsaft til maur så dør de. Så det er ikke så gode ting i disse sukker frie produktene. 



Anonymous poster hash: 714fd...c26
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller valgt sukker isteden for sukker erstatninger . Vis du gir funsaft til maur så dør de. Så det er ikke så gode ting i disse sukker frie produktene.

Anonymous poster hash: 714fd...c26

Det er aspartmam i funlight. Er ikke det i atkins

Anonymous poster hash: e60ef...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke spise sjokolade eller noe godis? Det er ikke farlig selv om man er gravid altså.

Anonymous poster hash: 3b9c0...47c

fordi jeg har spist store mengder snop HVER kveld i hele svangerskapet så vil kutte ned nå mot slutten. Er ikke bra med alt dette sukkeret.

Anonymous poster hash: e60ef...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bevist at det er  farlig med kunstig sukker. Det betyr ikke at det ikke KAN være uheldige effekter av det, men det er ikke bevist. Det som er bevist er at det ikke er bra med sukker.



Anonymous poster hash: b94e9...113
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bevist at det er farlig med kunstig sukker. Det betyr ikke at det ikke KAN være uheldige effekter av det, men det er ikke bevist. Det som er bevist er at det ikke er bra med sukker.

Anonymous poster hash: b94e9...113

Kostholdsanbefalingene fra myndighetene er at barn under 3 år ikke skal ha kunstig sukker. Dette etter føre var-prinsippet. Et foster vil jeg klassifisere i den gruppen barn, selv om det ikke står spesifikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi jeg har spist store mengder snop HVER kveld i hele svangerskapet så vil kutte ned nå mot slutten. Er ikke bra med alt dette sukkeret.

Anonymous poster hash: e60ef...099

Fruktsalat med en av de nydelige typene kesam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan like godt spise vanlig godis/sjokolade. Søtningsmidler omdannes til sukker i kroppen uansett. :) Og så får mange vondt i magen av det, blant annet jeg. Og det er grusomt.

 

Hvis du vil unngå sånn type mat framover ville jeg heller gått for vaniljekesam med bær, eller kanskje fruktsalat.  :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdsanbefalingene fra myndighetene er at barn under 3 år ikke skal ha kunstig sukker. Dette etter føre var-prinsippet. Et foster vil jeg klassifisere i den gruppen barn, selv om det ikke står spesifikt.

Men matportalen sier ingenting om at gravide ikke skal spise kunstig søtning. Skal man være føre var på alt vi ikke vet noe om tror jeg man blir gal. Hva med sprøytemidler? Vi vet sikkert ikke nok om det? Oppdrettsfisk? E-stoffer? Den listen der bare fortsetter og fortsetter... Ett sted må man trekke grensen for hva det er greit å bekymre seg for i ett svangerskap, for min del blir drt å forholde seg til matportalen og de offentlige anbefalingene.

Anonymous poster hash: b94e9...113

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men matportalen sier ingenting om at gravide ikke skal spise kunstig søtning. Skal man være føre var på alt vi ikke vet noe om tror jeg man blir gal. Hva med sprøytemidler? Vi vet sikkert ikke nok om det? Oppdrettsfisk? E-stoffer? Den listen der bare fortsetter og fortsetter... Ett sted må man trekke grensen for hva det er greit å bekymre seg for i ett svangerskap, for min del blir drt å forholde seg til matportalen og de offentlige anbefalingene.

Anonymous poster hash: b94e9...113

Men nå finnes det faktisk konkret kostanbefaling at barn under 3 år ikke skal ha kunstig søtstoff. Fostre er barn under 3 år, i den mest sårbare enden av skalaen. Og det er heller ikke vanskelig å unngå.

Sprøytemidler og e-stoffer er mer avansert - men man bør jo spise økologisk der man har mulighet. Og vaske grønnsaker og frukt godt, skrelle. Det finnes også konkrete anbefalinger rundt fisk.

Dette er ikke SÅ vanskelig, og det krever ikke at man bekymrer seg overhode. Bare at man bestemmer seg for matvalg og følger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-stoffer er ikke nødvendigvis negativt. Et e-stoff betyr retr og slett at det er noe som er tilsatt maten og at EU har godkjent det. Alt av tilsetninger har et e-nummer.

E100 er kurkumin, fargestoffet i gurkemeie. Dette gjør maten gul. Gurkemeie blir sett på som et "vidundermiddel". Ikke fastsatt maksinntak.

E101 er riboflavin, eller vitamin b2. Dette er også gult i fargen. Dette er det ikke fastsatt noe maksinntak av.

E120 er karmin, et knallrødt naturlig fargestoff. Maks anbefalt daglig dose er 5mg per kilo kropssvekt.

E300, E301 og E302 er C vitaminer, fra henholdsvis askorbinsyre, natriumaskorbat og kalsiumaskorbat. Ingen fastsatte maksinntak.

E901 er bivoks. E902-E904 er diverse vokser som blir brukt på overfalten av foreksempel Doc pastiller.

E942 er rett og slett lystgass. Dette vet vi jo at hvertfall gravide benytter seg av. Dette blir brukt i forbindelse med pakking for å fortrenge oksygen, sånn at mat som fort blir dårlig av å være utsatt for dette holder bedre. Ingen fastsatt maksdose.

E960 er steviosid, eller stevia. Dette blir nå sett på som det tryggeste søtningsmiddelet. Ironisk nok har det en maks anbefalt dose på 4mg per kilo kroppsvekt, mens E951, Aspartam ,den store synderen, har en daglig anbefalt dose på 40mg per kilo kroppsvekt.

Det er vel og bra og være forsiktig og passe godt på poden i magen. Men det jeg har nevnt over er stoffer mange mer enn gjerne "propper" i seg når det blir markedsført med navn og ikke E-nummer. De fleste av dem er dessuten helt naturlig, og forekommer i en god del "ren" mat også.

Så senk skuldrene litt, alle sammen :)

Anonymous poster hash: 63e52...20b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger det motsatte av deg ts. Heller sukker enn kunstig søtstoffer. Til min store fortvilelse er det så mye som skal være uten sukker og heller tilsatt kunstig søtning. Det er først de senere årene det er tilsatt kunstig søtning i "alt" og vi vet ikke helt hva for mye av det gjør med kroppen vår!

Anonymous poster hash: 46634...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg ville heller valgt sukker isteden for sukker erstatninger . Vis du gir funsaft til maur så dør de. Så det er ikke så gode ting i disse sukker frie produktene. 

Anonymous poster hash: 714fd...c26

 

 

Hvis du gir sjokolade til hunder så kan de dø. Hva er poenget ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå finnes det faktisk konkret kostanbefaling at barn under 3 år ikke skal ha kunstig søtstoff. Fostre er barn under 3 år, i den mest sårbare enden av skalaen. Og det er heller ikke vanskelig å unngå.

Sprøytemidler og e-stoffer er mer avansert - men man bør jo spise økologisk der man har mulighet. Og vaske grønnsaker og frukt godt, skrelle. Det finnes også konkrete anbefalinger rundt fisk.

Dette er ikke SÅ vanskelig, og det krever ikke at man bekymrer seg overhode. Bare at man bestemmer seg for matvalg og følger dem.

Men det ER altså ikke frarådet ( fra offentlig hold) å ikke spise kunstug søtning som gravid. Det er en vesensforskjell mellom å gi ett barn kunstig søtning og å spise kunstig setning som gravid. Det er ingen grenser for alt som potensielt kan være farlig. Går man utover de offentlige kostholdsrådene, hvor trekker man grensen da? Man kan Google seg ihjel på alt som potensielt kan være farlig, og det blir fort en ond spiral for en nervøs førstegangsgravid. KG er jo ett klassisk eksempel på det.

Anonymous poster hash: b94e9...113

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ER altså ikke frarådet ( fra offentlig hold) å ikke spise kunstug søtning som gravid. Det er en vesensforskjell mellom å gi ett barn kunstig søtning og å spise kunstig setning som gravid. Det er ingen grenser for alt som potensielt kan være farlig. Går man utover de offentlige kostholdsrådene, hvor trekker man grensen da? Man kan Google seg ihjel på alt som potensielt kan være farlig, og det blir fort en ond spiral for en nervøs førstegangsgravid. KG er jo ett klassisk eksempel på det.

Anonymous poster hash: b94e9...113

Stevia kan føre til abort..

Anonymous poster hash: a9b83...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en feil oppfatning at sukker er bedre enn kunstig søtning. Sukker er også bearbeidet, med ulike kjemikalier og ikke minst har en uheldig effekt på kroppen ifht blodsukker svingninger etc. Sier ikke at aspartam er å foretrekke, men ville i aller høyeste grad unngått sukker!

Spis heller naturlig søt mat, som frukt og bær..ta et glass melk om søtsuget blir for mye.

Anonymous poster hash: ff909...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist / drukket sukker under graviditeten, husk at det blir stopp på dette når du ammer ;-)

Anonymous poster hash: 6f0ce...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist / drukket sukker under graviditeten, husk at det blir stopp på dette når du ammer ;-)

Anonymous poster hash: 6f0ce...025

Tull.

Anonymous poster hash: a9b83...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia kan føre til abort..

Anonymous poster hash: a9b83...6e9

å herlighet! my point exactly... spis gulrøtter mens det er sunt :rolleyes:

Anonymous poster hash: b94e9...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...