Gå til innhold

Hva skulle du ønske du viste før du fødte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om fødebag er tull eller ikke kommer an på hvor nærme sykehuset man bor. Er det like borti veien eller nær avstand i samme by så kan jeg være enig. Er det et stykke kjørevei derimot er jeg sterkt uenig i at fødebag er tull. Noe svært mange sykehus er i dette landet.

Man vet aldri hva slags komplikasjoner som kan skje og hvor lenge man blir værende. Bor man da noen timer kjøring fra sykehus et det bra og ha tingene sine. Det fikk jeg erfare. Fikk ikke forlate sykehuset før tre uker etter. 18 mil t/r til sykehuset. Selv om jeg pakket mye, hadde jeg alt for lite med.

Anonymous poster hash: 5f662...ce6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg satte stor pris på min forhåndspakkede fødebag, jeg!

Jeg også! Skulle ønske at noen sa til meg at jeg kom til å sette pris på god shampoo, krem, nytt passende klesplagg til etter fødselen og kos, da jeg fikk nr en.

Dvs. Jeg lærte jo av at jeg ikke hadde det og måtte slaske rundt i sykehusskjorte i en uke etter fødsel , så med barn nr. 2-5 har jeg sørget for behagelige bukser, gode ammebh, en ny skjorte eller genser, et par gode singleter + litt hverdagsluksus i form av god krem, ny deodorant, litt sminke og feks ny mascara.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg brukte fra min fødebag var iste, shampoo, balsam og såpe. og pysj til lillingen!

 

men, jeg skulle gjerne visst at epiduralen ikke alltid fungerer slik den skal. jeg hadde sinnsyyykt vondt, og de tilkalte lege som satt epidural på meg. for det første brukte han sikkert 20 minutter (føltes iallefall sånn :ler: ) og han fikk aldri satt den ordentlig. nåla datt ut, slangen begynte å lekke nedover ryggen på meg. æææsj. og jeg som var SÅ forberedt på smertelindring :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressefasen... fy f..en! Kjennes ut som om man bæsjer ut en fotball eller noe enda større. Sånn seriøst. Helt jævlig.

Og skal du ha epidural - ikke kast bort tiden på badekar eller annet tull som jordmødrene foreslår "å prøve først". Mine rier var så pass effektive at åpningen var for stor til at de ville sette epidural da jeg var ferdig å bade. Og badekar? Haha! Gjør ingenting mot smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- At man kan få forstoppelse i etterkant. Slet med ekstreme luftsmerter og så fortsatt høygravid ut i 3 dager etter fødselen. 

 

- At man kan få enorme mengder vann i kroppen også etterpå, klarte ikke bruke vanlige sko før det var gått to uker fordi bena var så hovne.

 

- At keisersnitt skulle være så grusomt. Etter 15 timer aktiv fødsel kom legen frem til at lille måtte kuttes ut. 

 Jeg fikk jo ikke oppleve å trykke babyen helt ut, men alt det andre er i alle fall helt klart å foretrekke. Bedøvelsen man får gjør at man ikke kjenner kuttingen, men ALT det andre får man jo med seg. Følelsen av at tre stykker står å haler og drar i alt du har innvendig ønsker jeg aldri å oppleve igjen. 

 

- At ammingen i ettertid tar så sinnsykt mye tid. Føler ikke jeg gjør særlig mye annet enn å sitte med puppen ute, og lille er nå 5 uker blitt. Gleder med til vi kan starte med fast føde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- At man kan få forstoppelse i etterkant. Slet med ekstreme luftsmerter og så fortsatt høygravid ut i 3 dager etter fødselen.

- At man kan få enorme mengder vann i kroppen også etterpå, klarte ikke bruke vanlige sko før det var gått to uker fordi bena var så hovne.

- At keisersnitt skulle være så grusomt. Etter 15 timer aktiv fødsel kom legen frem til at lille måtte kuttes ut.

Jeg fikk jo ikke oppleve å trykke babyen helt ut, men alt det andre er i alle fall helt klart å foretrekke. Bedøvelsen man får gjør at man ikke kjenner kuttingen, men ALT det andre får man jo med seg. Følelsen av at tre stykker står å haler og drar i alt du har innvendig ønsker jeg aldri å oppleve igjen.

- At ammingen i ettertid tar så sinnsykt mye tid. Føler ikke jeg gjør særlig mye annet enn å sitte med puppen ute, og lille er nå 5 uker blitt. Gleder med til vi kan starte med fast føde.

Signerer det med amming. "Mitt liv som melkeku" #denfølelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- At man kan få forstoppelse i etterkant. Slet med ekstreme luftsmerter og så fortsatt høygravid ut i 3 dager etter fødselen.

- At man kan få enorme mengder vann i kroppen også etterpå, klarte ikke bruke vanlige sko før det var gått to uker fordi bena var så hovne.

- At keisersnitt skulle være så grusomt. Etter 15 timer aktiv fødsel kom legen frem til at lille måtte kuttes ut.

Jeg fikk jo ikke oppleve å trykke babyen helt ut, men alt det andre er i alle fall helt klart å foretrekke. Bedøvelsen man får gjør at man ikke kjenner kuttingen, men ALT det andre får man jo med seg. Følelsen av at tre stykker står å haler og drar i alt du har innvendig ønsker jeg aldri å oppleve igjen.

- At ammingen i ettertid tar så sinnsykt mye tid. Føler ikke jeg gjør særlig mye annet enn å sitte med puppen ute, og lille er nå 5 uker blitt. Gleder med til vi kan starte med fast føde.

Ja, det der med vannet glemte jeg å nevne :fnise: hadde ikke vann før fødsel, men dagen etter våknet jeg med elefantføtter og noen sinnsyke ankler. Var så ille at jeg ikke fikk på sokker, var vondt å gå og kunne dytte deler av vannet helt ut i leggen før det rant tilbake. Ante ikke at det kunne skje.

Anonymous poster hash: efec7...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hadde sagt noe om ukontrollert luft. Fikk besøk på sykehushotellet og med det samme jeg skulle reise meg fra lenestolen kom det dén brakfisen. Jeg skjønte ingen ting. Trodde jeg skulle dø av pinlighet. Kom smygere i mange uker etterpå.

Anonymous poster hash: b1ca4...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne visst hvor god fødsel kunne være ;)

Presset i 1,5 time, klarte meg uten smertestillende, sovnet mellom pressriene. Drømmefødsel.

Gjorde mer vondt enn jeg hadde forestilt meg.

Anonymous poster hash: 3086f...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

- At jeg knapt rørte det jeg hadde pakket ned i den berømte fødebagen

- At epidural ikke virker på alle

- At tanken på barnet som venter når fødselen er over, ikke gjelder for alle. Jeg tror jeg faktisk glemte hvorfor jeg var på sykehuset

- At belønningen i form av barnet er myyye bedre enn noen hadde fortalt meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor laaang tid det hele kan ta! Etter 10 timer med rier hadde jeg bare så vidt 2 cm åpning, ble satt i gang 2 uker før termin. 

 
- KS var ikke så ille som jeg hadde trodd, kjipt å ha vondt når en ler eller hoster, men syns jeg kom meg raskt etterpå.
 
- At amming skulle være noe så forjævelig!! Var så vondt, hatet at pleierne dro og fiklet med puppene mine! og lillegutt fikk jo aldri tak, pluss melka kom ikke før 6 dager etter fødsel, gud så vondt det var med melkespreng!
 
- Aroma terapi, badekar var helt bortkastet på meg, syns jeg bare ble mer sliten og uvel.
 
- skulle ønske jeg hadde vist at jeg ikke kunne spise noe etter KS, han ble født ca 23.00 og fikk ikke noe å spise før kl. 16 dagen etterpå:( glemmer ikke den følesen!!
 
- at jeg ikke fikk en sånn overveldene morsfølese selv da jeg holdt lillegutt, husker at jeg tenke Herregud hva har jeg gjort! følte meg helt hjelpesløs og kjempesliten:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At epidural kan bli feilsatt, eller ikke nødvendigvis virker av forskjellige grunner.

Jeg klarte meg uten, men det var virkelig en psykisk knekk der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske noen fortalte om hvor vanlig det var å få vonde hemoroider! Hadde mye mer vondt i rompa enn der baby faktisk hadde kommet ut! Føltes ut som det lå en tennisball i endetarmen konstant! Heldigvis gikk dette godt tilbake etter et par uker, men jeg var ikke forberedt! Trodde jeg var max uheldig, men jordmødrene sa at det var ekstremt vanlig. Bare veldig tabubelagt, så ingen snakker om de plagene.

Anonymous poster hash: a9b50...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en mister litt kontrollen over underlivet en liten stund etter fødselen. Mulig det var epiduralen som gjorde det, men jeg slet litt dersom jeg plutselig måtte på do og var langt unna et toalett, for å si det sånn...

 

At amming kan være et styr. Et VONDT styr! Det ble heldigvis bedre etter fem-seks uker.

 

At en ikke var sikret dobbeltrom på sykehushotellet. Mannen fikk ikke overnatte med meg og mini. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor greit det er å føde, hvor utrolig effektivt varm olje på underlivet er som smertelindring, og den eneste kjipe: hvor inni helvetes vondt det kan være å tisse rett etterpå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fødselen kunne være så utrolig fin!

Hvor inni huleste støl man er i underlivet etterpå. Føles ut som man har hatt et jævlig sykkelsete på verdens verste langt humpete sykkeltur.

Hvor vondt det gjør å prøve å presse (eks.avføring) de første dagene etter fødsel.

De vanvittig vonde etterriene hed hver amming den første uka!! Aauuuuu!

Anonymous poster hash: 1ae3f...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det verste med alt sammen var barseloppholdet! Fødte på et såkalt "mor/barn-vennlig" sykehus. Det innebærer at du alltid har babyen sammen med deg, far må dra hjem på kvelden og får ikke være der om natta, eller i siestaen midt på dagen. Personalet har ikke kapasitet til å avlaste deg. Og ingen andre får komme på besøk på avdelingen. Bare sånn at du er sikret at du ikke får noe hjelp og kommer enda nærmere et totalt sammenbrudd. Dobbeltrom med en flortynn gardin mellom deg og en annens gråtende baby.

Skulle du finne på å sovne av (les: besvime) kom personalet og ristet deg våken.

Da jeg kom hjem fra barselavdelingen mandag hadde jeg sovet 7 timer siden natt til torsdag.

Barseloppholdet var verre en svangerskapet, fødselen og ammingen til sammen.

Anonymous poster hash: 01bec...935

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes fødebag var nyttig, selv om vi ikke bor så langt fra sykehuset. Vi måtte bli i fem dager, og selv om mannen kunne dra hjem og hente ting, var det ikke så lett for han å plukke ut klær fra mitt klesskap. Mange sier at lesestoff er helt bortkastet, men pga omstendighetene (antibiotikadrypp) ble det mye venting på meg, så dermed var greit å ha med en tykk bok også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan noensinne forberede deg på følelsene som kommer når du får se barnet ditt for første gang. Hadde jeg visst hvordan morskjærlighet føles- ville jeg født mange, mange ganger.

Smerter, svett og tårer blekner i forhold, og fødsel og alt som følger med var glemt noen minutter etterpå 💜

Anonymous poster hash: 1d4dc...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan noensinne forberede deg på følelsene som kommer når du får se barnet ditt for første gang. Hadde jeg visst hvordan morskjærlighet føles- ville jeg født mange, mange ganger.

Smerter, svett og tårer blekner i forhold, og fødsel og alt som følger med var glemt noen minutter etterpå 💜

Anonymous poster hash: 1d4dc...66e

Jeg skulle gjerne visst at det er normalt å være ganske likegyldig når barnet endelig er ute. Jeg var bare glad for at det var over...

Anonymous poster hash: 78d72...9cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...