Gå til innhold

føler meg mislykket, ikke fått til amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har en baby på tre måneder nå, som jeg siden starten har forsøkt å amme, prøvd alt,men baby vil ikke ta brystet. Gikk etterhvert så mye ned i vekt at jeg fikk beskjed om at jeg måtte gi flaske for å få henne opp i vekt. Nå er melken helt borte hos meg. Kjenner jeg på en skikkelig sorg, bekymring for at jeg ikke har fått gitt henne morsmelk, føler meg helt mislykket som mor som ikke har fått til ammingen. Andre i samme situasjon, noen som har noen oppmuntrende ord?:) 

Er det noen som har fått til ammingen etter 3-4 måneder? har ikke helt gitt opp nemlig



Anonymous poster hash: ea3b3...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk det ikke til, følte det som du. Fortsatte å pumpe og streve i et halvt år. Mitt råd er å la det gå. Kjenn på sorgen, snakk gjerne med noen om den, men barn på mme er ikke verdens undergang, barnet klarer seg fint.

Du er ikke mislykket. Dette kan like gjerne ha med barnet å gjøre, ev. fysiologi. Kos deg med barnet ditt. Klem.

Anonymous poster hash: 6539a...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Kjenner meg veldig igjen i det du sier. Ga opp ved seks uker da mini bare hylte ved brystet og nesten ikke gikk opp i vekt, hadde i tillegg kolikk så jeg var rimelig utslitt..

Kjenner en del på skyld nå, om jeg virkelig prøvde alt osv. Har fått en del hjelp av helsesøster for å komme over det, man gir ikke opp amming; man gjør det beste for seg og barnet!

Så mitt tips: kos deg med barnet!! Mme er ikke verdens undergang selv om man skulle tro det med all propagandaen. Nyt den fordelen med at det er lettere med avlastning med flaskebarn og få litt tid for deg selv. Og finn noen å prate med!! Jeg hadde kjempe "flaks" med at vi var to i barselgruppa med flaskebarn.

Du er ikke mislykket som mor selvom ammingen ikke funket, det å være mamma er så mye mer, pass på at spedbarnstiden ikke forsvinner i håpløse ammeforsøk.

Anonymous poster hash: 7cbc5...00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:)

har sluttet i min barselsgruppe, var den eneste der med et lite barn, med kolikk og som ga flaske, alle de andre hadde store og tykke babyer, som var rolige og alle fullammet. Har aldri følt meg mer mislykket.

Ingen hjelp i helsesøster dessverre, enda det var hun som sa jeg måtte begynne med flaske, hun sier "morsmelk er best, flaske er nødløsning, de som får mme er mer utsatt for allergier osv osv". Jo takk, det hjelper jo ingenting..



Anonymous poster hash: ea3b3...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også store problemer med amming. En periode ble hun delammet.

Litt amming, litt utpumpet brystmelk på flaske og resten mme. Brystene var vonde og såre, jeg var utslitt og jeg var bare lettet da hun etter en periode med delamming igjen nektet å ta bryst.

Jeg pumpet en veldig kort stund etter det, men pumping var ikke nok til å opprettholde produksjonen, så den stoppet.

Og vet du hva? Jeg føler overhodet ingen skam eller skyld, og det har ikke du grunn til å gjøre heller. :)  Jeg gjorde det jeg kunne, og det har du også gjort. Det er ikke oss det er noe galt med, noen babyer er bare sånn. 



Anonymous poster hash: d94da...366
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, helsesøster høres fæl ut. Ikke la det gå inn på deg. Jeg var heldig og møtte masse forståelse både på sykehus og helsestasjon. Vi var en tur innom ammepolilkinikken her vi bor, ha de noe slikt hos dere?



Anonymous poster hash: d94da...366
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde massse trøbbel med amming selv, så ganske raskt i ettertid at jeg aldri skulle holdt på med det styret så lenge (ca 4 mnd,trodde det skulle løsne hvilken dag som helst..). Det ble amming foran mamming og det er ingen tjent med. Så gå et par runder med deg selv og prøv å aksepter at det er sånn det blir (slik at du i ettertid ikke tenker hva/hvis/om) og gi babyen mme! ☺

Anonymous poster hash: 2e4f0...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du kan si når du føler du har prøvd nok, TS. Men antagelig er du ikke i stand til å se objektivt på det nå. Sannsynligvis har du gjort en kjempeinnsats, men fordi det ikke gikk likevel så føles det ikke bra nok. Men noen ganger er allverdens vilje ikke nok, da er det andre faktorer som spiller inn.

Ikke føl deg mislykket, du har gjort det du kan. Tenk heller på at babyen din har en mor som gjør sitt aller beste. Litt morsmelk de første ukene er forresten også veldig verdifullt og det har du allerede gitt den lille.

Det ER mulig å få igang melkeproduksjonen igjen, men det krever stor innsats. Jeg vet ikke om det er verdt prisen, for å være ærlig.

Vi vil alle det beste for barna våre. En uthvilt mor og mett mage er sånn sett bedre enn en mor som strever vettet av seg. Men igjen, bare du kan avgjøre hva som er minst 'ille' for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort et meget hederlig forsøk. Klapp deg selv på skuldra for det, og velg matløsning som funker for barnet! Prøv å fokusere på at du gjorde ditt aller beste, heller enn at det ikke gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uff, helsesøster høres fæl ut. Ikke la det gå inn på deg. Jeg var heldig og møtte masse forståelse både på sykehus og helsestasjon. Vi var en tur innom ammepolilkinikken her vi bor, ha de noe slikt hos dere?

Anonymous poster hash: d94da...366

 

Ja, har vært på ammepoliklinikken, men var ikke så mye hjelp i det, prøvde forskjellige ting jeg var der, ingen av de fungerte, så fikk beskjed om å "prøve videre hjemme"...

 

Hadde massse trøbbel med amming selv, så ganske raskt i ettertid at jeg aldri skulle holdt på med det styret så lenge (ca 4 mnd,trodde det skulle løsne hvilken dag som helst..). Det ble amming foran mamming og det er ingen tjent med. Så gå et par runder med deg selv og prøv å aksepter at det er sånn det blir (slik at du i ettertid ikke tenker hva/hvis/om) og gi babyen mme! ☺

Anonymous poster hash: 2e4f0...8e7

ja, jeg har liksom ikke helt mistet håpet om at det plutselig skal ordne seg..

 

Bare du kan si når du føler du har prøvd nok, TS. Men antagelig er du ikke i stand til å se objektivt på det nå. Sannsynligvis har du gjort en kjempeinnsats, men fordi det ikke gikk likevel så føles det ikke bra nok. Men noen ganger er allverdens vilje ikke nok, da er det andre faktorer som spiller inn.

Ikke føl deg mislykket, du har gjort det du kan. Tenk heller på at babyen din har en mor som gjør sitt aller beste. Litt morsmelk de første ukene er forresten også veldig verdifullt og det har du allerede gitt den lille.

Det ER mulig å få igang melkeproduksjonen igjen, men det krever stor innsats. Jeg vet ikke om det er verdt prisen, for å være ærlig.

Vi vil alle det beste for barna våre. En uthvilt mor og mett mage er sånn sett bedre enn en mor som strever vettet av seg. Men igjen, bare du kan avgjøre hva som er minst 'ille' for deg.

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare og gi litt oppmuntring:)

Anonymous poster hash: ea3b3...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange som har strevet med ammingen, du er absolutt ikke alene. Jeg har selv vært der at alle de andre babyene på barseltreffet våknet og ble lagt til brystet, så lett og naturlig og fint som bare det, og til slutt våknet min og jeg måtte dra fram flaska. Dette er noen år siden nå, men den absurde følelsen av mislykkethet som overveldet meg da kjenner jeg fremdeles nå bare ved tanken.

Sympatiklem til deg, ts!!

Forøvrig syns jeg det er en uting at det heter "å gi opp ammingen", for det gjør det nærmest til et enda større nederlag. Å gå over til flaske etter å ha strevd og prøvd og slitt med vonde/betente/blødende pupper og/eller baby som ikke klarer å ta tak eller ikke roer seg og dier eller ikke går opp i vekt, og om ingen gode råd fra helsestasjonen eller ammehjelpen hjelper, det er knappest å gi opp, altså.

Anonymous poster hash: f97bc...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Nå har ikke jeg slitt med ammingen, MEN jeg var forberedt på at jeg kanskje ikke ville få det til da jeg hadde lest at mange slet med ammingen. Det har faktisk ikke bare med din produksjon å gjøre, det har også med sugeteknikken til babyen å gjøre; pluss masse andre faktorer selvsagt.

Min innstilling var at jeg gir ammingen et skikkelig forsøk, men skulle det ikke gå så gjør ikke det meg til en verken dårlig eller mislykket mor! Så lenge barnet får mat, kjærlighet, omsorg, trøst, kos og en mamma som elsker baby så skal jeg love deg at babyen får alt den trenger :) Jeg kjøpte både MME, flasker, sterilisator, pumpe etc etc i tilfelle mini ikke ville ta brystet.

Heller en mett og glad baby og en koselig barseltid enn en deppa, utslitt og trist mamma og baby fordi man på død og livs skal amme. Baby lider ikke noen nød med MME.

Når det kommer til å starte opp igjen produksjon så kan jeg sterkt anbefale Kloster sin amme te(tar jeg en kopp på morgen og kveld så eksploderer puppene med melk morgenen etter....måtte slutte med teen fordi det ble så voldsomt :P)

Pump minst 2 ganger om natten. Det er nattamming som virkelig øker produksjonen. I tillegg pumpe ca. hver tredje time på dagen i ca. 15 min. Jeg brukte Medela sin elektriske dobbelpumpe. I starten kom det bare noen dråper, men det tok seg opp for en dag så kom det plutselig 100-150 ML på 15 min(!)

På noen funker faktisk ikke pumpe noe særlig, da kan håndmelking være et alternativ. Masser brystet ned mot brystvorten i 1 minutt og klem så ned mot brystvorten som en kvise så vil det etterhvert komme stråle med melk.

Om du ikke får noe fremgang etter 7-10 dager så ville jeg kastet inn håndkle med et smil for da har du gjort det du kunne.

Ikke stress med ammingen TS. Du er like god mamma som ammende mødre. Husk at det viktigste er at du og baby koser dere sammen! :)

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnelege og har møtt så mange som unnskylder seg for at de ikke ammer/fullammer. Det syns jeg er så trist, at man skal unnskylde seg! De aller fleste har jo gjort som deg, virkelig prøvd (ofte altfor lenge) og føler seg mislykket av å måtte gi opp. Du har gjort en kjempeinnsats!!! Det blir like flotte barn på mme!! Forferdelig å høre at helsesøstre ikke backer en sliten mor! Du har gjort det du kan, om det er 4 uker, 4 mnd eller 2 år! Hvis du er motivert kan du jo forsøke pumpe og gi på flaske. Hjelpebryst er også alternativ hvis du vil "kjempe" videre. Litt mm er bedre enn ikke noe.. Men la ammingen gå på bekostning av morsgleden, prøv å nyte den korte babytiden:)

Anonymous poster hash: 09536...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt innlegg, Runforit. 

Jeg har også gode erfaringer med Medela sin elektriske dobbelpumpe, og kan anbefale den på det varmeste.

Det er himmelvid forskjell på pumper, den første jeg forsøkte var feil på alle mulige måter så det var en lettelse å få Medelaen i hus.

 



Anonymous poster hash: d94da...366
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ALDRI fortsått den følelsen av mislykkethet ift amming............

Anonymous poster hash: 40279...0ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skulle du ønske å låne en medela dobbelpumpe en periode for å prøve den, låner jeg den gjerne bort. Bor på sørlandet.



Anonymous poster hash: d94da...366
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du fremdeles har overskudd til å prøve ville jeg forsøkt å ringe en ammehjelper om jeg var deg. Du finner dem på ammehjelpen.no. Jeg var så heldig at helsesøster sendte meg til en fantastisk ammehjelper som jobbet på samme helsestasjonen, men jeg veit om flere som har kontaktet ammehjelper per telefon og fått veldig god hjelp og (ikke minst!) god støtte. Hilsen ab fra i stad.

Anonymous poster hash: f97bc...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar:) det er Medela Swing Maxi elektriske dobbeltpumpe jeg har, men jeg får altså ikke ut en dråpe med denne..Lånte en fra apoteket(Symphony) tidligere som var større og kraftigere, den fikk jeg noe ut med. Er det vanlig at man pumper og så kommer det ingenting på flere dager, før det plutselig kan komme i gang igjen? 



Anonymous poster hash: ea3b3...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

tusen takk for svar:) det er Medela Swing Maxi elektriske dobbeltpumpe jeg har, men jeg får altså ikke ut en dråpe med denne..Lånte en fra apoteket(Symphony) tidligere som var større og kraftigere, den fikk jeg noe ut med. Er det vanlig at man pumper og så kommer det ingenting på flere dager, før det plutselig kan komme i gang igjen?  Anonymous poster hash: ea3b3...723

Ja det kan variere :) Noen dager får jeg full flaske, andre dager mye mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar:) det er Medela Swing Maxi elektriske dobbeltpumpe jeg har, men jeg får altså ikke ut en dråpe med denne..Lånte en fra apoteket(Symphony) tidligere som var større og kraftigere, den fikk jeg noe ut med. Er det vanlig at man pumper og så kommer det ingenting på flere dager, før det plutselig kan komme i gang igjen?

Anonymous poster hash: ea3b3...723

Hvis du ikke har ammet/pumpet noe særlig på en stund må du få opp produksjonen igjen. Da er det hyppig pumping/amming som gjelder, og ammete kan for noen gi god effekt. Havregrøt også, visstnok. Hvis det er melk i puppene, men vanskelig å få den ut (med pumpa) er det kanskje utdrikkingen som lager krøll. Jeg har en lang "pumpekarriere" bak meg, og noe av mitt problem var treg utdrivning. Jeg brukte oxytocin nesespray for å få den i gang, men måtte også massere og håndmelke i kombinasjon med pumpa (elektrisk medela swing) for at det skulle monne.

Når det gjelder å få opp produksjonen har jeg erfart at det kan gå fint, selv om det i starten virka håpløst. Veldig håpløst. Jeg fikk influensa da minsten var drøye halvåret, og produksjonen gikk rett vest. Jeg trodde det var slutten på amminga, men det tok seg faktisk opp igjen etter ei drøy uke med veldig hyppig amming og pumping, og høyt inntak av væske ikke minst.

Anonymous poster hash: f97bc...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...