Gå til innhold

Hvilke muligheter har jeg nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vil bare spørre litt kjapt om råd her, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg er redd for at jeg kan være gravid, og at det er ganske sent i svangerskapet. Jeg har ikke tenkt tanken før ganske nylig, magen har vokst, men jeg har en hektisk jobb og har spist mye usunt, så tenkte det var derfor. Mensen har jeg ikke hatt på grunn av prevensjon.

Men den siste uka har jeg opplevd noe som kjennes som spark. Til og begynne med tenkte jeg at det var luft, men har ikke hatt noen andre luftplager, og i går så så jeg det også på utsiden.

Jeg har hørt at HCG nivpene er bare er målbare med tissetest veldig tidlig i svangerskapet. Ringte legekontoret mitt i går, men min fastlege er borte, og den andre fastlegen på kontoret nekter å tro at noen kan gå så langt uti svangerskapet uten å merke noe, så jeg får heller ikke hastetime av han. Fikk en time om 14 dager, men jeg tenker at hvis det har gått så langt at jeg kjenner spark, så må jeg vel få noe oppfølging? Kan jeg ringe rett til jordmor? Kanskje en privat?

Jeg vet at ingen av dere kan si om jeg er gravid, så det er IKKE det jeg spør om. Begynner egentlig og bli mer og mer sikkker på at jeg er det, da det er mye som hadde hengt på greip hvis det var sånn. Det jeg bare lurer på er hvordan jeg kan gå fram for å få raskest mulig oppfølging, og få sjekket at alt er greit. Jeg må jo nærme meg 20 uker, og har ikke fått noe oppfølging i det hele tatt, så jeg tenker at det kanskje haster?

Jeg kan jo ikke dette her, så kjenner at jeg blir litt overveldet.

Anonymous poster hash: b69df...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok en graviditetstest for moro skyld i uke 33, den ble positiv.

Anonymous poster hash: f1554...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ta en graviditetstest selvom du eventuelt er 20 uker på vei. Dette er vel den enkleste måten å bekrefte/utelukke graviditeten. Uansett, lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på Kiwien 2 minutter nedi bakken her når de åpnet klokken 7 og kjøpte en test for sikkerhetsskyld. Nå blir det jo ikke akkurat morgenurin da, men tror dere at det blir nøyaktig resultat uansett?

I så fall er jeg gravid. Herregud. Nå blir jeg helt skjelven. Får ringe en privat etterpå og spørre hva jeg gjør nå.

Anonymous poster hash: b69df...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom testen var positiv, vil dette si at du er gravid.

Jeg ville såfall ringt på nytt til legen å forklart situasjonen, regner med du får en hastetime ettersom graviditeten nå er et faktum! Ring legekontoret med det samme de åpner, er du heldig har de en hastetime du kan få :)

Pust med magen, dette går fint :-) forstår godt at du er i sjokk akkurat nå, men dette vil roe seg etterhvert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ringer nok etterpå, de har telefontid fra 9. Men jeg vet at de ikke har UL utstyr, da søsteren min har samme fastlege og 3 barn, så tenker at det kanskje er like greit å ringe en privatklinikk også, så jeg får tatt UL så tidlig som mulig? Jeg har jo ikke tatt noe hensyn til dette, dessuten så er det vel greit å vite hvor langt på vei jeg faktisk er.

Vi er helt sjokka, begge to. Måtte jo ringe samboeren min også, for vi snakket jo om dette i går. Han sa han skulle prøve å få blitt med hvis jeg fikk time i dag. Jeg tok meg fri fra jobben, så jeg får fred og ro til å finne ut av alt.

Herregud, jeg skal bli mamma. Føler meg nesten litt hysterisk, her jeg sitter og griner og ler samtidig :P

Anonymous poster hash: b69df...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke hastetime. Var 19 uker da jeg var på ultralyd og var hos lege uka før, om jeg husker riktig. Er ikke noe å stresse over.

Anonymous poster hash: 36c19...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke hastetime. Var 19 uker da jeg var på ultralyd og var hos lege uka før, om jeg husker riktig. Er ikke noe å stresse over.

Anonymous poster hash: 36c19...a77

Fant du også ut av det sent? Godt å vite at det ikke er noe å stresse for. Fikk bare så dårlig samvittighet, jeg har jo ikke tatt noen hensyn. Heldigvis hverken røyker eller snuser jeg, men har blitt noen glass med vin blant annet, i løpet av sommeren. Så jeg tror at jeg vil få sjekket at alt er på stell så fort som mulig allikevel. Har så mange spørsmål, og vil ikke plage dere her inne alt for mye heller :P

Anonymous poster hash: b69df...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du også ut av det sent? Godt å vite at det ikke er noe å stresse for. Fikk bare så dårlig samvittighet, jeg har jo ikke tatt noen hensyn. Heldigvis hverken røyker eller snuser jeg, men har blitt noen glass med vin blant annet, i løpet av sommeren. Så jeg tror at jeg vil få sjekket at alt er på stell så fort som mulig allikevel. Har så mange spørsmål, og vil ikke plage dere her inne alt for mye heller :P

Anonymous poster hash: b69df...e79

Hadde mistanke, men var redd :) Så holdt meg unna alt i tilfelle.

Alt gikk bra da og har en frisk og fin jente på fem måneder :)

Anonymous poster hash: 36c19...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mistanke, men var redd :) Så holdt meg unna alt i tilfelle.

Alt gikk bra da og har en frisk og fin jente på fem måneder :)

Anonymous poster hash: 36c19...a77

Det var godt å høre :)

Jeg har overhodet ikke tenkt tanken før for en uke siden. Som sagt, så er det jo noen ting som henger litt mer på greip nå som jeg vet det, og hvis tidsberegningen min stemmer. Men siden jeg har gått på p-sprøyte, så falt det meg ikke inn at jeg kunne være gravid. Har liksom bortforklart alt med usunt kosthold og stress. At jeg var litt uggen, foreksempel, det har jeg også vært tidligere i perioder med mye mas og dårlig mat. Mensen har jeg ikke hatt på 1,5 år, da den forsvant når jeg begynte med p-sprøyte, så det har jeg ikke tenkt over. Og siden jeg har spist i overkant mye junk, så tenkte jeg at jeg sikkert holdt på en del vann og rett og slett bare gikk opp i vekt på grunn av det. Nå skjønner jeg jo at det meste sikkert har vært på grunn av graviditeten.

Har fårr meg time til privat UL senere i dag, så da får jeg uansett sjekket at ting ser greit ut :)

Anonymous poster hash: b69df...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ringer nok etterpå, de har telefontid fra 9. Men jeg vet at de ikke har UL utstyr, da søsteren min har samme fastlege og 3 barn, så tenker at det kanskje er like greit å ringe en privatklinikk også, så jeg får tatt UL så tidlig som mulig? Jeg har jo ikke tatt noe hensyn til dette, dessuten så er det vel greit å vite hvor langt på vei jeg faktisk er.

Vi er helt sjokka, begge to. Måtte jo ringe samboeren min også, for vi snakket jo om dette i går. Han sa han skulle prøve å få blitt med hvis jeg fikk time i dag. Jeg tok meg fri fra jobben, så jeg får fred og ro til å finne ut av alt.

Herregud, jeg skal bli mamma. Føler meg nesten litt hysterisk, her jeg sitter og griner og ler samtidig :P

Anonymous poster hash: b69df...e79

Hvis du har voksende mage og kjenner bevegelse er du sannsynligvis mer enn 20 uker på vei. Da blir du nok sendt på UL på sykehuset relativt raskt, så ingen grunn til å gå privat(annet enn for å få time raskt)

Anonymous poster hash: 5f253...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har voksende mage og kjenner bevegelse er du sannsynligvis mer enn 20 uker på vei. Da blir du nok sendt på UL på sykehuset relativt raskt, så ingen grunn til å gå privat(annet enn for å få time raskt)

Anonymous poster hash: 5f253...07e

Ville bare sikre meg, siden vikaren til fastlegen min ikke har vært spesielt hjelpsom til nå. Det er jo litt for min egen del også, føler veldig på at bekymringene kommer krypende.

Anonymous poster hash: b69df...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et eksempel på hvorfor kvinner som mistet mensen pga prevensjonsmidler oppfordres til å ta en graviditetstest med gjevne mellomrom..

Anonymous poster hash: 87ba6...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så gøy! :)

Du får sikkert en time raskt hos legen, kan være greit å ta blodprøver osv.

Og selvsagt få henvisning til UL for å sjekke hvor langt du har kommet.

Men ellers er det ikke så mye oppfølging i svangerskapet uansett før etter uke 20, så det er egentlig ikke stress. Normalt sett er jo alt fint av verdier i blodprøver osv, så dette skal nok gå helt fint. 

 

Ikke vær for bekymret for det du har gjort/ikke har gjort hittil. Eks med alkohol så er det mange som ikke oppdager at de er gravide før etter 2-3 mnd, og har drukket, og det går også vanligvis helt fint. Det er ikke anbefalt pga risiko for skader, men det betyr ikke at det MÅ gå galt for å si det sånn. Så ikke bekymre deg på forhånd. Du får nok mange svar på UL siden du nå kjenner spark :)



Anonymous poster hash: 23e87...188
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har voksende mage og kjenner bevegelse er du sannsynligvis mer enn 20 uker på vei. Da blir du nok sendt på UL på sykehuset relativt raskt, så ingen grunn til å gå privat(annet enn for å få time raskt)

Anonymous poster hash: 5f253...07e

Jeg hadde mage og kjente småbevegelser rundt uke 20 :)

-

Lykke til, ts! :)

Anonymous poster hash: 36c19...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I alle mine år med hormonell prevensjon har jeg aldri blitt oppfordret til å ta graviditetstester jevnlig. Jeg har testet meg et par ganger før mens jeg har gått på prevensjon, men da har plagene vært mye verre enn de har vært nå, og de testene har vært negative. Når det da var så mye annet som kunne forklare se ganske milde symptomene jeg faktisk hadde, så falt det meg liksom ikke inn.

Men jeg gjør hvertfall så godt jeg kan nå som jeg vet det. Legen nekter fortsatt å gi meg time før om 14 dager, så da går jeg bare på til den private jeg har bestilt time hos. Takk til alle som har gitt meg gode råd :)

Anonymous poster hash: b69df...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være mye følelser som spinner rundt i hodet ditt nå! :) Men mest sannsynlig så er alt bra med den lille :) Og tenk så heldig du egentlig er, ventetiden for når ungen kommer blir jo veldig kort! Og ikke minst, så heldig du er som ikke har hatt noe særlig symptomer, kvalme, oppkast osv. 

 

Gratulerer så mye! Håper du oppdaterer senere :) Virker som vi er ca. like langt på vei. Er 21 uker :)



Anonymous poster hash: b1be0...c6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...