Gå til innhold

Spørsmål om svovel-lukt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen forklare meg om grunnen til det uthevede under? (Jeg har opplevd en ekkel svie i nesen, når jeg ved uhell har pustet inn "røyken" fra en fyrstikk etter at jeg slukket den). Hvorfor blir det slik? Er det også skadelig å puste inn?

"Svovellukten vil man også kjenne om man lukter på en fyrstikk idet den tar fyr (NB: Vær meget forsiktig med å ikke ha for kort avstand mellom nesen og fyrstikken om du prøver dette hjemme!)"

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10111565.ece



Anonymous poster hash: 267ba...8c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svovel er ikke så farlig at det gjør noe. Du har en god del svovelforbindelser i kroppen, blant annet i praktisk talt alle proteinene, og vovel brukes som konserveringsmiddel i vinindustrien og matindustrien. I gamle dager ble det brukt mye i kremer for forskjellige hudsykdommer. Vann fra svovelholdige varme kilder er også utmerket for huden. Det er et vanlig stoff i naturen.

Det er ikke så bra å puste inn, antar jeg, men det lille kvantumet du får i deg fra en fyrstikk vil ikke skade deg. Å inhalere varm røyk derimot, vil du nok kjenne i lufteveiene, og det er vel det det advares mot her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svovel er ikke så farlig at det gjør noe. Du har en god del svovelforbindelser i kroppen, blant annet i praktisk talt alle proteinene, og vovel brukes som konserveringsmiddel i vinindustrien og matindustrien. I gamle dager ble det brukt mye i kremer for forskjellige hudsykdommer. Vann fra svovelholdige varme kilder er også utmerket for huden. Det er et vanlig stoff i naturen.

Det er ikke så bra å puste inn, antar jeg, men det lille kvantumet du får i deg fra en fyrstikk vil ikke skade deg. Å inhalere varm røyk derimot, vil du nok kjenne i lufteveiene, og det er vel det det advares mot her.

Tusen takk for det gode svaret med flott informasjon! :blomst:

Anonymous poster hash: 267ba...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...