Gå til innhold

Overlever fugler etter vindus-krasj?


pluttipott

Anbefalte innlegg

Opplevde at en fugl krasjet hardt i et vindu. Gikk ut og der lå den halveis bevistløs. Tok den i hendene og pustet varm luft på den, holdt den i hendene og håpet den ville kvikne til. Etter noen minutter flakset den med vingene, jeg gikk ut, åpnet hendene, og den fløy til skogs.



Anonymous poster hash: 6833d...a9e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er jo nettopp det at vedkommende ikke ville gjøre noe slikt. Det kunne jeg heller aldri gjort, eller veldig mange faktisk...

Jeg er i overkant glad i dyr, men har ingen problemer med å avlive en fatalt skadd fugl med en stein. Bedre det enn å se den pines til døde.

Anonymous poster hash: 85572...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det. Det er liksom mye mer humant å la den lille skapningen ligge og dø langsomt av skadene sine, enn å avslutte det fort.

Jupp, er noe rart med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig mange variabler som bestemmer hvordan det går etter en slik ulykke. Hva slags fugl det er, f.eks. Da tenker jeg egentlig mest på hvor tung den er, men også hva slags kropp og beskyttelse den har. Hvor fort den flyr, og hvordan den treffer vinduet. Det er antakelig slik at mange av fuglene skjønner at de kommer til å treffe noe og forsøker å unngå sammenstøt akkurat litt for sent. Mens andre treffer vinduet rett på og i full fart. Alt i alt er det antakelig et ganske meningsløst spørsmål å stille hvor sannsynlig det er at en tilfeldig fugl skal overleve en kollisjon med et vindu.

Forstår det, men i videre innlegg har jeg presisert at jeg ønsket å høre erfaringer hvorvidt folk har opplevd at småfugler overlever av slike vindus-krasj. Det er klart at det er mange variabler som utgjør sannsynligheten, men som mange her erfarer så er det tydeligvis mange av de som kvikner til igjen og letter på vingene. Det gir jo litt håp for en som tar slikt innover seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i overkant glad i dyr, men har ingen problemer med å avlive en fatalt skadd fugl med en stein. Bedre det enn å se den pines til døde.

Anonymous poster hash: 85572...bb8

Da er du heldig, og det skulle jeg også gjerne kunnet gjøre. Men jeg greier det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du heldig, og det skulle jeg også gjerne kunnet gjøre. Men jeg greier det ikke.

Har du prøvd? Se på dyret, se at det lider, kanskje du klarer å snu om på tankegangen. Tenk at du hjelper det, ikke at du dreper det.

Men så det er sagt - jeg hadde nok ikke klart det hadde det vært et større dyr, som f.eks et påkjørt rådyr.

Anonymous poster hash: 85572...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd? Se på dyret, se at det lider, kanskje du klarer å snu om på tankegangen. Tenk at du hjelper det, ikke at du dreper det.

Men så det er sagt - jeg hadde nok ikke klart det hadde det vært et større dyr, som f.eks et påkjørt rådyr.

Anonymous poster hash: 85572...bb8

Ja, har vært borti påkjørte pinnsvin osv. Men dette er jo ikke noe dagligdags syssel akkurat. Får prøve å snu tankegangen neste gang. Pappa har avlivd flere kattunger (på en human måte) som vi ikke har kunnet beholde, og det hadde jeg aldri i verden kunnet gjøre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette har selvsagt (som det meste annet) vært undersøkt vitenskapelig. I følge Klem (1990), http://www.muhlenberg.edu/main/academics/biology/faculty/klem/ACO/documents/FieldJournal-Mortality1990.pdf, dør minst én av to fugler som følge av en kollisjon med et vindu. Se http://scholar.google.com/scholar?hl=no&as_sdt=0,5&q=birds+windows+mortality+rate for ytterligere litteratur.



Anonymous poster hash: 6c310...eb9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, har støtt på 3 døde fugler de to siste dagene. Tror de blir litt desillusjonerte av varmen og flyr inn i ting mer enn ellers:-(

Når det gjelder det statistikkspørsmålet, så kunne det jo være slik at folk som har store stuevinduer sier at 90 prosent (nesten alle) fuglene som krasjer med de kommer seg igjen. Eller at de fleste brekker vingen og klarer ikke å fly= dør.

Så selvom det ikke er gjort kontrollerte forsøk kan det jo svare på spørsmålet til TS. ( om mange nok har samme erfaring)

Men egentlig er jeg enig i at det er umulig å få et svar basert på fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Dette har selvsagt (som det meste annet) vært undersøkt vitenskapelig. I følge Klem (1990), http://www.muhlenberg.edu/main/academics/biology/faculty/klem/ACO/documents/FieldJournal-Mortality1990.pdf, dør minst én av to fugler som følge av en kollisjon med et vindu. Se http://scholar.google.com/scholar?hl=no&as_sdt=0,5&q=birds+windows+mortality+rate for ytterligere litteratur.

Anonymous poster hash: 6c310...eb9

Tusen takk for godt svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...