Gå til innhold

Hva gjør man om bilen stopper i en tunnel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette skjedde meg i en ganske lang tunnell på vestlandet, ikke moderne, og hvertfall ikke med telefon inni. I tillegg hadde jeg en hestehenger med to hester inni, var helt alene. Fikk panikk, satte på nødblink, tok på refleksvest, ut med varseltrekant, få roet ned hestene. Ikke var det dekning i tunnellen, og ikke kom det så mange biler heller. Etter kort tid kom det heldigvis en bil som kjørte ut av tunnellen og ringte hjelp på andre siden for så å komme tilbake til meg. Var der inne i over en times tid før tauebilen kom, og når tauebilen kom så risikerte han ikke å dra bil med full hestehenger opp på planet, så han festet tauekjetting til bilen og dro oss etter seg ut av tunnellen hvor han heldigvis klarte å fikse feilen i motoren på stedet, ødelagte tennplugger.



Anonymous poster hash: 8c96c...ee4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nødblink -refleksvest. Ville prioritert nødtelefonen. I moderne tuneller stenges tunnelen i det øyeblikket du løfter av røret.

Og varseltrekanten, den er ikke viktig?

Anonymous poster hash: 88a32...d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødblink -refleksvest. Ville prioritert nødtelefonen. I moderne tuneller stenges tunnelen i det øyeblikket du løfter av røret.

Ups, det visste jeg ikke. Men da stenges vi inne sammen med røyken da, evnt? Hvordan komme seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, det visste jeg ikke. Men da stenges vi inne sammen med røyken da, evnt? Hvordan komme seg ut?

Det er kun feltet inn i tunellen som stenges, slik at du såklart kan kjøre ut av tunellen når den stenges.

De som eventuelt kjører over i motsatt kjørefelt og inn i tunellen når en bom med blinkende røde lys er senket vil jo velfortjent bli en del av "darwinisme i praksis".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, det visste jeg ikke. Men da stenges vi inne sammen med røyken da, evnt? Hvordan komme seg ut?

Stenges i betydningen av at det blir rødt lys for innkjøring i tunnelen, evt at bommene stenger hvis tunnelen har bommer ved innkjøringen. Vil tro de fleste tunneler med toveis trafikk stenger i begge retninger, i alle fall til vegtrafikksentralen vet mer om hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjedde med meg i en undersjøisk tunnel der fartsgrensen er 80. I oppoverbakken. Det var også veldig mye trafikk. Rakk ikke inn i en luke da bilen døde plutselig og oppoverbakken gjorde at jeg omtrent ikke trillet i fri. Vurderte å rygge tilbake men det var altfor mye trafikk.

Skrudde på nødblinken. Fant frem vest og varseltrekant. Vest i hanskerommet, og trekanten i bagasjerommet, men jeg kravlet bare over setene. Å gå ut av bilen på førerside var livsfarlig. Gikk så ut på passasjerside. Bar varseltrekanten utbrettet foran meg (viktig!) og gikk ca 100m nedover bakken før jeg satte den fra meg. Gikk så til nærmeste nødkiosk og ringte veitrafikksentralen som sendte 2(!) tauebiler. For å se hvem som kom frem først. Tunnelen ble ikke stengt, men de reduserte farten til 50km/t. Som ingen overholdt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde med meg i en undersjøisk tunnel der fartsgrensen er 80. I oppoverbakken. ....

......Tunnelen ble ikke stengt, men de reduserte farten til 50km/t. Som ingen overholdt.

OK. Tydeligvis forskjell på tunneler. Jeg vet at på E18 i Vestfold stenges tunnelene i det man løfter av røret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Tydeligvis forskjell på tunneler. Jeg vet at på E18 i Vestfold stenges tunnelene i det man løfter av røret...

Kjenner ikke til de tunnelene, men i den jeg stod i var det 2 felt oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...