Gå til innhold

Si meg.. Hvorfor er det så vanskelig å holde til høyre?


AndreasBR

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har nettopp sittet og lest en tråd angående filtrering med motorsykkel (Ja, det er lov i Norge. dvs.. Det er ikke ulovlig i Norge.)

Og så kom jeg til å tenke på.. Nå om dagen kjører jeg bil til/fra jobb, og ser mye tullete greier de få km jeg kjører. (Hasle til Ensjø)

Deretter kom jeg på at dette kanskje er et fint sted å spørre om:

1) Hvorfor er det så vanskelig for bilister i høyre felt å holde til høyre? Mange ligger så nærme midten som mulig.(Se forøvrig spm 4)

2) Hvorfor er det så vanskelig for bilister i venstre felt å holde til venstre? Mange ligger så nærme midten som mulig.

3) Hvorfor skal folk absolutt legge seg ut mot venstre når de skal svinge til høyre? (Og omvendt)

4) Hvorfor er det så mange som absolutt skal sperre for meg når jeg kjører MC? Eksempel er ned Trondheimsveien før Carl-Berner krysset. De legger seg så langt mot venstre de kan, selv om det er en halvmeter vei på høyresiden. (Se forøvrig spm 1)

5) Hvorfor er det så mange som absolutt skal omtrent stoppe i en rundkjøring selv om man har god oversikt og ser at det ikke kommer noen?

For dere som er kjent ved Ensjø:

6) Hvorfor er det så mange som ikke klarer å kjøre ut fra Gladengveien inn i Grenseveien mot Hasle (Inn i venstre felt) når det kommer bilister fra Helsfyr og er helt klart fra andre veien?(Fra Hasle mot Helsfyr)

Kan noen oppklare dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan svare deg på en ting, folk som ikke har riktig "se" teknikk, plasserer seg heller ikke riktig i feltet sitt. Se langt frem mao.

Anonymous poster hash: 5cf8e...b5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

63 stk hatr sett denne, men kun 1 har svart.. Kan jo bare konkludere med at det er en stor andel audi-eiere her inne som føler seg støtt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

63 stk hatr sett denne, men kun 1 har svart.. Kan jo bare konkludere med at det er en stor andel audi-eiere her inne som føler seg støtt.

Eller så vet vi ikke hvorfor andre oppfører seg som de gjør. Du kan jo tydeligvis ikke svare du heller, så i følge din logikk føler du deg også støtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så vet vi ikke hvorfor andre oppfører seg som de gjør. Du kan jo tydeligvis ikke svare du heller, så i følge din logikk føler du deg også støtt?

Jeg kan godt svare jeg. Fordi de er noen egoistiske jævler som faen ikke burde hatt førerkortet, og burde blitt fortalt at de skal følge veitrafikkloven.

Jeg vil heller ha 100 stk som ligger i 130 på E6 enn 1 som absolutt skal omtrent stoppe i en rundkjøring når det er oversiktlig og det ikke kommer noen.

Råkjøring er bedre enn den dritten jeg nevner over her.

Endret av AndreasBR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være så mangt. Kanskje noen tenker som så at de er lettere å komme seg unna om det skule skje noe foran, altså lettere å svinge unna.

Når det gjelder å legge seg på motsatt side når de skal svinge tror jeg rett og slett mange tror de kjører en myyye større bil enn det de faktisk gjør og dermed tror de må ta svingen slik busser og lastebiler gjør ;)

I rundkjøringer råder det vel kanskje usikkerhet når det gjelder vikeplikt eller i hvilket felt de skal ligge i og dermed nesten stopper opp bare for å være sikker på at det er klar bane når de først våger seg utpå.

Bare noen tanker har selv irritert meg over det samme, selv om jeg helt sikkert gjør akkurat samme feil selv ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan godt svare jeg. Fordi de er noen egoistiske jævler som faen ikke burde hatt førerkortet, og burde blitt fortalt at de skal følge veitrafikkloven.

Jeg vil heller ha 100 stk som ligger i 130 på E6 enn 1 som absolutt skal omtrent stoppe i en rundkjøring når det er oversiktlig og det ikke kommer noen.

Råkjøring er bedre enn den dritten jeg nevner over her.

Hvorfor spør du hvis du vet svaret?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er mye manglende trafikkforståelse rundt om. Men det må sies at MC-folk kjører styggere og styggere for hvert år nå (akkurat som EL-bilistene), og blir frekkere og frekkere.

Har blitt irritert flere ganger denne sesongen på nisser på MC som snitter forskjermer i 70 km/t og slår til speil på bilister de mener kjører feil. Dette er da stort sett på Ring 3 jeg merker dette. Dere er også altfor ofte involvert i ulykker, hører det hele tiden på radio.

Heldigvis går det mot vinteren, så da forsvinner motorsyklistene, syklistene og rulleskiterroristene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er mye manglende trafikkforståelse rundt om. Men det må sies at MC-folk kjører styggere og styggere for hvert år nå (akkurat som EL-bilistene), og blir frekkere og frekkere.

Har blitt irritert flere ganger denne sesongen på nisser på MC som snitter forskjermer i 70 km/t og slår til speil på bilister de mener kjører feil. Dette er da stort sett på Ring 3 jeg merker dette. Dere er også altfor ofte involvert i ulykker, hører det hele tiden på radio.

Heldigvis går det mot vinteren, så da forsvinner motorsyklistene, syklistene og rulleskiterroristene.

At de sneier forskjemen din er bare noe du tror.. Du har ikke samme perspektivet over bilen din som de har.

Jeg støter ofte på biler som flytter seg ekstremt langt til høyre når jeg skal kjøre forbi på 4 feltern.. (2 hver vei) Jeg rister bare på hodet og kjører videre.

Det bilister må vite er at i flesteparten av gangene har vi allerede kalkulert situasjonen slik den er, og dersom bilisten fortsetter med det de gjør så går alt bra.

Dessverre er det mange som ikke forstår, og endrer på det de gjør som ender i fare for motorsyklisten.

F.eks bilister som plutselig kaster seg over i annet felt uten å engang blinke, det burde vært fratagelse av førerkort på stedet, og inndragelse i et par dager. Gjør de det igjen, enda lenger.

Til alle audioter: man blinker FØR MAN SVINGEr... Ikke mens man svinger, eller etter.

Og ps.. Man blinker seg UT av rundkjøring, IKKE inn ;)

(Og ja, det er idioter på motorsykkel også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Dette er da stort sett på Ring 3 jeg merker dette

Ja, er VELDIG mange audioter og idioter der som skal sperre for MC'er...

"Skal faen ikke snike foran meg MC jævel"...

Problemet er bare at MC'er sniker ikke.. De passerer på en HELT lovlig måte.

Vi er også tilbake til det å holde til høyre i høyrefelt, og holde til venstre i venstrefelt, spesielt når det er kø. Å legge seg midt i feltet er UTROLIG egoistisk.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du snakker om veiforhold som ikke finnes i hele landet, så en del av oss svarer ikke fordi vi ikke opplever de situasjonene du snakker om.

Når det er sagt, så er filtrering med motorsykkel riktignok ikke forbudt, og selve "lage seg et eget MC-felt i midten"-opplegget er forsåvidt greit, problemet blir når disse motorsyklistene må bølle seg inn i de ordinære køene igjen på grunn av kryss/rundkjøringer/whatever. Dét skaper mange farlige situasjoner her. Dersom det aldri skjer hos deg, så har du andre trafikkforhold enn meg, og jeg aner ikke hva problemet er.

Det er for øvrig ingenting som tilsier at bilister skal plassere seg slik i feltet sitt at det blir lettere for MC å kjøre forbi. Så om de ligger til venstre eller høyre i feltet sitt er meg egentlig knekkende likegyldig så lenge de holder seg i feltet sitt, velger riktig plassering når de skal svinge/kjøre inn og ut av rundkjøringer/ta av i kryss/etc, og gir tegn før de skifter felt. MC bør også ha i tankene at de blir uforutsigbare og har lett for å havne i blindsonene til buss og vogntog når de ikke forholder seg til kjørefeltene som andre motoriserte kjøretøy skal. Jeg har observert en del skumle situasjoner med vogntog/buss pluss syklist/MC på flerfeltsveier. Det nytter liksom ikke å argumentere med at "filtrering er lov!" når man ligger paddeflat under et vogntog.



Anonymous poster hash: 4896f...c83
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være nyttig for medtrafikanter at man også blinker før man er inni rundkjøringen. Feks om man skal helt rundt, eller første utkjørsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for øvrig ingenting som tilsier at bilister skal plassere seg slik i feltet sitt at det blir lettere for MC å kjøre forbi. Så om de ligger til venstre eller høyre i feltet sitt er meg egentlig knekkende likegyldig så lenge de holder seg i feltet sitt, velger riktig plassering når de skal svinge/kjøre inn og ut av rundkjøringer/ta av i kryss/etc, og gir tegn før de skifter felt.

Anonymous poster hash: 4896f...c83

Riktig, du har ikke peiling. Takk for at bekreftet det.

Fra Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

§12

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blinker seg både inn og ut av rundkjøringer.

Førerkortet mitt er fire år gammelt og jeg har ikke glemt blinklysterpinga.

Anonymous poster hash: 5cf8e...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blinker seg både inn og ut av rundkjøringer.

Førerkortet mitt er fire år gammelt og jeg har ikke glemt blinklysterpinga.

Anonymous poster hash: 5cf8e...b5b

Nei, man blinker seg ikke inn i en rundkjøring da:

1) Det er en selvfølge at du skal inn i rundkjøringen

2) Det er kun lov å kjøre MOT klokka i en rundkjøring.

Dermed er det å blinke til venstre helt tullete, da du må kjøre mot klokka uansett.

Og skal du ut? Ja, da setter du på blinkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why kan du ikke ligge bak bilene og i kø? Tullette å skulle kjøre forbi bilene på vei ned til cb:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Why kan du ikke ligge bak bilene og i kø? Tullette å skulle kjøre forbi bilene på vei ned til cb:)

¨Hvorfor skal jeg stå fast i køen bare fordi du gjør det?

Jeg tar som regel buss-veien ned forbi der, så slipper jeg bilene i det hele tatt, når de ikke engang klarer plassere seg slik at motorsykler kan slippe fram..

Utrolig egoistisk måte å plassere seg på, gjelder blant annet BMW, Golf GTI og Audi, spesielt audi-folk ligger veldig feil når de er ute å kjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man blinker seg ikke inn i en rundkjøring da:

1) Det er en selvfølge at du skal inn i rundkjøringen

2) Det er kun lov å kjøre MOT klokka i en rundkjøring.

Dermed er det å blinke til venstre helt tullete, da du må kjøre mot klokka uansett.

Og skal du ut? Ja, da setter du på blinkeren.

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer18.html

Forstår du virkelig ikke hvorfor man blinker seg inn i rundkjøringen? Really?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos motorsyklister...På Ring 3/E6 i Oslo i dag gikk det tett trafikk i begge felt i en ca 85 km/t. En motorsykkel-nisse kom i 115-120 km/t på midtstripa mellom bilene :klaske:

Håper en full polsk lastebilsjåfør meier han ned til uka.

Angående blinklys i rundkjøringer, så er dette regionale forskjeller og opplæring. I Oslo blinker man kun ut (eller ca 30%), mens i f.eks. Rogaland blinker alle inn og ingen ut.

Endret av Aule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

At de sneier forskjemen din er bare noe du tror.. Du har ikke samme perspektivet over bilen din som de har.

Jeg støter ofte på biler som flytter seg ekstremt langt til høyre når jeg skal kjøre forbi på 4 feltern.. (2 hver vei) Jeg rister bare på hodet og kjører videre.

Det bilister må vite er at i flesteparten av gangene har vi allerede kalkulert situasjonen slik den er, og dersom bilisten fortsetter med det de gjør så går alt bra.

Jeg vet ikke om jeg misforstår deg her, men jeg er av de bilistene som, når det kjører biler i begge felt, legger meg lengst mulig til høyre, for å gi bedre rom til Mc-er som vil forbi mellom bilene.

Er det dette du mener er helt feil? Og i så fall, hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...