Gå til innhold

Moralsk dilemma - hva ville du gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er på butikken og kjøper snus. Når du kommer til automaten og skal hente den ut, kommer det to snusbokser. Tar du begge og går, eller sier du fra til en butikkansatt og gir den ene tilbake?

Jeg tok begge og gikk, og er nysgjerrig på hva dere andre ville gjort! Jeg fikk nemlig angst etterpå for om jeg skulle bli tatt for tyveri. Haha.

Hvis du ikke snuser/røyker, tenk at det var et annet produkt du skulle hente fra automaten.



Anonymous poster hash: 82745...888
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidligere ville jeg tatt den uten tvil. I dag ville jeg gått tilbake med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha levert den. Er ikke interessert i å ha noen prikker på rullebladet, spesielt ikke for nasking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme med røyk, og jeg leverte den andre pakken samtidig som jeg sa i fra at automaten burde sjekkes.



Anonymous poster hash: 571e3...652
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kisskiss

tatt begge! har gjort det flere ganger, med røyk da :plystre: litt fæl er jeg

Endret av kisskiss
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg røyket tok jeg begge om jeg var så heldig å få to :fnise:

Men gikk ikke tilbake på butikken på et par uker i tilfelle :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, automaten er jo bare en forlengelse av butikken. Du tar vel ikke med deg en ekstra tyggispakke selv om de ligger pent og pyntelig foran deg?



Anonymous poster hash: ba39f...a83
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på butikken og kjøper snus. Når du kommer til automaten og skal hente den ut, kommer det to snusbokser. Tar du begge og går, eller sier du fra til en butikkansatt og gir den ene tilbake?

Jeg tok begge og gikk, og er nysgjerrig på hva dere andre ville gjort! Jeg fikk nemlig angst etterpå for om jeg skulle bli tatt for tyveri. Haha.

Hvis du ikke snuser/røyker, tenk at det var et annet produkt du skulle hente fra automaten.

Anonymous poster hash: 82745...888

Det kan være at du betalte for begge ved en feil? Har du undersøkt dette?

Jeg hadde levert tilbake, men det er fordi jeg ønsker å fremstå som ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert tatt begge og gått. Her om dagen handlet jeg en 6-pakk øl på butikken, kasseren slo kun inn en øl i stedet for alle seks, jeg sa ikke i fra.

Endret av mandel92
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker faktisk, noen ganger tar jeg og andre ganger gir jeg tilbake.

Mest sannsynlig ville jeg tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert levert tilbake. Hadde nok hatt dårlig samvittighet i lang tid etterpå, hvis jeg kjenner meg selv nok... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kisskiss

Jeg hadde sikkert tatt begge og gått. Her om dagen handlet jeg en 6-pakk øl på butikken, kasseren slo kun in en øl i stedet for alle seks, jeg sa ikke i fra.

haha har skjedd meg mange ganger! spesielt på prix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Med så mye skatter og avgifter staten trykket nedi trynet på folk om dagen, så hadde jeg ikke bare tatt den, jeg hadde følt det som en seier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haha har skjedd meg mange ganger! spesielt på prix

Hehe, det var faktisk en prix-butikk det skjedde med meg også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kisskiss

Hehe, det var faktisk en prix-butikk det skjedde med meg også. :P

det er der jeg også handler+har jobbet på prix og det skjer hele tiden, spesielt med pokal :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt fra og levert inn den ene. Har gjort tilsvarende når varer ikke har blitt scannet før, og det er jo ikke noe annerledes bare fordi det er en automat som spytter dem ut. Fortsatt butikkens eiendom, og det er ingen uenighet rent juridisk om at ting som dette ikke er "butikkens egen risiko" eller noe sånt. Det er naskeri så sant man skjønner det.

Så jævlig farlig er det ikke, altså. Det er en forbanna snusboks, og jeg driter egentlig i om noen rapper med seg en ekstra snusboks. Men jeg gir beskjed hvis jeg skjønner at jeg får mer enn jeg har betalt for, og en automat hadde ikke vært noe annerledes for min del.



Anonymous poster hash: 5c519...29e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det er der jeg også handler+har jobbet på prix og det skjer hele tiden, spesielt med pokal :laugh:

Høres ut som om jeg burde ta meg en tur på prixen :plystre::lur: :lur:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha levert den tilbake.

Her for et par mnd siden hentet jeg en snusboks i kjøleskapet bak kassen på kiwi. Stod noen minutter i kø hvor trikset litt med snusboksen i hånden siden jeg kjedet meg og puttet den i lommen når det ble min tur i kassen slik jeg alltid gjør med snusboksen. Når alle matvarene var betalt syns jeg det ble litt billig og fant ut at snusboksen lå i lommen fortsatt.

Da gikk jeg tilbake i køen og sa at jeg hadde puttet den i lommen i ren forglemmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse for jeg bare tar med meg det som kommer ut og går. Kjøper ofte 2 pakker røyk så om jeg har betalt for en og får 2 så hadde jeg sikkert ikke merket det uansett ;-)

Anonymous poster hash: 90b92...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt beskjed om det og levert tilbake den ekstra snuspakken. Har ikke samvittighet til å stjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...