Gå til innhold

Var ikke Jesus en litt arrogant og rampete person?


Gjest Blomsterert

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterert

Jeg mener ikke å latterligjøre noen kristne eller deres tro for å si det med en gang. Jeg er selv troende,-men ikke kristen.

Jeg får det ikke helt til å stemme at Jesus kun var god og snill. Han stikker fra foreldre,og når de finner han så sier han at de må slappe av,for han er i sin fars hus. I tillegg sier han at moren og søsknene ikke er hans familie,for det er det disiplene som er. Og ett av budene lyder : Du skal hedre din mor og far...

Er eksemplene hedring av foreldre?

Jesus raserte også et tempel. Hadde han noen rett til dette?

En skal elske sine fiender,og,ikke minst snu andre kinnet til.

Han opptrådde egentlig veldig arrogant med sine formaninger og moral,og forlangte sannheten. Dette er ikke mye ydmykt,men ydmyke skal vi være.

Han burde vel strengt tatt gått foran som et godt eksempel på alle måter når kristne hyller han sånn for hans syndfrihet?

Jeg tror Jesus har levd,og jeg tror selfølgelig på det gode i han(også).

Jeg blåser i om han var syndfri,-jeg liker han,og han var en helt enestående formidler! Jeg syns den største. Jeg blir fascinert over bibelen,det er jo mystikk alt sammen. Men. Jeg føler vel mye heller at han kunne vært broren min,eller en det var ok å være sammen med osv,enn at jeg tror han er Guds enbårne sønn osv.

Jeg tror han fikk en "åpenbaring",-noe jeg tror mennesker i dag også får. At en plutselig skjønner greia,og gjerne vil overbevise andre fordi en vil dele den gode opplevelsen.

Men poenget var hvorfor han blir omtalt som syndfri og alltid god og snill?

Og med hvilken rett hadde han til å refse sine "fiender"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jesus var en vismann, og som de flest vismenn gjorde han ting som ikke alle aksepterte eller forstod. Det er noe hellig med det å spre et budskap om at vi alle skal elske hverandre, ikke dømme og tilgi. Guds sønn? Jeg tror det... Ja, jeg tviler mye, men jeg tror det et sted på innsida. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn kan være snill og god selv om det løper fra foreldrene. Jeg stakk av fra mine foreldre på en stor flyplass i utlandet en gang da jeg var liten for å finne toalett og tenkte ikke over farer ved det osv. Det var ikke slemt ment, og det var det nok ikke da Jesus stakk fra sine foreldre heller :)

Jesus er ikke syndfri. Det er ingen mennesker uansett om de er profeter eller ikke.



Anonymous poster hash: 2691b...f09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jesus var en vismann, og som de flest vismenn gjorde han ting som ikke alle aksepterte eller forstod. Det er noe hellig med det å spre et budskap om at vi alle skal elske hverandre, ikke dømme og tilgi. Guds sønn? Jeg tror det... Ja, jeg tviler mye, men jeg tror det et sted på innsida. :)

Gud har jeg alltid,sånn av meg selv hatt et nært forhold til. Så Jesus ble nok en ny person for meg da jeg lærte om han. Jeg tror vel heller vi er søsken alle sammen,og at Jesus prøver fortelle oss det. Han ville mye godt,og ligningene han forteller,er utrolig kloke og genialt formulert. Jeg vokste ikke opp med troende familie,så mitt forhold til Gud var veldig privat :-) Men tror du Jesus ble unnfanget ved den hellige ånd?

Jeg spør av oppriktig interesse altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Et barn kan være snill og god selv om det løper fra foreldrene. Jeg stakk av fra mine foreldre på en stor flyplass i utlandet en gang da jeg var liten for å finne toalett og tenkte ikke over farer ved det osv. Det var ikke slemt ment, og det var det nok ikke da Jesus stakk fra sine foreldre heller :)

Jesus er ikke syndfri. Det er ingen mennesker uansett om de er profeter eller ikke.

Anonymous poster hash: 2691b...f09

Tror vel mange av oss var utforskende unger og ville/tørre gjøre ting på egenhånd.

De kristne mener Jesus var syndfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har jeg alltid,sånn av meg selv hatt et nært forhold til. Så Jesus ble nok en ny person for meg da jeg lærte om han. Jeg tror vel heller vi er søsken alle sammen,og at Jesus prøver fortelle oss det. Han ville mye godt,og ligningene han forteller,er utrolig kloke og genialt formulert. Jeg vokste ikke opp med troende familie,så mitt forhold til Gud var veldig privat :-) Men tror du Jesus ble unnfanget ved den hellige ånd?

Jeg spør av oppriktig interesse altså.

Det er helt i orden å spørre. Jeg vet faktisk ikke hva jeg tror om det du lurer på. Jeg vet ikke engang hva Gud er, men jeg tror at mange religioner har gjort sin tolkning av kraften, og kraften er Gud. Vi mennesker vil gjerne forklare og forstå. Derfor tror jeg at religionene er menneskers måte å forstå på, og de ulike vismennene og kvinnene innenfor de ulike retningene, er Guds måte å gi oss noen glimt inn i hans eller hennes karakter. Jeg vet ikke om det ble lettere å skjønne, for jeg sliter med å forstå, og da er det vanskelig å forklare. :)

Endret av Vind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vel mange av oss var utforskende unger og ville/tørre gjøre ting på egenhånd.

De kristne mener Jesus var syndfri.

Jeg er kristen selv. Så hvordan kan du da si "de kristne mener". Vi kristne mener til info svært forskjellige ting :)

Anonymous poster hash: 2691b...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Jesus ble sint er fordi Han Hater urettferdighet. Da Han raserte templet så gjorde Han det for at de hadde gjort Guds hus om til et røverhule. Selvrettferdige som dømte andre og hevde seg selv. Det ville vært rart hvis en som jager etter rettferdighet ikke hater urettferdighet. Jesus jordiske foreldre visste om Jesus sin misjon. Han sa ikke noe galt da Han sa at Han var i sin Fars hus. Han hedret Josef og Maria og var en lydig sønn og tro mot sin Far i himmelen. Han irettesatte de selvrettferdige som satte sine egne tradisjoner og bud høyere enn Guds bud. Deres lover og regler var ikke bygd på kjærlighet, men om å være mest mulig lovisk og de som ikke gjorde lovens rett skulle steines.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg er kristen selv. Så hvordan kan du da si "de kristne mener". Vi kristne mener til info svært forskjellige ting :)

Anonymous poster hash: 2691b...f09

Tar den,unnskyld. Der gikk jeg i min egen felle!

Men det som ligger til grunn for dette innlegget,er at jeg er på en debattside hvor de debatterer livssyn osv.

Og der er det konservative kristne med stor overbevisning. Dette er en side hvor det er voksne,seriøse mennesker. Og de påstår hardnakket dette. Det fins de mer liberale der også,men de blir ofte klubbet ned av de bokstavtro.

Så du er enig i at Jesus ikke var feilfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Grunnen til at Jesus ble sint er fordi Han Hater urettferdighet. Da Han raserte templet så gjorde Han det for at de hadde gjort Guds hus om til et røverhule. Selvrettferdige som dømte andre og hevde seg selv. Det ville vært rart hvis en som jager etter rettferdighet ikke hater urettferdighet. Jesus jordiske foreldre visste om Jesus sin misjon. Han sa ikke noe galt da Han sa at Han var i sin Fars hus. Han hedret Josef og Maria og var en lydig sønn og tro mot sin Far i himmelen. Han irettesatte de selvrettferdige som satte sine egne tradisjoner og bud høyere enn Guds bud. Deres lover og regler var ikke bygd på kjærlighet, men om å være mest mulig lovisk og de som ikke gjorde lovens rett skulle steines.

Jeg skjønner ikke dette hatet heller... Hvordan kunne han som var så klok og tålmodig føle hat?

Jeg lurer bare altså.

Ja,jeg tror Jesus ville bringe kjærlighet,-det tviler jeg ikke mer enn to sekunder på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar den,unnskyld. Der gikk jeg i min egen felle!

Men det som ligger til grunn for dette innlegget,er at jeg er på en debattside hvor de debatterer livssyn osv.

Og der er det konservative kristne med stor overbevisning. Dette er en side hvor det er voksne,seriøse mennesker. Og de påstår hardnakket dette. Det fins de mer liberale der også,men de blir ofte klubbet ned av de bokstavtro.

Så du er enig i at Jesus ikke var feilfri?

Ja, om Jesus var feilfri hadde han ikke være av kjøtt og blod. Da kunne han bare være Gud og kunne ikke blitt født som menneske om du forstår hva jeg mener?

Han er likevel mitt aller største forbilde. Det står vel noe i Bibelen og om at alle mennesker synder. Jesus var jo et menneske selv om han er en del av Gud, så selvsagt syndet han og.

Han var grunnleggende et svært godt menneske og jeg tror nok han har syndet mindre enn de fleste av oss andre :)

Jeg er ikke svært konservativ. Eller det kan vel diskuteres litt. Jeg er f.eks for abort og jeg bor sammen med (og har naturlig nok et sexliv) med en mann jeg ikke er gift med. Det er fordi jeg har et annet syn på ting enn veldig mange kristne. Men jeg er likevel ganske konservativ (f.eks at jeg skal faste i 40 dager nå og at jeg f.eks ber hver kveld og liker den måten Lutherske kirken har gudstjenester på) så jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle meg, men du skjønner sikkert :)

Anonymous poster hash: 2691b...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette hatet heller... Hvordan kunne han som var så klok og tålmodig føle hat?

Jeg lurer bare altså.

Ja,jeg tror Jesus ville bringe kjærlighet,-det tviler jeg ikke mer enn to sekunder på :-)

fordi lyset og mørket ikke hører i sammen. Urettferdighet ødelegger alt det som er godt og det er mye smerte i urett. Men selv i sinne kan man elske. Gud hater synd, men elsker synderen. Han tolererer ikke ondskap. Når jeg selv ser hvor mye ondt det er i denne verden så blir jeg utrolig lei meg, men også sint for at det fines så mye av det. Selv om jeg blir sint på de som utgjør onde handlinger så hater jeg ikke DEM, men det onde i dem, det gjør Gud også. Han ønsker at selv den verste skal vende seg om. Han hater ingen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Ja, om Jesus var feilfri hadde han ikke være av kjøtt og blod. Da kunne han bare være Gud og kunne ikke blitt født som menneske om du forstår hva jeg mener?

Han er likevel mitt aller største forbilde. Det står vel noe i Bibelen og om at alle mennesker synder. Jesus var jo et menneske selv om han er en del av Gud, så selvsagt syndet han og.

Han var grunnleggende et svært godt menneske og jeg tror nok han har syndet mindre enn de fleste av oss andre :)

Jeg er ikke svært konservativ. Eller det kan vel diskuteres litt. Jeg er f.eks for abort og jeg bor sammen med (og har naturlig nok et sexliv) med en mann jeg ikke er gift med. Det er fordi jeg har et annet syn på ting enn veldig mange kristne. Men jeg er likevel ganske konservativ (f.eks at jeg skal faste i 40 dager nå og at jeg f.eks ber hver kveld og liker den måten Lutherske kirken har gudstjenester på) så jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle meg, men du skjønner sikkert :)

Anonymous poster hash: 2691b...f09

Kjempefint svar. Takk. Dette forstår jeg,og da skjønner jeg dette med synd. Som du forklarer.

Hvorfor faster du?

Jeg syns bønn er fint,nesten vakkert. Jeg har oppfordret ikke-troende til å be. Det kan føles befriende og meditativt. Jeg ber ikke ofte,men jeg takker mye.Så det hjelper vel det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempefint svar. Takk. Dette forstår jeg,og da skjønner jeg dette med synd. Som du forklarer.

Hvorfor faster du?

Jeg syns bønn er fint,nesten vakkert. Jeg har oppfordret ikke-troende til å be. Det kan føles befriende og meditativt. Jeg ber ikke ofte,men jeg takker mye.Så det hjelper vel det :-)

Jeg faster fordi jeg ofte føler en kvalme over hvor mye jeg bruker på "tull" (unødvendige ting som godteri, unødvendig klær og ellers andre småting) selv om jeg ikke tror jeg bruker mer på slikt enn gjennomsnittet. Jeg føler derfor at jeg trenger å "disiplinere" meg selv og heller fokusere på ting som betyr noe og ikke slikt tull. Ikke er det bra for helsa heller da å kjøpe godteri og slikt så det er like så greit.

Jeg kommer til å spise vanlig mat og jeg vil drikke vann og juice som vanlig. Jeg kutter ikke ut å spise mat spesielt pga at jeg ikke har god nok helse til det i tillegg til at jeg mener at når man fokuserer for mye på at man ikke skal spise osv så vil man ikke ha like mye fokus på det som betyr mer. Jeg vil og bruke fastetiden til å gi mer oppmerksomhet til de som betyr noe for meg.

Anonymous poster hash: 2691b...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

fordi lyset og mørket ikke hører i sammen. Urettferdighet ødelegger alt det som er godt og det er mye smerte i urett. Men selv i sinne kan man elske. Gud hater synd, men elsker synderen. Han tolererer ikke ondskap. Når jeg selv ser hvor mye ondt det er i denne verden så blir jeg utrolig lei meg, men også sint for at det fines så mye av det. Selv om jeg blir sint på de som utgjør onde handlinger så hater jeg ikke DEM, men det onde i dem, det gjør Gud også. Han ønsker at selv den verste skal vende seg om. Han hater ingen!

Hm,ok,dette fikk meg til å tenke at å elske høyt nok,og vite hva så altomfattende kjærligheten er,så vil en føle hat da,-mot det som truer. Det demrer her :-)

Det er mye smerte i verden ja. Det er så mange som tror det er Guds skyld. At han umulig kan være god med så mye ondskap. Men det er jo ikke Guds VILJE at dette skjer. Jeg tenker at han gråter i vrede og fortvilelse over oss iblant. For,det er jo VÅR vilje som skjer. Og det er vårt ansvar å vite hva vi velger.

Det er mange som ikke ser den. Gud er jo allestedsværende,men mennesker vil ikke se,og tar avstand.

Guds vilje er jo at vi ser det gode,ikke at vi velger det onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg faster fordi jeg ofte føler en kvalme over hvor mye jeg bruker på "tull" (unødvendige ting som godteri, unødvendig klær og ellers andre småting) selv om jeg ikke tror jeg bruker mer på slikt enn gjennomsnittet. Jeg føler derfor at jeg trenger å "disiplinere" meg selv og heller fokusere på ting som betyr noe og ikke slikt tull. Ikke er det bra for helsa heller da å kjøpe godteri og slikt så det er like så greit.

Jeg kommer til å spise vanlig mat og jeg vil drikke vann og juice som vanlig. Jeg kutter ikke ut å spise mat spesielt pga at jeg ikke har god nok helse til det i tillegg til at jeg mener at når man fokuserer for mye på at man ikke skal spise osv så vil man ikke ha like mye fokus på det som betyr mer. Jeg vil og bruke fastetiden til å gi mer oppmerksomhet til de som betyr noe for meg.

Anonymous poster hash: 2691b...f09

Så bra! :-) God ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm,ok,dette fikk meg til å tenke at å elske høyt nok,og vite hva så altomfattende kjærligheten er,så vil en føle hat da,-mot det som truer. Det demrer her :-)

Det er mye smerte i verden ja. Det er så mange som tror det er Guds skyld. At han umulig kan være god med så mye ondskap. Men det er jo ikke Guds VILJE at dette skjer. Jeg tenker at han gråter i vrede og fortvilelse over oss iblant. For,det er jo VÅR vilje som skjer. Og det er vårt ansvar å vite hva vi velger.

Det er mange som ikke ser den. Gud er jo allestedsværende,men mennesker vil ikke se,og tar avstand.

Guds vilje er jo at vi ser det gode,ikke at vi velger det onde.

Skulle ønske flere var voksne nok til å se og ta ansvar for elendigheten i verden, men de foretrekker å skylde på Gud som du sier KUN ønsker oss alle det aller beste! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har jeg alltid,sånn av meg selv hatt et nært forhold til. Så Jesus ble nok en ny person for meg da jeg lærte om han. Jeg tror vel heller vi er søsken alle sammen,og at Jesus prøver fortelle oss det. Han ville mye godt,og ligningene han forteller,er utrolig kloke og genialt formulert. Jeg vokste ikke opp med troende familie,så mitt forhold til Gud var veldig privat :-) Men tror du Jesus ble unnfanget ved den hellige ånd?

Jeg spør av oppriktig interesse altså.

Han ble unnfanget som folk flest.

Tror vel mange av oss var utforskende unger og ville/tørre gjøre ting på egenhånd.

De kristne mener Jesus var syndfri.

Ingen er syndfri. Jesus hadde vel et ungdomsoppgjør han også. Han var forut for sin tid, en stor tenker med unike evner og styrke. Det er visst også funnet bevis for at Maria Magdalena overlevde og bosatte seg i en hule i fjellene i Frankrike (tror jeg det var) og levde der til hun døde. Hun fødte også barnet til Jesus, en datter. Om det stemmer, vet jeg ikke, men det ville ikke være forbausende. Hulen hun bodde i blir betraktet som et sted som gir healing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om Jesus var feilfri hadde han ikke være av kjøtt og blod. Da kunne han bare være Gud og kunne ikke blitt født som menneske om du forstår hva jeg mener?

Han er likevel mitt aller største forbilde. Det står vel noe i Bibelen og om at alle mennesker synder. Jesus var jo et menneske selv om han er en del av Gud, så selvsagt syndet han og.

Han var grunnleggende et svært godt menneske og jeg tror nok han har syndet mindre enn de fleste av oss andre :)

Jeg er ikke svært konservativ. Eller det kan vel diskuteres litt. Jeg er f.eks for abort og jeg bor sammen med (og har naturlig nok et sexliv) med en mann jeg ikke er gift med. Det er fordi jeg har et annet syn på ting enn veldig mange kristne. Men jeg er likevel ganske konservativ (f.eks at jeg skal faste i 40 dager nå og at jeg f.eks ber hver kveld og liker den måten Lutherske kirken har gudstjenester på) så jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle meg, men du skjønner sikkert :)

Anonymous poster hash: 2691b...f09

Jesus vandret på denne jorden i kjøtt og blod. Blodet(og vann) rant ut av Han da en soldat tok spydet inn i Han. Også etter at Jesus hadde stått opp fra de døde var Han "kjøtt"; "Hvis jeg(Tomas) ikke får se merkene etter naglene i hendene Hans og får sette fingeren min i merkene etter naglene og får legge hånden min i Hans side, kan jeg slett ikke tro(at Jesus har stått opp)" og Jesus sier til Tomas: "Kom med fingeren din og se hendene Mine! Og kom med hånden din og legg den i Min side!"(Joh 20:25-27).

Et enda bedre skriftsted på at Jesus kom til oss i kjød er Rom 8:3-4: "For det som var umulig for loven, fordi den var makteløs på grunn av kjødet, det gjorde Gud ved å sende Sin Egen Sønn i syndig kjøds lignelse(..)Han fordømte synden i kjødet.

Om Jesus ikke hadde vært feilfri så kunne Han heller ikke være vår Frelser og tilgi vår synd. I tiden før Kristus kom til verden, krevde Han at det skulle være et lam(symbolisert som Han selv) uten lyte. Det samme krav gjaldt også Gud. Så Jesus vandret i kjød likt som deg og meg, og det står her: "For vi har ikke en Yppersteprest som ikke kan ha medlidenhet med våre skrøpeligheter, men en som i alle ting er blitt prøvd*(fristet) slik som vi, men uten synd."(Heb 4:15). Jesus vandret på jorden uten å synde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus ble vel sett på som en oppvigler av mange av sine samtidige, så at han var rampete som barn og gjorde litt opprør i ungdommen, var vel bare en naturlig greie for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...