Gå til innhold

Prednison/prednisolon


Gjest Gjest_gjesten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjesten_*

Jeg har vært symptomfri fra en autoimmun sykdom jeg har i noen år,men for noen uker siden fikk jeg symtomer som kan linkes til sykdommen min.Legen min satt meg på prednisolon (i tillegg til andre medikamenter). Disse skal hemme immunforsvaret og hjelpe de andre medikamentene til å virke bedre.Jeg synes han gjorde altfor lite tester,og føler meg ikke sikker på at disse symptomene faktisk har sammenheng med sykdommen min. Siden jeg begynte på dette medikamentet har jeg følt meg sliten og slapp.Jeg lurer nå på om det er en bivirkning,eller om det er noe jeg burde sjekke ut nærmere. Er i utgangspunktet ikke noe særlig begeistret for å dra til legen.Jeg vil heller ikke framstå som om noen sykdomsfanatiker :roll: Derfor lurer jeg på noen andre har erfaring med dette,eller kjenner noen som har gått/går på samme medikamentet??? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anitha

Jeg har selv en autoimmun sykdom og står fast på prednisolon. Det er et medikament som brukes til svært mye. En slags universalmedisin om jeg kan kalle det det. Gjør godt for mye men vondt for andre ting pleier jeg å si.

Jeg har stått på denne i menge år. Heldigvis på lav dose. Men jeg må si at blusser sykdommen min opp, noe deg gjør med gjevne mellomrom, så er de veldig kjappe med å øke dosen. Å det misliker jeg sterkt. Av og til er det på sin plass og ingen vei utenom, andre ganger er jeg absolutt ikke enig med legen. Og da nekter jeg. Det er min kropp og jeg kjenner den bedre enn noen lege.

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har?

Hadde jeg vært deg ville jeg nok satt meg mer inn i selve medisinen/ sykdommen og drøftet det med legen. Har du en dyktig spesialist på din tilstand? Da jeg har vært syk i ganske mange år så vet jeg av erfaring at det er en god del leger som ikke gjør en god nok jobb.

Er du hos en spesialist skal du tross alt føle at du har vært hhos en også.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anitha

Bare meg igjen....

Glemt jo helt å sprre deg hvor høy dose du var satt på.

Bivirkningene avhenger veldig av det. Kan gjerne bli slapp. Disse andre medisinene dine er de også nye nå? eller har du hatt de hele veien? en aen bivirkning er at du får veldig god matlyst.... Ikke alltid like kjekt.

Det er mange lite kjekke bivirkninger, så jeg håper for din del at dosen ikke er så høy eller langvarig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Hei,takk for svar! Jeg står på 20mg daglig.Vil helst ikke øke noe mer.Hvordan reagerer legen din på at du nekter å øke dose? Jeg har diagnosen Myasthenia gravis.

Merker at jeg har fått økt matlyst.Har allerede gått opp noen kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anitha

Da har vi samme diagnose. Hva er oddsen for det med den sjeldne diagnosen :fnise:

Vi må snakke mer. Kjenner ingen andre som har dette. Så kanskje vi kan lære noe av hverandre.

Mine leger kjenner meg jo ganske godt etter hvert så de vet at jeg hater prednisolon verre enn pesten... Å det er nok ikke alltid at der enige med meg men de står for en god diskusjon og hører alltid på meg, så vi blir alltid enige til slutt.

snakkes :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei,er det sant?vet heller ikke om noen andre med denne diagnosen,så det hadde vært veldig interessant å dele erfaringer. kanskje sende pm?

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest linty

jeg er nyre transplantert og går på prednisolon daglig, og skal fortsette med dette resten av livet... Prednisolon har en rekke bivikrninger, men det er ikke dermed sagt at akkurat du får det. I billaget som er med på medisn "boksen" har de skrevet opp alle "plager" hver enkel person har opplevd i løpet av tiden denne medisninen var under en studie.

Den mest vanlige bivirkningen er nok desverre økt matlyst, det ahr jeg hørt alle si. En annen bivirkning er også måneansikt som det blir kalt. ansiktet vil da hovne opp. Siden du står på ganske stor dose, kan nok dette skje.

men er ingen lege:P

Men dette med dosen, mine leger har vært veldig flinke med å minske dosen med en gang hvis det viser seg at jeg ikke behøver så mye. Jeg begynte slik som deg på 20 mg og nå er jeg nede i 5 mg som gjerne blir kalt vedlikeholds dose:) selv om jeg har en annen diagnose, tror jeg de vil gjøre det samme med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita

Jeg fikk Prednisolon en gang, men husker ikke for hva men tror det var for luftveiene(?)... Uansett, ble sliten, trøtt og svimmel og var rett og slett uvel av medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare svare her selv om spørsmålet ikke er aktuelt for meg, for det er sjelden jeg treffer på folk med myastenia gravis. Jeg har det selv, har hatt det i over 20 år. Jeg har ikke brukt prednisolon (annet enn kortvarig i forbindelse med andre ting), men brukte mestinon i mange år. Har vært symptom- og medisinfri i 10 år. Jeg er i allefall godt kjent med sykdommen, så det er bare å spørre (evt sende PM) hvis dere lurer på noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ anitha: Har du snakket med legen om graviditet mens du går på prednisolon? Jeg går på prednisolon pga en autoimmun sykdom, men har fått beskjed om å vente med å bli gravid pga medisinen. Går ikke til noen spesialist, og føler meg veldig usikker på om det er verdt å utsette prøvingen i årevis pga medisinen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_linty_*

dette spm var ikke rettet til meg, men svarer alikevel.

Når man vil bli gravid og går på dette medikamentet må det gjøres i samråd med lege. Det er ikke umulig og for de som går på denne medisinen hele livet sitt for barn. Men under graviditeten går de ned ¨på en så lav dose som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette spm var ikke rettet til meg, men svarer alikevel.

Når man vil bli gravid og går på dette medikamentet må det gjøres i samråd med lege. Det er ikke umulig og for de som går på denne medisinen hele livet sitt for barn. Men under graviditeten går de ned ¨på en så lav dose som mulig.

"Problemet" mitt er at legen mener jeg skal gå på Prednisolon i noen år. Men - vi har ikke så lyst til å vente noen år med å få barn, da vi allerede har ventet lenge pga andre sykdommer jeg har hatt... Får vel ta en ny prat med legen etter sommeren og høre hva han har å si... Litt vanskelig når legen sider nei, for man vil jo stole på legene og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man skulle tro at siden jeg som er transplantert og går på prednisolon og skal gå på det resten av livet mitt, kan få barn, så lenge det er i samråd med lege. Jeg ville ha gått til en spesialist / overlege på sykehuset. Jeg går kun til en seksjonsoverlege og han kan sakene sine. Jeg har heller dårlig erfaringer med fastleger, som kan fint lite om sykdommer som ikke er influensa eller hals betennelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg har også en autoimmun sykdom (ikke den samme som dere), og går på prednisolon. Begynte på 30 mg, men er nede i 5 mg nå.

Da jeg var på doser over 10 mg opplevde jeg å være slapp og trøtt, men samtidig led jeg av søvnløshet. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg lå i sengen og leste, så på film eller bare kikket i taket.. Det ble en skikkelig ond sirkel, og dette var en av grunnene til at jeg senket dosene tidligere enn legen egentlig hadde tenkt.

Legen min sier jeg må vente med gravditet, men det trodde jeg var fordi jeg også bruker cellegift, det er i alle fall det han har nevnt (at jeg evt må gå på en mildere type hvis jeg skal prøve å bli gravid, og da må jeg befinne meg i en rolig sykdomsperiode). Men, det er vel aldri heldig å gå på høye doser hvis man er gravid - nesten uansett medisin.

Jeg var veldig oppmerksom på det med vektøkning, og har ikke gått opp mer enn 5-6 kilo, noe jeg er ganske fornøyd med etter godt over et år på høye doser. Måneansiktet er der enda, men jeg håper det forsvinner etterhvert som jeg går lenger og lenger på lave doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på sammen mengde som deg, 5 mg, og har gjort det de 2 siste årene, i dag har jeg ytterst få bivikrninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anitha

Hei Chica :)

Her kommer svar til deg ang svangerskap og prednisolon.

Jeg har gått et helt svangerskap på prednisolon og det gikk kjempefint. Hadde selvfølgelig tett oppfølging under hele svangerskapet av både fastlege, jordmor og spesialist. Var og forberedt på at babyen min kunne bli født med forbigående problemes som følge av dette. Men jeg var heldig og fødte en kjempefrisk liten hjerteknuser som skåret full pott på testen da han kom til verden. Var faktisk så frisk at jeg fikk reise hjem før tiden. Så hadde jeg vært deg ville jeg fått fatt på en spesialist og drøftet dette.

Lykke til :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Chica :)

Her kommer svar til deg ang svangerskap og prednisolon.

Jeg har gått et helt svangerskap på prednisolon og det gikk kjempefint. Hadde selvfølgelig tett oppfølging under hele svangerskapet av både fastlege, jordmor og spesialist. Var og forberedt på at babyen min kunne bli født med forbigående problemes som følge av dette. Men jeg var heldig og fødte en kjempefrisk liten hjerteknuser som skåret full pott på testen da han kom til verden. Var faktisk så frisk at jeg fikk reise hjem før tiden. Så hadde jeg vært deg ville jeg fått fatt på en spesialist og drøftet dette.

Lykke til :goodbye:

Godt å høre :-) Litt lettvint av legen å si at jeg må vente syns jeg. Blir jo ikke enklere å bli gravid med alderen heller. Skal ta med en ny prat med han neste gang jeg har time. For tiden har vi bare telefonkontakt, og han er så travel når han ringer at jeg knapt rekker å si ja og ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...