Gå til innhold

Avskaffe besøk i kirken før juleferie for elever i skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, og dere har fri fordi det er en HELLIGdag.

Anonymous poster hash: 39c66...2e6

Nå er da ikke alle dager jeg har fri i desember hellidager da. For meg er desemberferien litt som høstferien er i skolen. Det ligger en grunn bak hvorfor det er fri, men den grunnen knyttes ikke opp mot hvordan jeg bruker dagene :)

Er kjekt med ei nasjonal ferieuke der de fleste har fri slik at man kan møtes som familie. Sommerferien er dessverre ikke slik siden feriene ofte blir på litt ulike tidspunkt, men desember er lik for de fleste. Skulle gjerne hatt ei nasjonal sommerferieuke der de fleste jobbet kortere dager eller hadde hatt fri. :)

Jeg er ikke for å avskaffe ferier fordi det er godt med slike ferier der de fleste har fri, men om de ble flyttet på men forble nasjonale så hadde ikke jeg hatt noe imot det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et kirkebesøk eller to kunne forsåvidt godt være en del av almendannelsen. Iallfall hvis det ble fulgt opp med noen visitter i moskeer og synagoger. Men obligatoriske gudstjenester for barn hører ingen steder hjemme. Hvis familiene vil ha barna sine indoktrinert, kan de sikkert besørge det selv. Det skal ikke være skolens oppgave.

I de tilfeller det foregår gudstjenester i skoletiden idag så er det på bakgrunn av invitasjon fra den lokale kirken. Da er det foreldrene selv som må melde elevene på.

Det står enhver moskè og synagoge fritt til å invitere barn - og da skal selvsagt også foreldrene aktivt melde sine barn på aktiviteten. Dersom du synes det er feil fordeling av de forskjellige religionene så står du fritt til å ta dette opp med dine barns skole.

Barna som ikke deltar på slike religiose sammenkomster har rett på skikkelig undervisning på skolen imens.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke kirke og skole skal kombineres. Det burde ikke måtte "søkes om fritak" - hvorfor skal det være "pålagt" å gå i kirken?

Da jeg gikk på skolen ble jeg sittende helt alene igjen på skolen og kjede meg i 2-3 timer under dette arangementet hvert år, og de andra barna synes jeg var rar som ikke skulle være med. I realiteten var jo kun et ekstremt mindretall av disse faktisk kristne.

Jeg synes ikke kirken skal ha noe med skolen å gjøre, og min mening er at det burde avskaffes. En klarer helt fint å gå i kirka på fritiden om en har lyst.

Edit:
Dersom en skal ha obligatorisk besøk i en kirke burde det i såfall likestilles med et obligatorisk besøk i synagoge, moske osv. Kun da er det snakk om undervisning og ikke påtvingelse av religion.

Endret av PrinsesseNila
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde skolegudstjenesten var frivillig jeg...? Var i hvertfall det da jeg gikk på ungdomsskolen for 30 år siden. Avslutningen på skolen var obligatorisk, og så kunne de som ønsket gå i kirka etterpå (felles gudstjeneste for alle ungdomsskolene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nettopp på radioen at en advokat (husker ikke navnet) ønsker å gå inn for å avskaffe besøk i kirken for grunnskoleelever før jul.

Anonymous poster hash: 39c66...2e6

Ja det syns jeg de skal.

Umiddelbart.

Denne tvangskristifiseringen med å dytte alle til kirken, bare fordi noen blant verdens befolkning tilfeldigvis feirer bursdagen til en kjent nazareer på denne tiden av året, er religiøs trakassering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde skolegudstjenesten var frivillig jeg...? Var i hvertfall det da jeg gikk på ungdomsskolen for 30 år siden. Avslutningen på skolen var obligatorisk, og så kunne de som ønsket gå i kirka etterpå (felles gudstjeneste for alle ungdomsskolene).

Bare det at de har skolegudstjenester er idioti.

Hvorfor har de ikke skolebønn i tempel og moske, når de har skolegudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Vi var i en synagoge i oslo som KRL sak, var helt ok, det var jo ikke en religiøs sak, vi dro dit for å lære, vi snakket med en konvertitt osv.

Men kirken skulle vi i, unntaket var om de fikk lapp av foreldrene da kunne de sitte å chille på skolen mens de andre måtte sitte der å stirre i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i en synagoge i oslo som KRL sak, var helt ok, det var jo ikke en religiøs sak, vi dro dit for å lære, vi snakket med en konvertitt osv.

Men kirken skulle vi i, unntaket var om de fikk lapp av foreldrene da kunne de sitte å chille på skolen mens de andre måtte sitte der å stirre i taket.

Du dro ikke på gudstjeneste i synagogen med klassen. Du dro på ekskursjon for å hente informasjon. Du dro heller ikke hvert år opp gjennom hele skoletiden.

Å bli bedt om å dra til et kirkebygg for å TJENE en bestemt Gud er et overgrep mot mennesker som er bevisste på hva de bekjenner seg til og ikke.

For det å gå dit og fokusere på Gud, med sang, bønn, trosbekjennelser og skriftlesning, samt nattverd for døpte, er en tjenergjerning for den treenige gud som kristne bedriver. Derfor heter det også Gudstjeneste.

Hvorfor skal de sende barn til en tjenerhandling for den kristne Gud i forbindelse med jul, når dette er en religion ikke alle deler? En som forutsetter at man aktivt skal omvende seg og la seg døpe?

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en uting som burde vært avskaffet samtidig med statskirkeordningen.

At den ennå eksisterer er en krenkelse mot mennesker som ikke bekjenner seg til den treenige gud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har vært heldige nok til å få slippe å gå i kirken. Håper advokaten får viljen sin.

Det skulle bare mangle. Ellers er det på sin plass med sivilt søksmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Bare det at de har skolegudstjenester er idioti.

Hvorfor har de ikke skolebønn i tempel og moske, når de har skolegudstjeneste.

Det er mange skoler som besøker moskeer - det er slett ikke uvanlig. Det kan være problem med bønn fordi kvinner og menn ofte ikke får lov til å sitte sammen under bønn. Er det ikke slik? I enkelte moskeer har kvinner fått beskjed om å heller be hjemme.

Dessuten er det ingenting som heter skolegudstjeneste. Dette er en frivillig aktivitet som foreldrene selv må sørge for å melde sine barn på.

Jeg skjønner ikke rabalderet i denne "ikke-saken".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

Jeg som er veldig tradisjonbunden, er for å gå i kirken på barneskolen. Gjennom hele grunnskolen, dro vi i kirken før juleferien. Selv om jeg syns det var kjedelig, er jeg glad jeg har den erfaringen! Jeg har mange gode minner fra kirkebesøkene gjennom barne- og ungdomsskolen, fordi jeg var der med vennene mine og selve gudstjenestene var faktisk veldig fine rundt jul. Jeg vil påstå at dette er mer snakk om å holde på tradisjoner, og at det kan gi gode minner i fremtiden. Barn må faktisk lære seg å kjede seg av og til!

Og jeg syns faktisk det er koselig å dra i kirken, uavhengig årstid. Men i jula er liksom alt så spesielt, fordi, vel, det er jul.

Jeg er ikke kristen, men jeg er glad i de tradisjonene jeg vokste opp med, og jeg er glad i forhistorien i dette landet. Syns det er synd at så mange vil kaste det bort helt ukritisk...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Jeg som er veldig tradisjonbunden, er for å gå i kirken på barneskolen. Gjennom hele grunnskolen, dro vi i kirken før juleferien. Selv om jeg syns det var kjedelig, er jeg glad jeg har den erfaringen! Jeg har mange gode minner fra kirkebesøkene gjennom barne- og ungdomsskolen, fordi jeg var der med vennene mine og selve gudstjenestene var faktisk veldig fine rundt jul. Jeg vil påstå at dette er mer snakk om å holde på tradisjoner, og at det kan gi gode minner i fremtiden. Barn må faktisk lære seg å kjede seg av og til!

Og jeg syns faktisk det er koselig å dra i kirken, uavhengig årstid. Men i jula er liksom alt så spesielt, fordi, vel, det er jul.

Jeg er ikke kristen, men jeg er glad i de tradisjonene jeg vokste opp med, og jeg er glad i forhistorien i dette landet. Syns det er synd at så mange vil kaste det bort helt ukritisk...

Det er ikke ukritisk, det er godt gjennomtenkt. Det siste vi trenger er å fortsette å spre eventyr.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

Det er ikke ukritisk, det er godt gjennomtenkt. Det siste vi trenger er å fortsette å spre eventyr.

I mine øyne er det ukritisk, og mer snakk om tradisjon enn å spre eventyr :)

Om man vil tro på "eventyret" er vel opp til hver enkelt, og hvor man kommer fra. Om man har en kristen familie, er det nærmere troen enn det er for en som er fra en ikke-kristen familie. Til tross for at jeg kommer fra en relativt gudstroende familie, kunne jeg fortsatt velge selv hva jeg ville tro da jeg ble eldre. Det er ikke snakk om å spre eventyr, men og videreføre tradisjoner og erfaringer.

Jeg hadde for øvrig sittet med samme mening om jeg hadde vokst opp ved å gå i en synagoge eller moské.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I mine øyne er det ukritisk, og mer snakk om tradisjon enn å spre eventyr :)

Om man vil tro på "eventyret" er vel opp til hver enkelt, og hvor man kommer fra. Om man har en kristen familie, er det nærmere troen enn det er for en som er fra en ikke-kristen familie. Til tross for at jeg kommer fra en relativt gudstroende familie, kunne jeg fortsatt velge selv hva jeg ville tro da jeg ble eldre. Det er ikke snakk om å spre eventyr, men og videreføre tradisjoner og erfaringer.

Jeg hadde for øvrig sittet med samme mening om jeg hadde vokst opp ved å gå i en synagoge eller moské.

Det er vel det motsatte, det er kritisk. Jeg er kritisk til kirka, kritisk til religion. Kritisk til lærere som tvinger ungene med på dette. Jeg er rett og slett ganske kritisk til personer som velger tro fremfor viten. De er skumle og jeg kan ikke stole på at de vil mitt barn det beste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke heller være valgfritt? De som ikke vil i kirken får sitte på skolen, så får de som ønsker det dra i kirken. Jeg hadde valgt å sitte på skolen.

Enig. Skulle vært valgfritt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Skulle vært valgfritt

Det ER valgfritt.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...