Gå til innhold

Vårt lille mirakel har kommet til verden


andemor

Anbefalte innlegg

Jeg lurer jammen på om den behandlingen hos manuellterapeut har hjulpet litt! Synes de siste dagene med lillemor har vært mye enklere. Det kan selvsagt ha noe med at hun stadig blir eldre, at jeg blir tryggere, og at vi begge er bedre kjent. Hun har i hvertfall vært mye mer blid når hun er våken og skriker ikke like intenst når det er noe annet enn sult som plager henne. (Denne jenta skriker HØYT når hun er sulten! :fnise: Kommende operasanger eller noe.)

Jeg har begynt å ta henne opp i senga til meg når hun får mat i 4-5-tida. Da sovner hun lettere, og blir sovende mye lengre. Jeg lurer stadig på om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste når jeg gjør slikt, men trøster meg med at hun fortsatt er veldig liten. Vi kommer nok snart til å flytte henne over på et eget rom, for hun lager så mye lyder i søvne at det går utover min søvn. Kjenner jeg har litt blandede følelser med å flytte henne ut. Jeg tror egentlig at vi alle kommer til å sove bedre, for hun blir forstyrret når vi kommer og legger oss, og når mannen står opp for å dra på jobb. Samtidig synes jeg det er litt brutalt å skulle la den lille kroppen sove helt alene! Tenk om hun våkner og er redd, og så er ikke mammaen og pappaen rett i nærheten! .... Vi får nok bare prøve oss litt fram. I første omgang nå har vi helga der vi skal først på overnatting til farmor og farfar, og så en natt hos mormor og morfar. Det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også tenkt på å flytte henne inn på eget rom. Ikke helt enda, må se litt hvordan det går fremover. For jenta våres lager også masse rare lyder når hun sover. Er mange ganger om natten jeg har gjort meg klar for amming, og når jeg skal ta henne opp fra sengen sover hun. :sovne:

Om kveldene blir jeg liggende å høre på lydene, og om de stopper litt opp må jeg se oppi sengen at alt er som det skal :fnise:

Blir koselig med overnattingsbesøk, og greit å ha besteforeldre som kan bysse litt på urolige babyer om kveldene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på å flytte henne inn på eget rom. Ikke helt enda, må se litt hvordan det går fremover. For jenta våres lager også masse rare lyder når hun sover. Er mange ganger om natten jeg har gjort meg klar for amming, og når jeg skal ta henne opp fra sengen sover hun. :sovne:

Om kveldene blir jeg liggende å høre på lydene, og om de stopper litt opp må jeg se oppi sengen at alt er som det skal :fnise:

Blir koselig med overnattingsbesøk, og greit å ha besteforeldre som kan bysse litt på urolige babyer om kveldene :)

Det er mye lyder på de små nurkene ja. De holder mammaene sine på tå hev! (pappaen her sover ganske så godt gjennom det hele, han. :fnise: )

Overnattingsbesøk var veldig bra. Mannen og jeg fikk lange gode frokoster sammen mens noen andre bysset lillemor. Hun er nå bra heldig som har besteforeldre som forguder henne sånn. :)

Lillemor har begynt å prate, hun! Når hun ligger på stellebordet kan hun fortelle mammaen sin både det ene og det andre! Gyy og Ei! og Au for eksempel! :rodmer: Hun har så utrolig nydelig stemme. Gleder meg til hun prater enda mer!

Det er fortsatt en del jobb for å få henne til å sove på dagtid, men det er helt klart verdt det. Våkentida er mye mer koselig med ei jente som har fått sove litt. Da er hun opplagt til å leke på leketeppet sitt, pludre litt med mammaen sin og flørte litt med pappaen sin. Hun er så fascinert av pappaen sin. Ligger bare og titter på han når han prater med henne. Og sprekker iblant opp med disse nydelige smilene sine.

Men nå har hun våknet igjen. Har prøvd å legge henne fra meg for å få spist lunsj, men tror nok jeg må ha henne på armen slik at hun får sovet litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at dere koser dere :) det gjør vi også :rodmer:

tror det finnes et universalt babyspråk, for min lager mye av de samme lydene. f.eks. roper hun "eigu" når hun kjefter på en rap som ikke helt vil komme opp :fnise: De er jo så vanvittig søte disse små :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at dere koser dere :) det gjør vi også :rodmer:

tror det finnes et universalt babyspråk, for min lager mye av de samme lydene. f.eks. roper hun "eigu" når hun kjefter på en rap som ikke helt vil komme opp :fnise: De er jo så vanvittig søte disse små :rodmer:

Ja, de er utrolig skjønne. Håper mannen snart får høre henne prate også for foreløpig er det kun ved morgenstellet hun gjør det.

I dag har jeg forresten sovebaby! Vi er hos mine foreldre nå, for mannen er på reise med jobben. Vi kom hit i går, og da var hun veldig urolig. Men så sovnet hun etter amming kl 18, og sov jammen til kl 22. Deretter har det nesten bare vært spising, soving og bleieskift som har stått på programmet for den lille frøkna. Blid og fornøyd på stellebordet, så vi koser oss veldig med henne. Tror nok at jeg roer meg veldig når jeg kommer hjem til foreldrene mine og at det påvirker henne.

Lurer på å opprette treningsdagbok jeg nå.. Får nok avvikle denne etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forvirrende med to dagbøker plutselig, men jeg skal prøve å holde treningdagboka litt fri for altfor mye babysnakk..

Nå har jeg i flere dager lurt på om jeg kanskje har litt for lite melk til lillejenta mi. Hun har flere ganger virket misfornøyd etter mat. Det har gått greit å roe henne med smokken, men hun har vært urolig store deler av dagen. På kvelden har hun roet seg i 20-tiden, og så sovet til 2 eller 3. Antagelig helt utslitt etter å nesten ikke ha sovet hele dagen. I går toppet det seg litt synes jeg. Hun var så veldig urolig og fikk ikke sove ordentlig. Da hun fikk mat i 19-tida la jeg meg i senga sammen med henne for at hun kanskje skulle roe seg, og da sloknet hun fullstendig! Og da sov hun til 4! Huffameg. Så sovnet hun jammen ved brystet igjen, og ville ha mat klokka 0630. Og nå sover hun igjen. Stakkars liten. Jeg får helt vondt av henne jeg. Har kjøpt MME nå, så det kommer jeg til å prøve hvis hun viser seg å være like urolig i dag. Jeg har vel ammet henne annenhver time i nesten en uke nå, men med de lange soveøktene hennes på natta tror jeg ikke produksjonen min har økt så veldig. Egentlig burde jeg nok stå opp på natta og pumpe meg en natt eller to, selvom det er utrolig godt å sove godt.

Nå våknet hun visst...

Edit: Eller ikke.. Dytta inn smokken, og da sovnet hun igjen. Lille vakre kroppen altså. :rodmer:

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at melkeproduksjonen har blitt litt bedre. Jeg snakket med helsesøster, og det hadde ingen hensikt å pumpe seg på natta hvis det er sånn at lillejenta uansett sover da. Kroppen skjønner visst når på døgnet man trenger mer melk! Så vi har hatt noen dager der vi har ammet hver time, og jeg tror det kommer seg nå. Forsatt litt problemer på kvelden, men et par dager til med hyppig amming skal nok hjelpe på.

Nå begynner vi endelig og omsider å få litt mer rutine på dagene våre også. Lillemor våkner som regel i fem-halv seks-tida for å få mat, så pludrer vi litt og ammer igjen når hun begynner å bli sutrete. Som regel sovner hun da, og sover til halv ni-ni. Jeg prøver å få til at hun sover og har det rolig fram til ni, for det virker som om hun får bedre dager da. Nå håper jeg egentlig at hun våkner snart, for vi skal til manuellterapeut klokka ti. Vi har jo et morgenstell og en ny amming som må gjøres!

Lillemor har de siste dagene fått til å putte hånda i munnen da. Hun har studert den hånda inngående i flere uker nå, og nå er det tydelig at hun får den inn i munnen med vilje. Utrolig morsomt å se hvor opptatt hun er av det. Og hvor stolt man blir av barnet sitt for sånne småting. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med utviklingen :) Her har lillemor så vidt begynt å slå etter lekene under babygymmen.

Så fint at det ser ut til at melkeproduksjonen har tatt seg opp.

Ha en fin uke andemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille gullet mitt. Hun har blitt sulteforet her i huset, hun. Var på vektkontroll i dag, og hun har kun gått opp 250g på to uker. Ikke rart hun har vært urolig og krevd mat hver time omtrent. Det rare er jo at hun har sovet på natten, men da har hun vel vært helt utslitt. Huff. Jeg føler meg som en fryktelig dårlig mor akkurat nå. :tristbla: Ammet henne i stad, og ga i tillegg 50ml MME. Så trillet jeg en lang tur. Håper hun nå får sovet ut litt nå som magen endelig er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så dumt med regelmessig veiing.. vesla mi har også vært veldig urolig om kvelden i det siste. Hmm..

Bra dere fant ut av det da hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt av samme greia, mye sutring og plutselig ønske om mat med 2 timers mellomrom. Bytta til 3måneders smokk på flaskene og nå får hun i seg mye mer, ca 120 ml hvert måltid og økende og da går hun fin 3-3.5t i mellom. På natta sover hun fra 23 til 8 når hun spiser godt på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så dumt med regelmessig veiing.. vesla mi har også vært veldig urolig om kvelden i det siste. Hmm..

Bra dere fant ut av det da hvertfall :)

Ja, det er godt vi blir godt fulgt opp. Nå skal det sies at jeg har mistenkt lenge at hun ikke fikk nok mat, men jeg trodde jeg skulle klare å få økt produksjonen med å amme hyppig. Det har visst ikke fungert godt nok...

Jeg har hatt litt av samme greia, mye sutring og plutselig ønske om mat med 2 timers mellomrom. Bytta til 3måneders smokk på flaskene og nå får hun i seg mye mer, ca 120 ml hvert måltid og økende og da går hun fin 3-3.5t i mellom. På natta sover hun fra 23 til 8 når hun spiser godt på dagtid.

Oj! Det var lang soveperiode ja! Gleder meg til lillejenta vår sover så lenge!

Søvn er fortsatt det store temaet her. Hun sover ganske godt på formiddagen for tida, og er mye våken på ettermiddagene. Det siste er kanskje ikke så rart, for da er pappaen hjemme, og han er det alltid mye liv og røre med. Synes det fungerer ganske greit slik vi har det, selvom jeg skulle ønske at hun sovnet etter måltidet hun får rund halv fem/halv seks. Da starter liksom dagen for henne tror jeg, og det er kun lurer på en time-halvannen som gjelder etter det. Og jeg klarer ikke sove på kommando for å ta meg inn med søvn, så det her "sov når babyen sover" - greiene fungerer dårlig. Menmen. Det går jo fint. Føler meg ikke umenneskelig trøtt, men legger meg selvfølgelig veldig tidlig på kveldene. Og da blir det lite tid med mannen, og det savner jeg jo.. Det vil selvfølgelig gå seg til etterhvert, men jeg må si jeg skulle ønske vi fikk mer tid sammen til annet enn baby også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Synes jeg bare klager her inne for tida, men... Her kommer dessverre nok et klageinnlegg...

Vi sliter sånn med ammingen for tida. Jeg skjønner liksom ikke helt hva problemet er. Det kan virke som om hun har fått litt brystvegring, for hun spiser litt fra brystet og så begynner hun å hylskrike! :tristbla: Det går helt fint å amme på nettene, men på dagtid er det et mareritt! Jeg prøver alle mulige slags ammestillinger, og den siste er nå å legge henne på magen oppå brystet, noe som fungerer såpass at hun i det minste får i seg litt mat. Huff... Jeg blir så fortvila... Skjønner ikke hva det kan være. Kan jo hende at det er fordi det renner så voldsomt fra brystene og at hun ikke klarer å svelge unna. Men sånn har det jo vært hele tida, så jeg forstår ikke hvorfor det skal bli et så stort problem nå... Andre ganger virker det som om hun er for trøtt. Da har jeg prøvd igjen etter at hun har fått sovet litt, men jeg synes ikke det har hjulpet så veldig. Skal til helsesøster på vektkontroll på torsdag, så kanskje hun kan hjelpe. Sånn som det er nå orker jeg jo ikke dra noen steder med henne siden det er så mye hyl og skrik når hun skal ha mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun blir frustrert siden av flaska så kommer melka fossende i munnen mens fra puppen så må hun jobbe litt? Det er ingen skam å gi mer MME hvis det er enklere, eller pumpe og gi fra flaske :-) Håper det ordner seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun blir frustrert siden av flaska så kommer melka fossende i munnen mens fra puppen så må hun jobbe litt? Det er ingen skam å gi mer MME hvis det er enklere, eller pumpe og gi fra flaske :-) Håper det ordner seg..

Sannelig om jeg vet hva som er problemet. Det kan virke som om melka kommer strømmende litt vel fort fra brystet, slik at hun har problemer med å svelge unna. Har fått litt hjelp fra ammehjelpen med tips om hva jeg kan gjøre, så vi får håpe det går seg til. Og det gjør jo som regel det.

Hvordan gikk det hos jm?

Håper det løser seg, for jeg kan skjønne at det er frustrerende med den uroen rundt ammingen. :klemmer:

Det gikk bra hos helsesøster. Lillemor har gått opp greit i vekt. Det kunne sikkert vært mer, men i det minste nok til at vi kan fortsette som vi har gjort. Jeg fikk ikke snakket noe særlig med helsesøster om ammingen. Hun trodde problemet var for dårlig utdriving fra brystet, og snakket om sånn oxytocin-nesespray.

I dag har vi vært på julegavehandel. Fikk med meg moren min slik at hun kunne ta lillemor når hun begynte å bli urolig. Synes det gikk ganske bra. Lillemor sover aldri på sånne steder, da. Altfor mye lys og lyd som hun må følge med på. Jeg hadde håpet hun skulle få sovet nå som vi har kommet hjem, men det ble visst en kort lur, for jeg ser at hun driver og fekter med armene der borte. Må nok ta meg en trilletur i kveld tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Nå er det lenge siden jeg har vært her ser jeg... Det har vært litt styr her med ammingen, og jeg har ikke helt hatt motivasjonen for å skrive her inne. Mye frustrasjon og tårer til tider. Vi var på vektkontroll like etter jul, og det er tydelig at jenta mi ikke spiser nok. Hun spiser litt fra brystet, og så vil hun ikke ha mer. Hverken bryst eller flaske. Når jeg kun har gitt henne flaske, spiser hun kun 60-70ml, og det er ikke nok for ei jente på nesten 5kg såvidt jeg vet. Har vurdert å slutte helt å amme, men jeg kjenner det sitter langt inne. Nå har vi begynt å introdusere mat, så jeg skal i hvertfall amme til hun er godt i gang med det, for å hjelpe magen litt på vei. Hun har fått gulrot most sammen med MM i noen dager nå, og det har vært veldig populært. Så forhåpentlig går det seg til i matveien her. Helsesøster mener hun kan være småspist, og kun spiser for å få opp blodsukkeret. Jeg vet sannelig ikke. Lurer på om alt det tullet vi har hatt med ammingen de siste par månedene har gjort at jeg produserer mindre... Heldigvis går nettene fint fortsatt, og jeg håper jeg kan amme på nettene så lenge som hun skal ha nattmåltider...

Ja, og så må jeg jo si at det er SÅ gøy å gi henne mat fra skje! Da slurper hun i seg maten! :ler: Flinke jenta altså. Det er mye gøy med henne for tida. Hun smiler stort sett hele dagen (bortsett fra når vi styrer med ammingen...) og lager så mye festlige lyder. I jula ble hun skikkelig pappajente, og smilte stort bare han så på henne. :ler: Da var pappaen fornøyd, kan dere tro.

Nå våkner hun fra luren sin visst... Hm... Skulle ønske hun kunne sove lenger enn 45 min i strekk altså... Mistenker at det er fordi hun ikke spiser seg mett nok ved hvert måltid, men hva kan man gjøre? Hun sover i det minste godt om natta, så man skal vel ikke klage... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, leit å lese om ammingen. Men visst amming betyr mye for deg er det bra du ikke gir opp. Pumper du i tillegg for å få opp produksjonen? Men ikke slit deg/dere helt ut på amming da.. :klemmer:

Vi har også prøvd med litt mat. Gøy!! Her har vi bare prøvd tre dager med grøt. Ca to ts hver gang. Så tar introduksjon av mat saaakte.. :fnise: Men jeg har bare brukt vann å blande med.. kanskje jeg skulle ha brukt mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, leit å lese om ammingen. Men visst amming betyr mye for deg er det bra du ikke gir opp. Pumper du i tillegg for å få opp produksjonen? Men ikke slit deg/dere helt ut på amming da.. :klemmer:

Vi har også prøvd med litt mat. Gøy!! Her har vi bare prøvd tre dager med grøt. Ca to ts hver gang. Så tar introduksjon av mat saaakte.. :fnise: Men jeg har bare brukt vann å blande med.. kanskje jeg skulle ha brukt mm?

Har prøvd å pumpe meg for å få opp produksjonen, ja. Men jeg synes det fungerer dårlig. Det kommer jo nesten ingenting. Jeg kunne kanskje prøvd hardere, men synes det er vanskelig å finne tid siden babyen også krever sitt. Skal prøve sånn nesespray for å få hjelp til utdrivningsrefleksen, så får vi se om det hjelper litt... Det viktigste er jo at hun får i seg mat, og det er det jeg synes er verst. Skal ta og snakke med helsesøster igjen tror jeg, for jeg kjenner at dette bekymrer meg veldig. Synes jenta mi er lite villig til å ta flaske, og som regel må jeg lure henne med puppen først for at hun skal ta flaska... :tristbla: Det går seg vel til...

Det er nok like bra å blande med vann. Jeg blander også grøt med vann (begynte med smaksprøver på grøt i går), mens den grønnsaksmosen jeg lagde blandet jeg med mm. Tenkte mest at mm kanskje gjør det lettere for magen å fordøye, men antagelig har det lite å si. :)

Merker at lillemor har mer behov for at det skjer noe også nå. Hun sover som sagt lite på dagtid, og jeg føler det er begrenset hvor mye fantasi jeg har til å finne på noe med henne. Mandag begynner vi med babysang, men jeg tror jeg skal komme meg på åpen barnehage på torsdager. Hun er så rolig og fornøyd når vi er borte hos andre, så jeg tror hun rett og slett vil ha litt mer action. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere og med ammingen?

Vi går i åpen barnehage og vesla syntes det er kjempegøy! :)

Håper dere har en fin helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...