Gå til innhold

Rådgiver eller seniorrådgiver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser i jobbstillinger at det er ganske stor forskjell i lønnsbetingelser.

Hva er forskjellen mellom stillingene? Må man ha jobbet et visst antall år som rådgiver før man blir seniorrådgiver?



Anonymous poster hash: 9b1f2...5d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra Wikipedia

I Norge har seniorrådgiver stillingskode 1364 i statens stillingsregulativ med lønnsplan 90.500. I den norske staten brukes stillingskoden som seniorrådgiver for stillinger med krav om høy kompetanse og med arbeidsoppgaver av særlig krevende karakter. I en del tilfeller er det også etter hvert vanlig at stillingen representerer en alternativ karrierevei til tradisjonelle lederstillinger. Seniorrådgiverstillingen har ofte en friere organisasjonstilknytning og stor grad av selvstendighet i arbeidsform og oppgaveportefølje. Normalt vil det kreves spesialkompetanse på høyt nivå og minimum hovedfag eller tilsvarende for å kvalifisere for stillingen. Alternativt vil en grad på lavere nivå og spesialkompetanse oppnådd gjennom flere års relevant erfaring også kunne kvalifisere. Lønnsvilkårene for seniorrådgivere er gode

Anonymous poster hash: cbfaf...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selvfølgelig hva Wikipedia er og har lest der. Wikipedia svarte dessverre ikke på spørsmålet mitt og på hva som er forskjellen mellom vanlig rådgiver og seniorrådgiver, men takk for at du tok deg bryet. Jeg har googlet det også, og sett i gamle tråder, men fant heller ikke noe godt svar der.

TS



Anonymous poster hash: 9b1f2...5d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hva er det ved det som står beskrevet på Wiki som ikke gir deg svaret?

Forskjellen er, som definert på Wiki, kravet til spesialistkompetanse og at en seniorrådgiver kan ta særlig krevende oppgaver, - i motsetning til en vanlig rådgiver uten spesial-/spesialistkompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det ved det som står beskrevet på Wiki som ikke gir deg svaret?

Forskjellen er, som definert på Wiki, kravet til spesialistkompetanse og at en seniorrådgiver kan ta særlig krevende oppgaver, - i motsetning til en vanlig rådgiver uten spesial-/spesialistkompetanse.

Så hva innebærer spesialkompetanse? Og hva er krevende oppgaver? Når man har tatt en master har man jo ofte spesialkompetanse, men det vil jo ikke si at man går inn i en stilling som seniorrådgiver. Det er derfor jeg spør her, for å høre folks erfaringer.

Det hadde vært fint med innspill fra noen som kanskje jobber som rådgiver eller seniorrådgiver her. :)

Anonymous poster hash: 9b1f2...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Har du en konkret stilling du vurderer å søke på?

En nyutdannet master uten erfaring er nok ikke egnet til seniorrådgiver stillinger vil jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en konkret stilling du vurderer å søke på?

En nyutdannet master uten erfaring er nok ikke egnet til seniorrådgiver stillinger vil jeg mene.

Nei, det er jeg også ganske sikker på, så det hadde jeg ikke regnet med. Jeg er i jobbsøkerprosess, men jeg kommer sikkert til å havne på laveste lønnstrinn som rådgiver. Jeg lurer mer på hvor lang tid det kan ta å komme seg videre, og om folk har tatt annen utdanning i tillegg. Jeg ser jo at det finnes unge mennesker som også er seniorrådgivere, så jeg er litt nysgjerrig på hva de har gjort.

Anonymous poster hash: 9b1f2...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kreves det noen års relevant arbeidserfaring for å bli tilsatt som seniorrådgiver (i departement). Vi snakker vel 5 år. Har ikke opplevd at nyutdannede blir tilsatt som seniorrådgivere, selv med relevant utdannelse.

Anonymous poster hash: 3db7a...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel å starte som førstekonsulent, selv med master. I staten kreves det normalt erfaring også for rådgiverstillingene. De fleste med master + i staten blir vel seniorrådgivere etterhvert, for de jeg kjenner er det snakk om ca 5-8 års relevant erfaring. Seniorrådgiver blir man jo da enten der man allerede jobber etter interne forhandlinger (noen ganger men ikke alltid med innvirkning på arbeidsoppgavene), eller ved å søke ny jobb hvor erfaringen blir vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulvepopcorn

Man trenger ikke nødvendigvis lang erfaring heller, det holder at man er god til å forhandle.... De fleste starter som førstekonsulent, så rådgiver og til sist evt deniorrådgiver. Men noen arbeidsgivere deler jo ut seniorrådgivertitler etter trynefaktor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. :)

Anonymous poster hash: 9b1f2...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...