Gå til innhold

Gunfreaks ultranerdete miniatyr tråd.


Gjest Gunfreak

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

Da har jeg funnet frem 15mm Napoleons krigene figurer igjen, dette var det første jeg begynnte med for sånn 6 år siden.

Dette er franks linje infanteri

French3002_zpsa99f2787.jpg

Franske infanteri regimenter kom i 2 varianter (viss man ser bort fra mer eksotiske garden) Ligne(linje) og Legere(lett)

Den faktiske forskjellen på disse var ikke stor, teoretisk skulle legere være bedre på lett infanteri taktikker, men dette ble mindre vanlig senere i krigen, så den største forskjellen på dem var uniformen og at legere hadde noe mer prestisje.

French3003_zpsca4643b1.jpg

Et fransk regiment besto av 2-5 bataljoner, det varierte fra når i krigen, men 2 var vanlig tidlig i krigen så 2-3 senere, mens under invasjonen av russland ble de uppet til 5.

Et regiment var under kommando av en Oberst, en bataljon var under kommando av chief de battaljon. eller oberst løytnant om du vil. En bataljon hadde 6 til 9 kompanier, 9 tidlig i krigen, så ned til 6 senere, tidlig i krigen hadde et kompani 100 mann, senere 120 mann, så en bataljon tidlig i krigen hadde ca. 900 mann på papiret, men naturlig nok synker ofte dette tallet fort, i 1805 var faktisk en batajon ofte over 1000 mann da Napoleon hadde puttet flere mann i kompaniet en standard.

Senere var en bataljon på 720 mann på papiret.

Viss vi tar de senere 720 sterke 6 kompani bataljonene. hadde du 4 "senter kompanier" dette var de "vanlige" kompaniene, så på hver "side" hadde du et elite kompani, på den ene siden hadde du grenader kompaniet og på den andre hadde du voltigeurs.

French3008_zps1cb019ca.jpg

På disse bildene har jeg ikke malt elite kompaniene enda.

Grenadierne var de store sterke mennene de skulle være brukbart høyere enn gjennomsnittet og se store og farlige ut, De ble brukt på 2 måter. Skulle du angripe med bajonetten gikk de først, spesielt i urbane kamper, de gikk foran med senkede musketter og blanke bajonetter. En annen taktikk som ble brukt senere når kvaliteten på soldatene ble lavere, var at grenadierne gikk bak de andre soldatene igjen med senkede musketter for å da "oppfordre" sine med soldater til å forsette angrepet.

Voltigeurs var motsatt de skulle være små smidige og gode skyttere, de var de designerte lette infanteriet i bataljonen, når en bataljon beveget seg mot fienden gikk voltigerurs foran i åpen order, og lagde en sky/sverm av soldater, de gikk ofte 2 og 2 sammen, en skøyt mens den andre ladet om, de brukte busker, steiner, trær alt mulig som beskttelse på mange måter slåss de mer som moderne soldater. deres oppgave var å "plage" fienden skyte offiserer, rett og slett gjøre fienden mindre stabil og utslitt før hele bataljonen kom innen rekkevidde og den sikkelige kampen kunne starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Morsom hobby :) Jeg hadde aldri i verden hatt verken tålmodighet eller ferdighet.

Ferdighet får man, mine første var direkte stygge, og er kastet for lenge siden, har tatt mange år å bli såpass brukbar jeg er nå, og jeg har ikke talent, så det er trening.

Tålmodighet trenger man ikke, da jeg syns det er gøy, like gøy for meg å male som det er for andre å se hotal caesar, de skjønner ikke hvorfor jeg syns det er gøy å male, og jeg skjønner ikke hvorfor de syns det er gøy å se hotel caesar, men vi har begge like gøy med våres ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Bare for å gjøre den enda mer nerdete maler jeg star trek skip også,

StarTrek001_zps45c212fa.jpg

Klingon Birds of prey, små raske skip, med veldig lite mannskap.

StarTrek007_zpsbbc415dc.jpg

StarTrek006_zps565b813e.jpg

Cardassian Galore og Keldon class krigsskip, disse er ca. 400 meter lange og har ca. 300-500 mannskap.

StarTrek002_zpsaed5b80d.jpg

Dominion Attack ships og Dominion Cruisers.

Dominion003_zpsd587b289.jpg

Og en Dominion, battlecruiser.

Dominionfedogklingon001_zps791b184f.jpg

Federation skip, en Intrepid Class, ca. 350meter lang, 15 dekk, og ca. 150 mannskap.

En Defiant class, 140meter og 40 mannskap.

Og en Miranda class ca. 280meter.

Dominionfedogklingon002_zpscdf0b5d6.jpg

En klingon Neg'var det største og kraftigste skipet i klingon flåten.

Dominion005_zps47169f96.jpg

Nesten 700 meter langt, og over 1500 mannskap.

Alle jeg har malt så langt.

Dominionfedogklingon005_zps31c3a42a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunfreak

Til bake til det historiske

Nå er vi i WW2, Nærmere bestemt Normandie

Etter de allierte kom seg opp fra strendene gikk ting til helvete, de hadde strendene og kunne sende inn soldater og matiriel, Men pga. terrenget gikk det sakte, 1000 meter om dagen med fremgang var en "god" dag, men det kosta også flere hundre soldaters liv. "hekkene" i normandie var mange hundre år gamle noen hadde stått der siden 100 års krigen nesten 700 år tidligere. de var ikke bare busker, men jord og røtter, så kraftig var dem at tanks kunne ikke kjøre gjennom dem, og infanteri brukte sprengstoff til å lage hull i dem. de ga perfekt dekke til tyskere tyskerne kunne stikke løpet på en MG42 gjennom grenene og fyre løs 1200 skudd i minuttet. Dette ble kjent som Hedge rowe hell.

Germans2001_zpsad196697.jpg

Germans2002_zps53281f85.jpg

Germans2003_zpsc760ad38.jpg

Germans2005_zps69f71fa5.jpg

Germans2007_zps41df98fc.jpg

Germans2008_zps7cc245f1.jpg

Germans2009_zpsa5a1f919.jpg

Germans2010_zps2a89133f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Alle på de bildene har jeg malt selv, er vel ca. 90 figurer av de 2000+ jeg har som er kjøpt ferdig malt.

Ja har hatt noen spill med andre, men er vansklig å få i gang spill da få spiller slikt, de fleste spiller som deg Wargammer saker.

Du er utrolig flink :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Gunfreak

US Marines

Under WW2, ble det klart at US Marines skulle ta for seg stillehavskrigen, de var ikke alene, de hadde army support, men marines var en mindre avdeling enn hæren. men var sett på som idielle soldater for øyhopping og jungel kriging.

365pt001_zpsb7db0d88.jpg

De tok del i nesten alle de store slagene i stillehavet, men eneste slaget de var helt alene på var Iwo jima, og er det største slaget bare utskjempet av US Marines.

365pt002_zps3c6e2c88.jpg

Marines var hovedsaklig utstyrt som hæren, men pga. varmen ble uniformene ofte kuttet opp, til vester, i stede for jakker, noen gikk helt i bar overkropp, hjelmene hadde ofte kamulasje trekk.

365pt003_zps04fc1fe5.jpg

Krigen i stillehavet var på mange måter mer brutal enn for amerikanere i europa, japanserne følte ikke krigsloven, henrettelse og tortur av fanger var vanlig, de som overlevde lenge nok til å komme i fange leir hadde det mye mye værre enn allierte i tyske fangeleire(med mindre du var russer da)

Japansere tok ofte selvmord istede for å overgi seg, så i visse slag, på noen øyer var det kanskje 2-3 japanske fanger og 10 000 daue. Amerikanerne var ikke noe bedre på mange måter, vold og tortur var vanlig, trofe jakt var noe annet, av kuttede ører, jakt på gull tenner på døde japanere.

365pt005_zps4c96b43d.jpg

I et tilfelle prøvde japanere å svømme ut i havet i stede for å overgi seg, amerikanerne tenke, de kommer jo bare til å drukne, er ikke noe på havet på mange mange mil, så de så på det som en tjeneste å bare skyte dem, så dusinvis av marines og soldater begynnte å skyte mot svømmende japanere noen som var over en kilometer ute på havet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Driver å om møblerer bordet til å bli Okinawa!

Her er starten på det, samt marines og japanere jeg har malt.

Offiser, med mortar og radio

Table002_zps8825cbc6.jpg

Table003_zps7230ad68.jpg

Table004_zps6bff30d7.jpg

Japansk Type 99 LMG, med skytter og lader

Table005_zpsf644c23c.jpg

Noen hus, jeg har bygget, kommer ferdig klippet, trenger bare lim og lime dem sammen, litt ink og maling og de er ferdig.

Table007_zpse1a9694c.jpg

Table008_zpsa7252131.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Wow er skikkelig imponert:) Jeg maler Warhammer ilag med sønnen min på snart 6, han er et talent av de sjeldne i miniatyrmaling:) Vårt nyeste prosjekt blir Onyxia dragen:)

Sønnen min har malt den virvelvinden blå ,med et hint av sølv:) resten har vi malt sammen:)

969213_537038949665009_594674418_n.jpg

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Wow er skikkelig imponert:) Jeg maler Warhammer ilag med sønnen min på snart 6, han er et talent av de sjeldne i miniatyrmaling:) Vårt nyeste prosjekt blir Onyxia dragen:)

Sønnen min har malt den virvelvinden blå ,med et hint av sølv:) resten har vi malt sammen:)

Wow, han var god også han, vet om mange voksne som ikke er så gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, han var god også han, vet om mange voksne som ikke er så gode.

Ja han har skikkelig talent:) Det var pedagogen som anbefalte det for å forbedre motorikk etc:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åå herregud. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Fantastisk. Kanskje jeg skulle legge ut bilder av mine orcs and goblins. LOL! Seriøst, Gunfreak??! Jeg spilte Warhammer til jeg begynte på videregående. Og sånne Magic-kort (blått dekk). Og spilte Heroes og diverse greier (favorittlag: Tower, helt: Solmyr *hjerte*). Og spilte vanlig rollespill med game master og hele pakken. HAHA. :laugh:

Mine beste venner var liksom de ultrasmarte/sære guttene på trinnene over og under meg på skolen som kunne snakke Warhammer i timesvis. Jeg har flere BØKER. Hahahaha!! Sinnsykt altoppslukende interesse det der, jeg gjorde ikke annet.

Det er godt vi er anonyme her inne. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Åå herregud. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Fantastisk. Kanskje jeg skulle legge ut bilder av mine orcs and goblins. LOL! Seriøst, Gunfreak??! Jeg spilte Warhammer til jeg begynte på videregående. Og sånne Magic-kort (blått dekk). Og spilte Heroes og diverse greier (favorittlag: Tower, helt: Solmyr *hjerte*). Og spilte vanlig rollespill med game master og hele pakken. HAHA. :laugh:

Mine beste venner var liksom de ultrasmarte/sære guttene på trinnene over og under meg på skolen som kunne snakke Warhammer i timesvis. Jeg har flere BØKER. Hahahaha!! Sinnsykt altoppslukende interesse det der, jeg gjorde ikke annet.

Det er godt vi er anonyme her inne. :ninja:

Du er en nerd og malte figurer? :rodmer: Vi må virkelig gifte oss altså!

Bare post i vei du.

Her har vi noen franskmenn fra WSS(war of spanish sucession(spanske arvefølgekrigen) )

WSS002_zps267edb09.jpg

WSS var kanskje den mest 1700talls krigen av alle 1700talls kriger, sikkelige gentlemenn krigføring, så klart det stoppet ikke soldater fra å stikke hverandre ned med sverd, bare fordi dem ser ut til å ha på seg ballkjoler gjør dem ikke til femi menn, de drepte hverandre som bare det, men saken var at etter salget, var alt ok, og fiender (offiserer) spiste sammen, ble du tatt til fange og du var offiser, ble du altid invitert på middag oss offiserene du var fange hos. man drepte hverandre på slagmarken med etter slaget var man gjentlemenn, Dette var den første krigen under opplysingstiden, og man mente nå at man var får "sivliserte" til å krige over religion(som hadde dominert europa fra 1500 til slutten av 1600tallet) Når man ikke kriget, snakket man om filosofi og vitenskap, artilerister var spesielt godt utdannet innen matematikk og litt fysikk. Men dette var ganske nytt, var ikke så lenge siden Newton hadde kommet med sin teori om gravitasjon. Så alt var veldig spennende og nytt.

Krigen var som de fleste kriger på 1700tallet en krig for å bevare maktbalansen, krigen startet fordi det var muligheter for at det spanske og franske kongehuset skulle forenes, dette var dårlige nyheter, da Frankrike var det sterkeste landet militært sett og Spania det tred sterkeste (med østrike på nr. 2 plassen) Så sjangsen for en forening av nr. 1 og nr 3 landene ville påvirke maktbalansen veldig, så da gikk nesten hele resten av europa i krig mot frankrike(og en faksjon av spania) spania og frankrike hadde egentlig bare en alliert og det var den tyske staten Bavaria, På andre siden hadde du Engand(senere storbritania) Østrike, Nederland(som var i union med england) skottland(som var i union med england og nederland(senere ble en del av storbritania) ) Div tyske stater, danske leiesoldater, og den andre faksjonen av spania) Russland og Sverige var i stor krig med hverandre og holdt seg unna dette.

Krigen foregikk i Spania(for det meste mellom de to spanske faksjonene) Flander(nederland) og Frankrike. Det store kjente slaget i krigen var Blenheim(et slag som ga navn bomber fly brukt av brittene under WW2) Slaget var overlegen sier for Britisk/østriske/allierte siden, og ledet av Churchll(en av forfedrene av mer kjente churchill fra WW2 tiden) en annen Englelskmann ved slaget var Colonel Blood, som var sønnen av mannen som prøvde å stjele kronjuvelene en del år tidligere.

I løpet av krigen Ble england til Storbritania, Krigen endte med at Franskekongen sa fra seg sine rettigheter til den spanske kronen, og staus Quo ble gjennetablert, Dette så også Storbritannia sin gjennkomst til det Europeiske teateret, etter å vært ganske fraværende de siste 200 årene, og hatt sin egen borgerkrig som varte halve 1600tallet, hadde de mistet mye av makten fra middelalderen, Men etter god ledelse og gode soldater fikk de mye oppmerksomhet etter denne krigen, det hjalp også at i en tid der filosofi og vitenskap ble sett på som national prestisje, hadde england mange store vitenskaps menn og filosofer under og rett etter denne krigen. Dette var starten på det som ville ende opp som det Britiske empir.

WSS003_zpsd24b3fa6.jpg

WSS004_zpsce8af098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, når jeg tenker meg litt om så synes jeg egentlig det virker som en utrolig kul hobby. Veldig fascinerende :) Og har du malt alle de figurene selv, så må jeg bare si at jeg er imponert altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Ja har malt alt selv, har bare betalt for ferdig malte figurer en gang, så ca. 90 av de 3000 figurene jeg har er ikke malt av meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Nå har jeg et prosjekt på gang, skal lage en artilleri possision.

Har laget en plattform, og malt kanonen, ammo vogna, samt to artillerister.

WSSproject002_zpsa8e80938.jpg

Skal også male mange så kalte gabions, dette er flettet kruver, som man slenger jord og gjørme opp i som besktelse mot kanon kuler og muskettballer. Så skal lage en hel vegg av dem foran kanonn med plass til at løpet stikker ut.

WSSproject003_zps3255063f.jpg

Så skal jeg bruke en gel til å lage gjørme med, du blander gjelen med maling så får du gjørme, skal lage spor av hjulene gjennom gjørmen. Hele greia blir ganske stor. Men kommer til å se ok ut når jeg er ferdig.

WSSproject005_zps67172481.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunfreak

Vikinger er morosome folk

vikinger002_zpse9d23991.jpg

Vikinger er jo egentlig ikke en gruppe, navnet blir brukt av historikere som et catch all for skandinaviere og hva de fant på i sånn ca. 300 år.

Det var ingen konsentrert sak, skandinavna besto av små kongeriker og slike rare ting, de mener at grunnen til at disse rare nordboerne kom i søkelyset i europa, var at det var for mange folk og for lite ressuser her i nord.. Hvordan man taklet dette varierte, det begynnte med raids på de britiske øyne, grupper med skandinaviske menn(for det meste fra norge og danmark) dette var for å finne rikdom, slaver, og slikt, senere ble det folke flytting, hvor nordboere bodsatte seg på de britiske øynene, norske vikinger havna i skottland og spesielt irland, hvor de blant annet grunnla Dublin, Danskene havna i england, folkeflyttinga skjedde både semi fredlig og gjennom erobringer. Svenskene gikk øst og sør over og grunnla handeles steder langs volga og havna til og med i asia og midtøsten,

vikinger001_zps48f081cb.jpg

Senere ble det mer konsentrerte erobringer, Det hele blir komplisert med at vikiger og saxons i england blandet seg, og england var enda ikke forent i et rike, så det ble konkuranser fra flere hold, saxons, viking saxons og vikinger kjempet alle om england, England som skandinavia besto av små kongeriker, som alle begynte å prøve å bli enveldene konge av england, det var mye politikk inn i dette, og som sagt vikinger var ikke en sånn ensbyrdene sak, og vikingene tok ofte opp kulturen fra steder de var, så etter noen hundre år, med handel, folke flytting og erobringer hadde du mange viking faksjoner. Du hadde Dublin vikinger, skotske vikinger, saxons vikinger osv. alle prøvde å forene england under seg.

vikinger006_zpsc4f80db8.jpg

Men ting skjedde, Vikinger bosatte seg i Normandie, og ble kristne, og ble kjent som Normannere, som nevnt var vikinger villige til å ta over kulturen der de bodsatte seg, så etter noen generasjoner var normannerne ganske så frankiske, skjegget forsvant, håret ble kort, de ble som nevnt kristne. De utviklet også riddere riddere var noe skandinaviere ikke hadde og ikke engelskmenn heller, vi og de var nesten alltid infanteri baserte hærer, Men normanerne tok opp ridder kulturen fra frankerne.

Det hele endte med at Norge ble forenet og england ble forenet og kongen av norge invanderte nord england med 10 000 mann, de kjemet mot den engelske kongen, England vant, og slaget ved Stamford Brigde er sett om som slutten av viking tiden. Men England hadde ikke lang tid på seg, rett etter slaget fikk de vite at Normannerne var på vei til å invadere, så den nå skadete og svakere hæren til England måtte masjerte sør for å møte den nye hæren, Ting gikk til helvete, og Normannerne vant, Og et normanisk dynasti ledet england i flere hundre år, Dette ledet også til kriger i frankrike gjennom hele middel alderen, da Normanneren hadde Normandie, og England, og dette satte frøene for den notorsiske England vs Frankrike kampen som varte av og på i ca. 1000 år.

vikinger004_zps9d7f2328.jpg

Normannerne tok også over Sicilia, og hadde et dynasti der samt et i midtøsten, de tok del i Korstogene.

Det er mange myter rundt vikinger, delvis pga. vikinger ikke skrev ned ting på samme måte som de kristne, Så det gjør at en del av de vi vet om dem kommer fra kristne kilder, noe som er vel ikke så nøyansert. De så naturlig nok på disse hednigene som drepte dem ganske negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak
Her er noe Østriske Cuirassiers fra spanske arvefølge krigen.
Cuirassiere er ganske intressante, de dukket opp tidlig på 1500 tallet som etterfølgeren av middelalderens riddere, i starten var forskjellen mellom de to små, riddere måtte teknisk sett være adel, mens cuirassiere kunne være vanlige folk, på 1500tallet ble det også forandring i hvordan hærer ble laget, før hadde kongen adelen sin, og de ga så så mange soldater til kongen(eller brukte dem selv om de skulle krige på egenhånd)
Men på 1500 når hærer ble større og renesansen tok av, så hadde du mange rike som ikke var adelige, de kunne være sønner av kjøpmenn, de kunne vært tidligere soldater som ble rike i amerika. eller arvinger av de som ble rike i amerika, og disse rike mennene, lage regimenter, det de gjorde var å bruke egne penger på utstyre så så mange menn, og de ble da oberst for dette regimentet, Hvorfor de gjorde dette var flere grunner, bli kjente og omtalt, eventyr lystende, å være oberst for et bra regiment gjorde ting lettere hjemme, var man ungkar, kunne det gjøre deg mer attraktiv for faren til en pen rik jomfru, du kunne få arbeid for kongen, kanskje du eide et gruve konsern, og vis du ga så så mange soldater til kongens hær, kunne kongen skaffe deg rettigheter til andre gruver osv. Men man skal ikke overse at det også var sett på som deres plikt å tjene kongen deres.
Cuirassiere startet med å se helt ut som riddere med lanser og sort platerusting, senere forsvant lansen, og pistoler ble vanlig sammen med sverd. I løpet av 30 års krigen, forsvant mer og mer rusting, og til slutt hadde de bare en cuirass som dekket brystet og ryggen samt en "lobster" hjelm I løpet av spanske arvefølge krigen forsvant lobster hjelmen og bare rusting på rygg og bryst var igjen, Selv 100 år senere under Napoleons krigene fantes det Cuirassiers, De franske og Russiske, hadde nå hjelm og beskyttelse på rygg og bryst, mens de østriske hadde bare hjelm og beskyttesle på brystet men ikke ryggen. Prøysen derimot hadde fremdeles cuirassiers, men de hadde ikke noe rusting eller hjelm, så det var bare i navnet de var dette, da cuirassiers var på et måte et merke navn, for det tyngste kavaleriet det med mest prestisje.
Cuirassier002_zps5a710569.jpg
Cuirassier003_zps2fd24b9c.jpg
Cuirassier004_zpsb0efbd1c.jpg
Cuirassier001_zpsda1ff23e.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...