Gå til innhold

Monty Python


Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Satt her en dag sammen med en kompis, stressa ned med noen pils og Monty Python og lo og hadde det kult.

Så sa han til meg " seriøst.... Hvis du ikke syns det HER er morsomt da ER du rett og slett uinteligent da!"

"jasså?" sa jeg

"Ja Det blir som med musikk.. noen ting ER rett og slett bra! Mozart f.eks.. Det ER bedre en Sputnik uansett! Det handler ikke om hva slags smak du har. Det er bare rett og slett en kjensgjerning at Mozart ER bedre en Sputnik! Monty Python er sånn... Det ER bra og hvis ikke du ser det da handler det ikke om humoristisk sans eller ikke! Nei, da er du dum bare!"

Måtte innrømme at han hadde noen poeng der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eh... Han mente det nok ikke ironisk :roll:
Hallo? Jeg siktet til humoren til MP, som jo er spekket av ironi og sarkasme. Hvis man ikke skjønner ironi og sarkasme, vil man følgelig ikke skjønne humoren til MP. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt enig. Man kan ikke danse sving til Mozart, hvis det er det man liker å danse. Er da Mozart best?

Er man velig religiøs, synes man kanskej ikke Life of Brian er gøy. Heller ikke alle som synes det er gøy med folk om fekter og får kuttet av seg alle lemmene.

Selv liker jeg MP, men jeg mener ikke amn er dum hvis man ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er dum, som liker Monty Python.....

Det er det jammen verdt! :ler:

Milo

Stod det ikke omvendt? At dumme ikke skjønner MP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han var nesten like uglesett da han levde iallefall...

men ang GOD så kan man si hva som er teknisk avansert og finurlig oppbygd, men GODT.... der er vi inne på smak, og ja....

Er noe det jeg snakket om i går da.. At når man blir eldre så dukker det stadig opp flere farger i spekteret... hehe... Når man er ... sånn.... i tidlig tenåra til midt på 20 så er det ofte bare svart, hvit og noen gråtoner... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ikkesant..For hva er en bra sang? Er det en god tekst, en god melodi, eller må det være begge? Og hva er en god tekst? At den rimer? At den gir ettertanke? at den er morsom? at den er vakker?

Subjektivitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig bra musikk varer kanskje lengst? da er Arne Norheim fantastisk bra!..... Han er egentlig bare intr i matematikk han... i musikken altså... (taktene han setter sammen..) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Embla s

Arne Norheims 12 tone system/atonal anses vel som det beste innen norsk samtids klassisk musikk.. Det er ikke dermed sagt at "folk flest" liker det... (kan vel sies å være det motsatte av Sputnik) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Life of Brian" har vært en av de beste komediene jeg har sett siden jeg var ca. 16-17år :P Ler like godt hver gang, jeg :wink:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid eit "tricky" tema.

kva er god musikk?

kva er god film?

Kva er god humor?

Kva er god litteratur?

Kva er god lyrikk?

kva er god kunst?

Eg har gått musikklinje på gymnaset og "lært" kva som er god musikk. Men eg syns ikkje det er så enkelt å definera god musikk, eller kunst i heile tatt.

Eg kan godt høyra at både Mozart og Norheim er fantastiske komponistar, men musikken deira seier meg ingenting, eg føler ingenting når eg høyrer den. Svogeren min som er folke- og jazzmusikar, seier at det heile kjem an på om du forstår musikken.

kanskje han har rett.

Eg vert i alle fall lei meg når nokon rakkar ned på musikk eg likar, musikk som gjev meg stor glede, for då føler eg at dei samtidig rakkar ned på meg.

Mange syns at Sputnik er dårleg, og eg må innrømma at han ikkje er ein eg høyrer på, men han var faktisk den bestselgande artisten då han var på topp. (Han var aldri på salgslistene, men undersøkingar viste at han selde mest.) Mange menneske elska musikken hans, og vart glade når dei høyrde han, og då tenkte eg: Er ikkje det akkurat det som er poenget?

For kva er poenget med musikk, film, dans og kunst i heile tatt?

For utøvarane er det som oftast ein måte å uttrykka seg på; glede, sorg, frustrasjon, kritikk m.m.

Men når du viser/spelar det for andre, er det så av ekshibisjonistiske grunnar? Eller fordi ein søkjer aksept? Eller kanskje for å vera ei tankevekkar? Eller er det berre fordi dette likar ein å gjera?

Dei ulike artistane har ulike motiv og grunnar for å uttrykka seg, men er nokon betre enn andre? Kva som gjer den eine betre enn den andre?

Og er ein dum fordi ein likar A men ikkje B?

Me er jo alle ulike, har ulik oppfatting og måte å tenka på, så det er vel derfor det er så mange ulike kunstformer og meiningar om dei, er det ikkje?

No var dette eigentleg ein tråd om film, mens eg gjekk amok med musikk her, men poenget er det same.

Eg veit ikkje om eg har svar på det, men det er ting eg tenkjer ein del på.

Personleg er god film og musikk noko som set kjenslene mine i sving.

Ein film kan få meg til å le, og berre det.

Ein annan kan få meg til å le og samtidig gjera meg ettertenksam.

Ein tredje kan sjokkera, skremma, sørga eller gjera meg sint.

Alle tre kan for meg vera like gode, det kjem an på kva formålet med filmen er eller kva samanheng eg kan setta den i, i forhold til min livssituasjon.

Ein dårleg film for meg er når den ikkje fortel meg noko, eller ikkje underheld meg, alt etter kva film det er og kva humør eg er i den dagen.

Monty Pyton syns eg derimot alltid er herlig! :)

Er det fleire som har tankar om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt her en dag sammen med en kompis, stressa ned med noen pils og Monty Python og lo og hadde det kult.

Så sa han til meg " seriøst.... Hvis du ikke syns det HER er morsomt da ER du rett og slett uinteligent da!"

"jasså?" sa jeg

"Ja Det blir som med musikk.. noen ting ER rett og slett bra! Mozart f.eks.. Det ER bedre en Sputnik uansett! Det handler ikke om hva slags smak du har. Det er bare rett og slett en kjensgjerning at Mozart ER bedre en Sputnik! Monty Python er sånn... Det ER bra og hvis ikke du ser det da handler det ikke om humoristisk sans eller ikke! Nei, da er du dum bare!"

Måtte innrømme at han hadde noen poeng der..

Enig med deg! :ler:

Suz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...