Gå til innhold

hvis du ber til gud om noe: hvorfor skulle han gi deg det, men samtidig la


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ateist, tidligere kristen... Jeg vil bare si at Bibelen ikke er enig med seg selv om at det er troen på Jesus som frelser en. Det er først og fremst i Paulus sine epistler og i Johannesevangeliet at man finner denne doktrinen, i de andre evangeliene (Matteus, Markus og Lukas) er det først og fremst fokus på at man skal stå til rette for sine gjerninger på dommens dag.

Men kristendommen har selvsagt grepet fast i den førstnevnte doktrinen ("sola fide"), siden denne er mest behagelig å tro på. Den tillater en å leve livet sitt akkurat slik man ønsker, og i tillegg komme til Himmelen. (jf. det faktum at prester sier at Breivik kommer til Himmelen, siden han er tilgitt gjennom sin tro.)

Wikipedia har en fin liste med oversikt over bibelvers for/mot doktrinen:

http://en.wikipedia....e_and_Scripture

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i bibelen at det bare er de som tror, som får komme i riket til gud, så de stakkars negerbarna har nok ikke no sjangs på å hvile i himmelen, dessverre,

I historien om Lasarus og den rike mannen, så står det ingenting om at Lasarus trodde på Jesus, men han kom til paradis for det. Så Jesus er vår rettferdighet, og den gir Han som Han vil, spesielt til de som er urettferdig behandlet på jord. Slik vil all urett på jord bli rettferdiggjort, så det er bare å passe seg hvis du vil lage urettferdighet til egen vinning. Så mange som lever livet sitt ved å utnytte andre, men i sånn makt at de aldri blir straffet for det, vil nok få sin straff.

Det trenger ikke finnes noen dagligdags logisk forkmlaring på det nei, for det finnes en hel skårve av profeter, som gjorde så og si alle de samme miraklene som jesus, bare de kom fra religioner som fantes før kristendommen. Det er nok at stoff som viser at kristendommen, og de andre ørkenreligionene, er basert på disse eldre religionene, og i mange tilfeller direkte "plagiater" på mange områder... Men du skal selvfølgelig få ha troa di, uten at det skal være noe problem, så lenge du ikke kommer her med sånt fjatt som at de stakkars barna skal få hvile i himmelen, for det kan du rett og slett ikke vite noe om. Det er direkte provoserende, nedlatende og destruktivt, siden det setter en pute på samvittigheten til folk... "De kommer til å få det fint hos gud til slutt, så da trenger jeg ikke tenke så mye på det" er måten mange tenker på.

Det er ikke så mye jeg kan gjøre som kristen middelklassemann når det gjelder å hjelpe de fattige i Afrika, men jeg tjener penger som jeg absolutt ikke bruker så mye på meg selv, for som kristen trenger jeg ikke så mye. Men verden ser ut til å bedras, og de bruker så mye på seg selv, at det ser latterlig ut hvor lurt vi er.

Men å anklage hverandre hjelper ikke, jeg vet at å bli kristen hjelper meg ifra å bruke så mye penger på meg selv. Mer penger til å hjelpe andre.

Dette virker krast fra min side, men sånn får det bare være, for sånne religiøse tankeganger som det, som utelukkende er basert på noe man bare tror, har ingen plass noen steder. Man får holde det for seg selv, så får man ta verden litt seriøst og prøve å hjelpe de som trenger det isteden... Man kan ikke ta utgangspunkt i at det kommer noen gud og redder noen som helst.

Gud kommer å redder på den måten at vi ikke frykter Han i redsel, men forandrer hjertene våre til å tenke på andre, og mirakler, helbredelser og alt som har med liv å gjøre, skjer.

Ikke den lettvinte hokus pokus, ingen mer fattigdom i Afrika.

Mennesker ville først skjelve i buksene om dette hadde skjedd, og de ville hatet Han til slutt.

Tenk deg noen skal til å drepe noen, og Gud kommer og sier NEI. Ingen mer død og urettferdighet utenpå, men inn i alle mennesker vokser hatet til en sånn Gud. Og dette er den Gud ateister vil skal være Gud om Gud finnes. Det er en Gud som du faktisk hater. Inn i deg finnes det for mye skyld du ikke kan legge på noen, så om en rettferdig Gud skulle komme, så vil du automatisk føle deg skyldig, så har de fleste religioner ingen måte å lette dette på en selvrettferdighet.

Men Jesus har nåden.

Endret av RPM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er en ting at man mener at mennesket er utstyrt med fri vilje og gjør onde handlinger deretter (at det er det som fører til tørke og at barn i Afrika sulter ihjel er noe jeg stiller spørsmål ved, men dog..).

Men hva med dyrene? Det er et bilde som har gått rundt nå på Facebook, hvor en mann tvangsforer en stakkars valp med sprit. Holder dyret fast og heller spriten ned i halsen på den. Man ser at valpen kjemper for å komme seg unna. Hvor er Gud for dette dyret? Hvor er Gud for alle dyr som blir pint og plaget, og som lider?

Dyr er ikke født med fri vilje og muligheten mellom å velge mellom godt og ondt. Dyr er uskyldige i ordets rette forstand.

Nei, det kan ikke finnes noen Gud

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får aldri det man vil av å be. Vitsen med fri vilje (separert fra Guds bevissthet) er å finne tilbake til sannhet over din eksistens. Når man ber, vil det aldri gi deg noenting. Hvis du hengir deg til Gud for materialistiske goder (jobb, skole, økonomi, ja, tilogmed forhold) er det kun opptil deg å ta ansvar for din lykke (fri vilje). En annen ting er at vi alltid er støttet med ubetingen kjærlighet fra universet (eller Gud) og det er akkurat den som forsterker oss å finne oss selv, Gud eller ekte lykke. Vi får alltid veiledning gjennom hele livet (ting går galt, ulykke, en dør lukkes så en annen kan lukkes opp), men det er opptil oss selv om vi kan se disse tegnene universet konstant gir oss! Hele tiden, hver dag er et valg (fordi vi har fri vilje) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele tiden, hver dag er et valg (fordi vi har fri vilje) :D

For oss som bor i Norge og de rike vestlige landene, ja. Men størsteparten av menneskene på kloden har ikke slik valgfrihet som vi har. For de fleste finnes det ikke noen ubetingen kjærlighet i universet. For enkelte mennesker handler det for eksempel om hvilket av barna dine du skal ofre for å la det andre barnet ditt overleve. Og uansett hvor mye du ber til Gud her, så er det nytteløst... noe som er bevist av det faktum at landene som har størst nød, er landene som er mest religiøse. Materialistiske ting er faktisk en nødvendighet for lykke, for materialistiske ting trengs for å dekke kroppslige og emosjonelle primærbehov som trygghet, helse, osv... det er vanskelig for oss å se dette, siden vi hele livet har hatt nettopp disse tingene. Det er ikke opp til oss selv om vi kan se "tegnene universet konstant gir oss". Fri vilje handler ikke om persepsjon, det handler om hvorvidt vi velger handle etter det vi kan se.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som bor i Norge og de rike vestlige landene, ja. Men størsteparten av menneskene på kloden har ikke slik valgfrihet som vi har. For de fleste finnes det ikke noen ubetingen kjærlighet i universet. For enkelte mennesker handler det for eksempel om hvilket av barna dine du skal ofre for å la det andre barnet ditt overleve. Og uansett hvor mye du ber til Gud her, så er det nytteløst... noe som er bevist av det faktum at landene som har størst nød, er landene som er mest religiøse. Materialistiske ting er faktisk en nødvendighet for lykke, for materialistiske ting trengs for å dekke kroppslige og emosjonelle primærbehov som trygghet, helse, osv... det er vanskelig for oss å se dette, siden vi hele livet har hatt nettopp disse tingene. Det er ikke opp til oss selv om vi kan se "tegnene universet konstant gir oss". Fri vilje handler ikke om persepsjon, det handler om hvorvidt vi velger handle etter det vi kan se.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

Nei, nettopp. Bønn vil ikke hjelpe. Men håp og tro er noe som ligger sterkt kodet i oss, det å ha spirituell innsikt gjør noe med en, til å være det beste mennesket man kan være uansett situasjon, noe som gir oss en grunn å leve (kjærlighet, tro, håp). Uansett så er det ikke det individuelle mennesket sjøl som gjør at noen får tilgang til mer enn andre, det er pga korrupte systemer i verden som har tatt kontrollen over oss i laaanglang tid.

Endret av crystalcharm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får aldri det man vil av å be. Vitsen med fri vilje (separert fra Guds bevissthet) er å finne tilbake til sannhet over din eksistens. Når man ber, vil det aldri gi deg noenting. Hvis du hengir deg til Gud for materialistiske goder (jobb, skole, økonomi, ja, tilogmed forhold) er det kun opptil deg å ta ansvar for din lykke (fri vilje). En annen ting er at vi alltid er støttet med ubetingen kjærlighet fra universet (eller Gud) og det er akkurat den som forsterker oss å finne oss selv, Gud eller ekte lykke. Vi får alltid veiledning gjennom hele livet (ting går galt, ulykke, en dør lukkes så en annen kan lukkes opp), men det er opptil oss selv om vi kan se disse tegnene universet konstant gir oss! Hele tiden, hver dag er et valg (fordi vi har fri vilje) :D

Det uthevede kan man godt beholde, og det er en formel som faktisk funker. Resten er ren ønsketenkning, som kun funker som en måte å holde motet oppe, på kunstig vis. Veldig grei ting, egentlig, om ting går rett vei. Når ting går en imot, begynner en å tenke på at dette skjedde pga man ikke tror sterkt nok, isteden for å vurdere om tankegangen ens er irrasjonell. Det er kun en selv som kan endre livet sitt, alt annet kan man ofte ikke gjøre stort med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uthevede kan man godt beholde, og det er en formel som faktisk funker. Resten er ren ønsketenkning, som kun funker som en måte å holde motet oppe, på kunstig vis. Veldig grei ting, egentlig, om ting går rett vei. Når ting går en imot, begynner en å tenke på at dette skjedde pga man ikke tror sterkt nok, isteden for å vurdere om tankegangen ens er irrasjonell. Det er kun en selv som kan endre livet sitt, alt annet kan man ofte ikke gjøre stort med.

Haha, pleier å tenke på de veldig konservative religiøse som håper på at det å gå i kirka hver søndag og be bønn hver dag skal hjelpe dem til å ordne alt for dem (er jo seff forskjell på religiøs og en ekstremt engstelig religiøs). Her har man den hjernevaska ideen om at man kommer til helvete hvis man ikke gir etter en norm. Hvis dårlige ting skjer så hater "Gud" deg. WHYYY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope!

Gud kan ikke ta ansvar for hva menneskene gjør, da han ga oss fri vilje. Hvordan kan han det når det er opp til oss å oppføre oss?

Jeg personlig tror på nestekjærlighet, og gjøre mot din neste som du ville ha fått tilbake selv. Å hjelpe, gi omsorg, vise at en bryr seg, og ta i et tak der det trengs.

Hvem har fortalt deg at vi har fri vilje? Eller antar du at det er en selvfølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da jeg var fem år så bad jerg til Gud om å få køyseng og krøller. Jeg fikk ingen av delene.

Jeg tror det var like greit. Synes det er teit å be til Gud om å få noe man kan gå og kjøpe selv. Men det er vel sånne folk som tror at penger vokser på trær og.

Anonym poster: dba2946247fb72e2d1bbf88fb99276de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Jeg tror det var like greit. Synes det er teit å be til Gud om å få noe man kan gå og kjøpe selv. Men det er vel sånne folk som tror at penger vokser på trær og.

Anonym poster: dba2946247fb72e2d1bbf88fb99276de

Hjelp mann, jeg var fem år. Ikke femogtyve.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...