Gå til innhold

Hjemmelagde julegaver


frkmammatil3

Anbefalte innlegg

jeg vet bare om at man kan bruke servietter...

Til dere med servitetter, ta av alle lagene så bare det laget med print på er igjen.

Klipp til motivet så det passer på lyset. Sett på platen på ovnen og varm opp en kakespade. Stryk på motivet med den varme kakespaden. Serviettene og lyset smelter sammen i det du stryker det på.

Har lett litt og funnet noe...

Til dere som har litt hobbyutstyr;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan også printe ut et bilde på et helt vanlig kopi ark. klipp til og legg det på lyset (fest evnt med tape) med printet inn mot lyset. Legg bakepapir oppå arket og varm en kakespade, skje eller noe annet du har for hånden som tåler litt varme og stryk over bilde.

Strykejern kan brukes men er litt kontete og vanskelig å ikke ødelegge lyset.

Tips: Varm opp kakespade og legg en ny på varming mens du bruker den første på den måten sparer man tid og det er mindre risiko for at bilde blir ødelagt/forflyttet mens man venter på at spaden skal bli varm igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Jeg tenkte jeg skulle lage hjemmelaget vaniljeekstrakt til noen av venninnene mine som jeg vet at liker å bake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(...)Disse små stjernene av gavebånd synes jeg er fine som julegaver - de er flotte som bordpynt eller som juletrepynt hvis man fester en tråd på.

Å, disse pleide jeg å lage før! Jeg tenkte jeg hadde lyst til å lage dem igjen, men finner ikke igjen "oppskriften", har du den? De gjør seg forresten veldig pent i hvitt :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå så jeg at det fulgte med en tutorial på linken din... *rødmer*

Så bare det første bildet første gangen... Hm, så vanskeligere ut enn jeg husker, tror nesten jeg må gå og prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du dele oppskriften på julemarsipanen til din bestefar også?

Jeg kjøper en rull marsipan, og deler den i to omtrent like deler. Den ene delen farger jeg forsiktig rosa med konditorfarge, og fyller med godsaker: litt hakket sjokolade og valnøtter, pluss en skje med cognac eller annet godt drikke, og blander alt sammen. Melis er nødvendig for å veie opp for litt av fuktigheten.

Så ruller jeg dette til en pølse som er ca 2,5 cm tykk og 15-20 cm lang. Hvis det blir for mye, kan man kutte av litt til annet godteri. Den hvite marsipanen kjevles nå ut til en ca 3-4mm tykk leiv. Den må være litt lengre enn pølsa, og bred nok til å rulle rundt den med litt overlapp - omtrent 10-15 cm bør være nok. Skjær den rett på langsidene, trykk den ene langsiden litt flatere, og væt den forsiktig med litt fuktig kjøkkenpapir. Rull så inn pølsa - begynn med å rulle fra den langsiden du vætet, da sitter det bedre sammen. Når du har rullet sammen kan du væte litt på den andre siden også - så lar du rullen ligge oppå skjøten - da trykkes den litt sammen.

Skjær av endene pent, litt utenfor der pølsa ender, og dytt det pent sammen. Evt skjær av i begge ender om du ikke får det til.

Dryss litt melis over så det ikke blir sittende fast. Pynt evt med valnøtter på toppen. Pakk inn i aluminiumsfolie - da holder den seg en god stund.

Oppbevar tørt og kjølig (ikke nødvendigvis kaldt, men den bør ikke ligge foran peisen eller på varmekabler under treet lenge).

Avkuttet kan du lage små kuler av og servere til jul, spise selv, eller gi bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en rull marsipan, og deler den i to omtrent like deler. Den ene delen farger jeg forsiktig rosa med konditorfarge, og fyller med godsaker: litt hakket sjokolade og valnøtter, pluss en skje med cognac eller annet godt drikke, og blander alt sammen. Melis er nødvendig for å veie opp for litt av fuktigheten.

Så ruller jeg dette til en pølse som er ca 2,5 cm tykk og 15-20 cm lang. Hvis det blir for mye, kan man kutte av litt til annet godteri. Den hvite marsipanen kjevles nå ut til en ca 3-4mm tykk leiv. Den må være litt lengre enn pølsa, og bred nok til å rulle rundt den med litt overlapp - omtrent 10-15 cm bør være nok. Skjær den rett på langsidene, trykk den ene langsiden litt flatere, og væt den forsiktig med litt fuktig kjøkkenpapir. Rull så inn pølsa - begynn med å rulle fra den langsiden du vætet, da sitter det bedre sammen. Når du har rullet sammen kan du væte litt på den andre siden også - så lar du rullen ligge oppå skjøten - da trykkes den litt sammen.

Skjær av endene pent, litt utenfor der pølsa ender, og dytt det pent sammen. Evt skjær av i begge ender om du ikke får det til.

Dryss litt melis over så det ikke blir sittende fast. Pynt evt med valnøtter på toppen. Pakk inn i aluminiumsfolie - da holder den seg en god stund.

Oppbevar tørt og kjølig (ikke nødvendigvis kaldt, men den bør ikke ligge foran peisen eller på varmekabler under treet lenge).

Avkuttet kan du lage små kuler av og servere til jul, spise selv, eller gi bort.

Tusen takk! Hørtes nydelig ut. Den skal jeg teste ut til jul :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...