Gå til innhold

"Frekk" - betydningsglidning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

I min verden er det ikke frekt å kalle 3. personer for stygge ting, når denne personen hverken er tilstede eller ingen har noen personlige relasjoner til vedkommende.

Frekk i en slik betydning (altså ikke frekk i betydningen dristig, som er positivt), må innebære et element av fornærmelse eller ha en innvaderende karakter.

Trolig er det meg og ikke deg :) Det ser ut til at jeg er i mindretall her i tråden!

Anonym poster: 57e92c1b6da9cc831933f0d22a81be44

Ja jeg vet ikke. i min ordverden så betyr frekk rett og slett at man er slem. Det er og frekt å baksnakke andre bak deres rygg, mulig jeg bruker ordet feil, men jeg trodde frekk og slem liksom var det samme på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde frekk var å være uhøflig....

Jeg mener at frekkhet krever en bevisst handling, mens f.eks enkelte former for uhøflighet kan komme av uvitenhet, manglende oppdragelse og lignende. Når du er frekk, vet du det, og gjør det bevisst, sånn oppfatter jeg den opprinnelige betydningen av frekk. Men nå opplever jeg at "frekk" benyttes i en mye videre betydning. Håper det oppklarer misforståelsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg mener at frekkhet krever en bevisst handling, mens f.eks enkelte former for uhøflighet kan komme av uvitenhet, manglende oppdragelse og lignende. Når du er frekk, vet du det, og gjør det bevisst, sånn oppfatter jeg den opprinnelige betydningen av frekk. Men nå opplever jeg at "frekk" benyttes i en mye videre betydning. Håper det oppklarer misforståelsen....

Jeg tror de fleste voksne mennesker som sier noe direkte slemt ved f.eks å bruke skjellsord vet at de er slemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste voksne mennesker som sier noe direkte slemt ved f.eks å bruke skjellsord vet at de er slemme

Ja og så? Hva har det med hva jeg skrev å gjøre egentlig? Tror du bør lese det en gang til jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja og så? Hva har det med hva jeg skrev å gjøre egentlig? Tror du bør lese det en gang til jeg.

Du sa at man kunne være uhøflig utan at man skjønte det selv og dermed var man ikke frekk, men man var frekk om man var det med vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa at man kunne være uhøflig utan at man skjønte det selv og dermed var man ikke frekk, men man var frekk om man var det med vilje?

Ja, for å gjenta meg selv, så mener jeg at det å være frekk krever en bevisst tanke bak, mens det å være uhøflig ikke nødvendigvis trenger å være en bevisst handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for å gjenta meg selv, så mener jeg at det å være frekk krever en bevisst tanke bak, mens det å være uhøflig ikke nødvendigvis trenger å være en bevisst handling.

Det er eg ueinig i. Det folk ofte oppfattar som frekt - som nærgåande spørsmål, folk som tek seg til rette heime hjå dei osv - det er sannsynlegvis ikkje vondt meint i mange av tilfellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenige og det er greit og normalt. Det forholder seg nemlig slik at semantikk alltid kan diskuteres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt greitt :)

Eg tenkjer berre at viss du t.d kjem inn til meg og går rett i kjøleskapet og forsyner deg, så tenkjer eg at det var litt frekt gjort. Men det er jo ikkje sikkert at du meiner å vera frekk - kanskje det er vanleg blant venene dine at ein går og hentar mat heime hjå kvarandre utan å spørre. Å vera frekk handlar mykje om ulik kultur, trur eg. Det nokon føler er å tråkke over grensa, er heilt greitt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja, for å gjenta meg selv, så mener jeg at det å være frekk krever en bevisst tanke bak, mens det å være uhøflig ikke nødvendigvis trenger å være en bevisst handling.

Ja og da svarte jeg at om man brukte skjellsord mot en tredjeperson så var man fullt bevisst om at man var slem, altså da lå det en tanke bak det og dermed blir man frekk. forstår ikke hvordan du ikke kunne forstå det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekk kan jo også brukes positivt når det beskriver stil og utseende, men selv liker jeg ikke så godt den bruken av ordet. Kanskje det er generasjonsforskjeller her? For eksempel kan man si at en kvinne kler seg frekt eller har en frekk frisyre.

En gang så jeg en bilreklame hvor bilen ble beskrevet som frekk. Det var en liten og stilig bil som trolig appelerte mest til kvinner. Jeg tenke da at jeg vil jammen ikke ha noen frekk bil! Jeg vil ha en bil som er pålitelig og trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Frekk kan jo også brukes positivt når det beskriver stil og utseende, men selv liker jeg ikke så godt den bruken av ordet. Kanskje det er generasjonsforskjeller her? For eksempel kan man si at en kvinne kler seg frekt eller har en frekk frisyre.

En gang så jeg en bilreklame hvor bilen ble beskrevet som frekk. Det var en liten og stilig bil som trolig appelerte mest til kvinner. Jeg tenke da at jeg vil jammen ikke ha noen frekk bil! Jeg vil ha en bil som er pålitelig og trygg.

jeg syns frekk i den betydningen høres så prippent ut. man sier frekk fordi man syns det er flaut å si sexy, høres det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...