Gå til innhold

Smerter i underlivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden hatt kroniske smerter i underlivet. Kjennes ut som moderate menstruasjonssmerter. Har også kraftigere smerter og blødning under menstruasjon enn ellers. Er ikke gravid, og har sluttet på p-piller i tilfelle det kunne være disse. Må vel bestille meg en time dersom dette ikke blir bedre, men tenkte å høre om noen har noen tips eller tanker om hva dette kan være?



Anonymous poster hash: 204e6...33e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når slutta du på pillene, kom smertene og blødningene etter pilleslutt?
Og hvor gammel er du?

Jeg tenker en ufarlig cyste på eggstokken, eller en godartet muskelknute i livmoren (myom).
Et myom kan føre til kraftigere blødninger under menstruasjon slik du beskriver.

Symptomer på endometriose kan også komme frem opp etter p-pilleslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta på pillene for nesten en mnd siden, etter en stor blødning som kom midt i syklusen. Smertene har holdt på mye lenger enn dette. Samtidig som det kjennes ut som menssmerter kjennes det ut som om noe "kommer i klem" idet jeg setter meg. Er ikke i dårlig form ellers, så har derfor ikke stresset med å gå til lege for dette.

TS



Anonymous poster hash: 204e6...33e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe virker som det kommer i klem kan det fortsatt være et myom eller en cyste, da begge disse kommer i alle mulige størrelser og kan ta stor plass i underlivet. (kan være fra en ert til en bowlingball i størrelse) Et myom kan også sperre av små blodårer når den blir stor nok, noe som fører til smerte når vevet ikke får nok oksygen.

Hvis du er veldig ung, som f.eks. 20 år, ville jeg ikke trodd det var myom, men det kan komme i alle aldre.

Du bør absolutt få greie på hva det er. :)

Cyster på over en viss størrelse skal nemlig opereres.

Man må jo også få utelukket at det ikke er noe ondartet. :)

Endret av Noope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe virker som det kommer i klem kan det fortsatt være et myom eller en cyste, da begge disse kommer i alle mulige størrelser og kan ta stor plass i underlivet. (kan være fra en ert til en bowlingball i størrelse) Et myom kan også sperre av små blodårer når den blir stor nok, noe som fører til smerte når vevet ikke får nok oksygen.

Hvis du er veldig ung, som f.eks. 20 år, ville jeg ikke trodd det var myom, men det kan komme i alle aldre.

Du bør absolutt få greie på hva det er. :)

Cyster på over en viss størrelse skal nemlig opereres.

Man må jo også få utelukket at det ikke er noe ondartet. :)

Men om det er myom, så vil vel en gynekolog ha oppdaget det gitt at hun har vært inne på undersøkelse tidligere. Det ser de jo lett med ultralyd, pluss at de stort sett er uten symptomer og helt problemfrie. Gitt at hun har vært hos gynekolog ganske regelmessig, så kan det jo i så fall utelukkes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gitt at hun har vært hos gynekolog regelmessig, men det står det ikke noe om. :) Har du det, TS?

Men du får skaffe deg en time hos fastlegen, med grundig sykehistorie (som du sikkert ikke vil poste på et forum) og undersøkelse av eventuelle oppfylninger i magen kan du bli henvist videre til riktig plass.

Mulig det ikke sitter i disse organene, men i tarmen eller et annet sted også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte helt å svare på hvor gammel jeg er, beklager. Jeg er 34 år. Har tatt vanlig gynekologisk undersøkelse regelmessig, sist for to år siden. Har tidligere hatt celleforandringer, men ikke siste 6-7 år.

Den "i klem"-følelsen jeg får minner litt om tidlig stadium av eggstokkbetennelse, det har jeg nemlig hatt en gang. Men det utviklet seg kjempefort, og holdt ikke på i månedsvis slik dette har gjort.

TS



Anonymous poster hash: 204e6...33e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også nevne at det føles "hovent" i skjeden, og at jeg opplever støtsmerter ved samleie mye hyppigere nå enn jeg vanligvis gjorde.

TS



Anonymous poster hash: 204e6...33e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Badabing

Kan det ikke høres litt ut som endometriose? Tror jeg ville spurt om det, for det er ikke så lett å se med en vanlig sjekk.

Driver og blir utredet for dette selv nå, og det virker som de vanlige legene har lite kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...