Gå til innhold

Israel eller Hamas: Hvem støtter du og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg støtter ingen av dem.

Jeg støtter det palestinske folks kamp for en stat, menneskerettigheter, internasjonal annerkjennelse, utreisetillltatelse, demokrati, fred og frihet.

Å støtte palestinerene er ikke det samme som å heie på Hamas.



Anonymous poster hash: a7c36...cd4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg støtter Israel - det vel ingen mennesker med vettet i behold som støtter Hamas?



Anonymous poster hash: a4490...133
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Israel - det vel ingen mennesker med vettet i behold som støtter Hamas?

Anonymous poster hash: a4490...133

Nei, alle oss som er tror på den ene sanne Gud og som hater muslimer og dem som er mørke i huden støtter Israel!

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newbitch

Jeg støtter ingen av dem.

Jeg støtter det palestinske folks kamp for en stat, menneskerettigheter, internasjonal annerkjennelse, utreisetillltatelse, demokrati, fred og frihet.

Å støtte palestinerene er ikke det samme som å heie på Hamas.

Anonymous poster hash: a7c36...cd4

Og Israels rett til egen stat, hvor er den???

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneundertrykkende steinende homohatende religiøse fanatikere kontra det eneste landet i regionen hvor både arabiske og jødiske borgere har stor frihet?

Man kan fint hate alt Hamas står for og fremdeles ha sympati med arabere i Gaza som må leve i et slikt undertrykkende regime. Hvor deres barn læres opp til å dø.

På samme måte som man kan ha sympati med de flere hundre tusen tyske sivile som ble drept i nazi Tyskland.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Israels rett til egen stat, hvor er den???

Rett til egen stat betyr ikke rett til å okkupere et annet land og et annet folk.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Newbitch

Rett til egen stat betyr ikke rett til å okkupere et annet land og et annet folk.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Israel fikk sine landområder etter 2. Verdenskrig, og beskytter disse. Dette får Palestina akseptere
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Israels rett til egen stat, hvor er den???

De har strengt tatt ingen rett til en egen stat, i og med at de arabiske nabolandene, samt majoriteten av de som allerede levde på palestinsk jord, var motstandere av FN's to-statsforslag da den jødiske staten Israel ble opprettet. For at jødene skulle hatt noen moralsk rett til en egen stat i akkurat det området, måtte to ting har vært på plass:

1) Landet måtte blitt forært dem av dem som eide landet i utgangspunktet. Her er saken grei, i og med at det var Storbritania som eide Palestina på den tiden, og Storbritania var villige til å opprette en jødisk og en palestinsk stat.

2) Det måtte vært bred støtte hos den befolkningen som allerede bodde der. Dette var aldri på plass.

Ergo har jødene aldri hatt noen moralsk rett til en egen jødisk stat i Palestina-området. Hadde man derimot forært dem et stykke land hvor både punkt 1 og punkt 2 var på plass, kunne vi ha snakket om Israels rett til å eksistere. Hadde man eksempelvis forært dem Florida, og de menneskene som allerede bodde der hadde sagt seg villige til å gjøre det, hadde saken vært grei.

Konflikten koker desverre ned til noe så politisk ukorrekt som at den jødiske staten ved navn Israel aldri hadde livets rett i utgangspunktet.

Endret av evnukken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel fikk sine landområder etter 2. Verdenskrig, og beskytter disse. Dette får Palestina akseptere

De aksepterer de sikkert. Men de aksepterer ikke at Israel samtidig okkuperer landområdene Palestinerne fikk etter 2. verdenskrig.

Du får sette deg litt inn i ting. Du vet tydeligvis ikke at Israel okkuperer palestinernes land og har gjort det i nesten 50 år nå.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DirtyMimi

Ingen. De er begge skyld i konflikten og er omtrent like grusomme mot hverandre. Hvorfor må man støtte en av de?

Enig med deg. Begge ''sidene'' er like skyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Begge ''sidene'' er like skyldige.

Drepte palestinske barn så langt: 300+.

Drepte israelske barn så langt: 0.

Ikke vær idiot.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aksepterer de sikkert. Men de aksepterer ikke at Israel samtidig okkuperer landområdene Palestinerne fikk etter 2. verdenskrig.

Du får sette deg litt inn i ting. Du vet tydeligvis ikke at Israel okkuperer palestinernes land og har gjort det i nesten 50 år nå.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Konflikten starter ikke ved de okkuperte territoriene etter den første israelsk-arabiske krigen i 1948 og de etterfølgende israelsk-arabiske krigene. Konflikten starter ved selve opprettelsen av staten Israel i 1947. Det er derfor Hamas har som mål å utslette hele Israel, og aldri kommer til å akseptere noen tostatsløsning, uavhengig av hvilke okkuperte territorier Israel gir fra seg eller ei. Konfliktens kjerne er at Israel aldri hadde livets rett i utgangspunktet, og derfor vil Hamas krige så lenge et Israel eksisterer der i det hele tatt. At Fatah er villige til å akseptere en tostatsløsning i det hele tatt, er strengt tatt mer generøst enn noen skulle kunne forvente. Men det er altså der håpet for fred ligger, hos over-generøse Fatah, dersom man først skal forholde seg til tingenes tilstand sånn som de er her og nå.

Endret av evnukken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter Israel fordi jeg i likheet med mine meningsfeller er en hjernevaska kristen som hater muslimer og palestinere.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Okei. Anbefaler deg å komme med argumenter neste gang. Hele tanken om å fordømme enhver som kritiserer Hamas som en religiøs hjernevasket tulling er ganske ironisk. All den tid da den ene parten her er styrt av religiøse fanatikere mens den andre parten er et sosialdemokrati med de rettigheter og friheter som normalt sett hører til. Jeg hadde heller vært araber i Israel enn i Gaza. Og det er jo de 2 millioner israelske arabere enig om også.

Ingen. De er begge skyld i konflikten og er omtrent like grusomme mot hverandre. Hvorfor må man støtte en av de?

Israel er et sosialdemokrati - altså likt det du finner her i Norge. Gaza blir styrt av religiøse undertrykkere som steiner homfofile, forbyr religions og ytringsfrihet og dreper politiske meningsmotstandere. Enkeltepisoder oppigjenn historien endrer ikke på dette.

Hvis du hvordan det politiske systemet er i Norge må du nødvendigvis også støtte det i Israel, og om du missliker undertrykking av den typen jeg nevnte over må du nødvendigvis fordømme Hamas. På samme måte som at de allierte styrkene også drepte hundretusener av sivile tyskere ikke endrer det faktum at det er soleklart hvilken av de vestlige allierte og fascistene i nazi-tyskland som fortjener støtte.

Støtter ingen av dem. Begge begår overgrep. Men jeg synes forferdelig synd på sivilbefolkningen i Palestina.

Anonymous poster hash: ddf4c...10d

Tror du det finnes en eneste stat i verden idag hvor ikke tidligere regjeringsmedlemmer, politikere, militære styrker og offentlig ansatte har utført overgrep og utført avskyelige handlinger? Betyr dette at alle disse statene idag er forferdelige og skal fordømmes i ettertid?

Jeg synes også forferdelig synd på sivilbefolkningen i nazi-tyskland. Men samtidig annerkjenner jeg at man ikke ville fått en bedre løsning ved å ikke knuse nazi-regimet med de sivile tap det resulterte i.

Jeg støtte verken Israel eller Hamas, men jeg støtter det palestinske folket i kampen om å få en egen, internasjonalt anerkjent stat!

:heks:

Hvorfor støtter palestinaarabere totalitære undertrykkende regimer som aldri vil annerkjenne Israel, som anser Israel i seg selv for å være en okkupant så lenge Israel eksisterer hvis de bare er opptatt av å få etablert en ny stat kalt Palestina? Hvorfor velger de ledere som gang på gang avviser alle forslag til tostatsløsning? Er det da ikke nærliggende å tenke som så at det er viktigere å utslette Israel enn å etablere en ny stat. Og hvorfor var dette kravet aldri tilstede mens Gaza var Egyptisk og Vestbredden tilhørte Transjordan?

Det gikk litt fort i svingene og jeg ser nå at spørsmålet var om Hamas og ikke Palestina. Et ganske ledende spørsmål etter min mening. Men det forandrer ikke på det faktum at Israel har gjort mye urett mot Palestinerne også før Hamas kom til makten og kan tenkes å ha indirekte bidratt til at de fikk oppslutning i folket. Som sagt, ingen er uskyldige her.

Hvorfor er dette et "ledende spørsmål"? Mener du også at man skulle skille mellom det tyske folk og nazistene under 2 verdenskrig? Altså at de allierte skulle stoppet hver eneste gang sivile tyskere kunne bli skadd? Og at de som velger inn og støtter styresmaktene ikke har noe som helst ansvar for de handlinger de utfører og det de representerer?

Hvor langt kommer man om man henger seg fast i historien i slike konflikter? Hvis man til enhver tid snakker om "ja men dere gjorde det!", med oppfølgende svar "ja men det var fordi dere gjorde det!" også har man det gående. Man vil aldri få fred, det vil aldri ta slutt før en part da knuser den andre sønder og sammen slik man gjorde under 2 verdenskrig eksempelvis med Tyskland og Japan.

Derfor er det idag her og nå man må se på. Hvilken ideologi representerer de to styresmaktene i en konflikt. Hvordan behandler de sitt eget folk. Og man skal være bra hjernevasket om man innbiller seg at det ikke er en enorm forskjell mellom hvordan Hamas behandler folket i Gaza og hvordan Israelske styresmakter behandler israelske borgere.

Kilde på at de er en terroristorganisasjon?

Anonymous poster hash: ddf4c...10d

Tja, bilder av barn med bombebelter og martyrbånd i stolte parader. Store religiøse portretter på veggene som hyller mennesker som gikk inn og drepte barn i en barnehage eller folk på en buss eksempelvis? Hamas har en lang rekke aksjoner som ikke har NOE som helst militært mål bak seg. Og hvis du vet hva terrorisme innebærer så er det nettopp dette. Kun å spre frykt, ingen mlitære mål, ingen mål og mening annet enn å skremme.

- det er terrorisme når man sender en person inn i en skole for å drepe de menneskene som er der inne

- det er ikke terrorisme når sivile havner i skuddlinjen mens hovedmålet er å ødelegge våpen og soldater.

Om du er uenig i definasjonen er det svært greit om du legger frem hva du legger i det slik at man kan ta den diskusjonen først.

Jeg fantaserer litt om at de idiotiske ukrainske opprørerne som skøyt ned flyet, skal få tak i en diger atombombe, fyre den av, og sprenge hele midtøsten i lufta.

Det er alt for mange mennesker på denne planeten. Resurssene burde brukes på andre enn de krigslystne drittsekkene. (Jepp, både israelere og palestinere).

Anonymous poster hash: 84919...a33

Du hater altså arabere og jøder. Greit å få det på plass. Ifølge din argumentasjon burde vi alle i vesten dødd også som følge av 1 og 2 verdenskrig. "vi" var jo tross alt langt mer krigslystne og det virker jo på deg som at uvesentligheter som å sjekke hvilken part som mest representerer fred og frihet er uvesentlig.

Har du noengang tenkt på å stille spørsmål ved de løgnene du sprer, eller tar du alt som menigheten din forteller deg som god fisk?

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Om du skal forsøke å rakke ned på en motdebatant kan det være en ide å komme med argumenter istedet for usakligheter. De fleste jeg kjenner som er svært negative til Hamas og andre sterkt religiøse undertrykkende samfunn er ateister. Og selv om de hadde vært noen tullete religiøse gærninger fra bibelbeltet så hadde du uansett måtte angripe argumentene istedet for person (såfremt de hadde noen)

Støtter sivilbefolkning i Palestina. Synes at det er helt forferdelig at Israel har bombet Gaza i ett sett og drept så mange sivile. Med Israel så mener jeg ikke sivilbefolkningen, men regjeringen. Har ingenting imot jøder eller folk generelt i Israel.

Nå var vel spørsmålet relatert til de styresmaktene de palestinaarabiske beboerne i Gaza har valgt som sine ledere og den ideologien de tilsynelatende støtter. Mener du det samme under 2 verdenskrig også? Altså at de sivile i tyskland ikke hadde noe som helst ansvar for at de valgte inn nazistene? Og at de allierte skulle stoppet ved grensen til Tyskland i 1944?

Jeg vet også at vi har blå regjering, men det betyr ikke at jeg stemte blått. ;)

:heks:

Nei men du stemte sosialistisk, og forskjellen mellom såkalt blå sosialisme og rød sosialisme er tross alt bare små uenigheter i forhold til hvor rett veien skal gå. Retningen er uansett den samme.

Jeg støtter ingen av dem.

Jeg støtter det palestinske folks kamp for en stat, menneskerettigheter, internasjonal annerkjennelse, utreisetillltatelse, demokrati, fred og frihet.

Å støtte palestinerene er ikke det samme som å heie på Hamas.

Anonymous poster hash: a7c36...cd4

Noen spørsmål

- hvorfor har palestinaarabere i Israel de rettigheter som du her etterspør mens deres slektninger i nabolandene ikke besitter dem?

- hva skal egentlig til når de lederne som palestinaaraberne har valgt gang på gang avviser ethvert forslag fra Israelske og internasjonale myndigheter til etablering av en ny stat med navnet Palestina?

- Hvorfor har palestinaarabere med bakgrunn fra Gaza og Vestbredden i Jordan, Syria og Libanon blitt nektet statsborgerskap, rett til å søke utdanning, rett til pass osv? Hvorfor vil ikke de arabiske nabostatene gi dem dette?

- sammenlign denne konflikten med 2 verdenskrig og de vestlige allierte mot nazi-tyskland. Ville du gitt den samme type støtte til det tyske folk den gang og fordømt de allierte på samme måte? Tross alt har Israelske styrker gått lengre enn noen andre under stridssituasjoner av den størrelsen oppigjennom historien for å unngå sivile tap.

Rett til egen stat betyr ikke rett til å okkupere et annet land og et annet folk.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Bare for å få enkelte ting klart.

- hva definerer du som "folk"? Er det snakk om etnisitet ?

- hva legger du i å okkupere? Jeg antar at du er klar over at styresmaktene i Gaza og Vestbredden mener at selve Israel er okkupert land som tilhører dem også?

- hva mener du blir riktig å gjøre når borgerne i naboområder velger inn styresmakter som har som eneste mål å utslette ens land og dets innbyggere? Hvordan kan man samarbeide med, stole på og inngå avtaler med en regjering som vil drepe deg uansett hva som skjer? Og som ikke aksepterer ditt lands rett til å eksistere?

De aksepterer de sikkert. Men de aksepterer ikke at Israel samtidig okkuperer landområdene Palestinerne fikk etter 2. verdenskrig.

Du får sette deg litt inn i ting. Du vet tydeligvis ikke at Israel okkuperer palestinernes land og har gjort det i nesten 50 år nå.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

1. du er klar over at "palestina" er kallenavn på det som idag er vestbredden, gaza, israel, syria, jordan og libanon?

2. du er klar over at gaza tilhørte Egypt og Vestbredden tilhørte Jordan (derav navnet vestbredden)?

3. du er klar over at Jordan ikke ville ha tilbake Vestbredden da Israel tilbudte dem dette? Og at Egypt sa ja til Sinai men ville ikke ha Gaza tilbake?

4. du er klar over at dette innebærer at områder som ble tatt i en forsvarskrig ble tilbudt tilbakelevert men at de opprinnelige eierne da sa det fra seg?

5. du er klar over at Arafat og co under Jordansk og Egyptisk herredømme ikke benyttet utrykkene "palestina" eller "palestinere" og ikke hadde noe kamp om en egen stat i Gaza og Vestbredden?

6. du er klar over at alle forslag til egen stat for beboerne i Gaza og Vestbredden har blitt avvist av Fatah/PLO/Arabiske ledere?

7. du er klar over at de fleste palestina-arabere som flyktet fra det som idag er Israel i 1947-1948 gjorde det etter oppfordringer på radio og flyveblader fra de arabiske nabolandene? At de måtte vekk slik at alle jøder kunne massakreres og at de da kunne komme tilbake til eget land OG det som tilhørte jødiske beboere?

8. du er klar over at det idag er 2 millioner arabiske Israelere og landeiere i Israel idag? Og at disse har friheter milevis forann sine slektninger i alle nabolandene? (altså om en person i Gaza ønsker frihet er han nødt til å bosette seg i Israel)

9. du er klar over at Israel trakk seg ut fra Gaza og overlot flere tusen moderne drivhus med tusenvis av arbeidsplasser? Og at responsen var at disse ble brent ned av Hamas med en eneste gang og rakettene fløy over grensen?

10. du er klar over at de jødene som ble tvunget fra sine eiendommer (evt drept) i de arabiske nabolandene var langt større enn de som ble forlatt av arabere i Israel?

11. du er klar over at det aller meste av Palestina-området idag er arabiske stater og ble etablert i de mest fruktbare områdene?

Drepte palestinske barn så langt: 300+.

Drepte israelske barn så langt: 0.

Ikke vær idiot.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Så det du egentlig ønsker er altså flere drepte israelske barn? Fint å få det klart. Det forklarer vel egentlig ditt syn på saken eller hva?

Du bør også sette deg inn i de tallene dine. Selv kilder i Hamas sine sykehus rapporterer at 70-80 prosent av de drepte i konflikten er menn i tjenestedyktig alder. Du glemmer også å trekke fra alle de drepte i Gaza av Hamas-raketter (10-15 prosent av rakettene lander i Gaza)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drepte palestinske barn så langt: 300+.

Drepte israelske barn så langt: 0.

Ikke vær idiot.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Begge sider er like skyldig i å opprettholde krigen, det at det har større KONSEKVENSER for den ene, er noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter verken Hamas eller Israel.

Jeg støtter de uskyldige sivile som blir dratt med inn i denne kampen ufrivillig. De som ikke har et valg, og som automatisk blir ofre for egoismen og maktkampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drepte palestinske barn så langt: 300+.

Drepte israelske barn så langt: 0.

Ikke vær idiot.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Antall drepte handler om størrelsen på krigsmaskineriet, ikke hvor snille og greie de er. Hamas er vel så ille som Israel, de mangler bare ressursene. Som flere andre har nevnt her, de eneste med moralen på sin side er den palestinske sivilbefolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konflikten starter ikke ved de okkuperte territoriene etter den første israelsk-arabiske krigen i 1948 og de etterfølgende israelsk-arabiske krigene. Konflikten starter ved selve opprettelsen av staten Israel i 1947. Det er derfor Hamas har som mål å utslette hele Israel, og aldri kommer til å akseptere noen tostatsløsning, uavhengig av hvilke okkuperte territorier Israel gir fra seg eller ei. Konfliktens kjerne er at Israel aldri hadde livets rett i utgangspunktet, og derfor vil Hamas krige så lenge et Israel eksisterer der i det hele tatt. At Fatah er villige til å akseptere en tostatsløsning i det hele tatt, er strengt tatt mer generøst enn noen skulle kunne forvente. Men det er altså der håpet for fred ligger, hos over-generøse Fatah, dersom man først skal forholde seg til tingenes tilstand sånn som de er her og nå.

"Aldri" er et ganske stort ord, og et man skal bruke med litt varsomhet.

Av forskjellige grunner kan ikke Israel forsvinne. I siste instans er det faktisk en viss mulighet for at dersom noen skulle lykkes med å bringe Israel i kne militært, så trekker de ut proppen for hele regionen. Israel har, i likhet med NATO, en førsteslagsstrategi for bruk av sitt kjernefysiske arsenal. De kommer ikke bare til å forsvinne, hverken sånn eller slik. Det er mye som har forandret seg siden krigen i 1967, og dette er en av dem. Dessuten har Israel det 11. sterkeste militæret i verden, og er overlegent det sterkeste i regionen.

Hvorvidt Hamas gir seg eller ikke på punktet om Israels eksistens, kommer ikke til å endre på hvorvidt Israel fortsetter å eksistere. Vil Hamas ha en fred, så må de gjøre innrømmelser på det punktet, og det kommer de nok til å gjøre etter hvert, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...