Gå til innhold

Menn tjener fortsatt mye mer enn kvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Muligheten til å få en lederstilling der jeg blir vurdert på samme måte som menn gjør, og som jeg hvis jeg skulle fått lyst på barn (noe som er tvilsomt), ikke hadde tapt for mye av karrieren på.

Ser også i politikken at menn har mye spissere albuer enn jeg har og derfor får lettere verv, selv om jeg legger ned minst like mye arbeid, om enn mer skriftlig arbeid.

Etter bachelor så jeg at menn fra mitt institutt gikk rett ut i lederstillinger selv om jeg hadde bedre karakterer, men de blir headhuntet i stedet for at stillingene lyses ut. Slik slipper man å forholde seg til eventuelle bedre kvinnelige kandidater. Spent på hvordan det blir med master. Vi kvinner må selvfølgelig bli bedre til å forhandle om lønna, men jeg har ikke så god erfaring med det.

Anonymous poster hash: 1de0a...214

Du får anlegge deg spissere albuer, da vet du! Å få lederstilling servert på sølvfat er ikke en reell rettighet. Kanskje mannen hadde bedre lederevner enn du har selv om du på papiret har bedre karakterer? Eller erkjenner du at kvinner er så svake at de må ha hjelp av menn for å likestilles intellektuelt?

Og personlig erfaring: Synes jeg bare hører dritt fra arbeidsplasser der det er flertall av kvinner i ledelsen, spesielt i helsesektoren. Baksnakking, enveiskjørt lederstil etc.

Anonymous poster hash: 9428e...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muligheten til å få en lederstilling der jeg blir vurdert på samme måte som menn gjør, og som jeg hvis jeg skulle fått lyst på barn (noe som er tvilsomt), ikke hadde tapt for mye av karrieren på.

Ser også i politikken at menn har mye spissere albuer enn jeg har og derfor får lettere verv, selv om jeg legger ned minst like mye arbeid, om enn mer skriftlig arbeid.

Etter bachelor så jeg at menn fra mitt institutt gikk rett ut i lederstillinger selv om jeg hadde bedre karakterer, men de blir headhuntet i stedet for at stillingene lyses ut. Slik slipper man å forholde seg til eventuelle bedre kvinnelige kandidater. Spent på hvordan det blir med master. Vi kvinner må selvfølgelig bli bedre til å forhandle om lønna, men jeg har ikke så god erfaring med det.

Anonymous poster hash: 1de0a...214

Så du mener at du skal kvoteres inn fordi du ikke klarer å hevde deg selv?

Det er ikke en "rettighet".

Anonymous poster hash: 7f3a3...517

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten til å få en lederstilling der jeg blir vurdert på samme måte som menn gjør, og som jeg hvis jeg skulle fått lyst på barn (noe som er tvilsomt), ikke hadde tapt for mye av karrieren på.

Ser også i politikken at menn har mye spissere albuer enn jeg har og derfor får lettere verv, selv om jeg legger ned minst like mye arbeid, om enn mer skriftlig arbeid.

Etter bachelor så jeg at menn fra mitt institutt gikk rett ut i lederstillinger selv om jeg hadde bedre karakterer, men de blir headhuntet i stedet for at stillingene lyses ut. Slik slipper man å forholde seg til eventuelle bedre kvinnelige kandidater. Spent på hvordan det blir med master. Vi kvinner må selvfølgelig bli bedre til å forhandle om lønna, men jeg har ikke så god erfaring med det.

Anonymous poster hash: 1de0a...214

Du blir vurdert på samme måte som menn, du blir bare forkastet. Mange menn blir også forkastet; det er ingen automatikk i at man blir leder; det er ett sett av mannesklige egenskaper du skal ha, og som typisk er viktigere enn karakterene dine og faktisk din kompetanse.

Høyere politiske verv tilkommer basert på tillit; de er fundert på meet&greet, ikke på faglig dyktighet; det finnes få eller ingen posisjoner i politikken som er fundamentert på faglig dyktighet.

Det er disse ekstroverte egenskapene som resulterer i at man blir headhuntet, og gitt det du skriver, gir det meg inntrykk av en mer introvert type som fokuserer mer på fag enn på mennesker.

Jeg er selv en mer balansert type, og har vært nødt å jobbe hardt for å komme til min posisjon, ikke fordi jeg ikke er dyktig, men mere fordi jeg ikke er genetisk selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får anlegge deg spissere albuer, da vet du! Å få lederstilling servert på sølvfat er ikke en reell rettighet. Kanskje mannen hadde bedre lederevner enn du har selv om du på papiret har bedre karakterer? Eller erkjenner du at kvinner er så svake at de må ha hjelp av menn for å likestilles intellektuelt?

Og personlig erfaring: Synes jeg bare hører dritt fra arbeidsplasser der det er flertall av kvinner i ledelsen, spesielt i helsesektoren. Baksnakking, enveiskjørt lederstil etc.

Anonymous poster hash: 9428e...bac

Gerd Liv er ett godt eksempel. Og Liv Signe også.

Damer med makt har en tendens til å misbruke den.

Og det blir bare konflikter når damer har disse posisjonene.

Men ingen regel uten unntak heldigvis.

Anonymous poster hash: 9e794...70e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget klok kvinne!



Anonymous poster hash: b111c...4aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...