Gå til innhold

Hva slags forholdsregler tar dere nå? Bor i Oslo og har mest lyst til å holde meg hjemme..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er pissredd, men det stopper meg ikke fra og fly. Skjønner ikke hvorfor jeg er så redd egentlig, da jeg overlevde et selvmordsforsøk for ei uke sia. Må være noe med uvissheten..



Anonymous poster hash: 54c0f...124
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ha vokst opp midt i krigen i Bosnia og regel nr 1 er : Hvis man hører eksplosjon eller ser at det er fare for eksplosjon så er det å kaste seg/ legge seg ned på bakken og dekke hodet med hendene :)



Anonymous poster hash: acd6d...bdb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trygt hjemme i leiligheten? :-(

Anonymous poster hash: f39f4...5ea

Jeg kan garantere at det dør flere nordmenn hjemme i leiligheten sin den neste tiden enn i Oslo sentrum, for å si det sånn ;)

Det er bare å bevege seg rundt. Alt kan ikke stoppe opp, og vi bør bare gjøre som myndighetene sier. Senk terskelen for å si fra om mistenkelige ting noe, men slapp ellers av og lev som du gjør ellers. Du gjør mange ting hele tiden som er farligere enn å spasere rundt i Oslo i øyeblikket.

Anonymous poster hash: eecad...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere at det dør flere nordmenn hjemme i leiligheten sin den neste tiden enn i Oslo sentrum, for å si det sånn ;)

Det er bare å bevege seg rundt. Alt kan ikke stoppe opp, og vi bør bare gjøre som myndighetene sier. Senk terskelen for å si fra om mistenkelige ting noe, men slapp ellers av og lev som du gjør ellers. Du gjør mange ting hele tiden som er farligere enn å spasere rundt i Oslo i øyeblikket.

Anonymous poster hash: eecad...156

?!?!?!?!?

Anonymous poster hash: d429f...0b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker lite på det, bortsett fra at jeg ikke er veldig keen på tbanen akkurat nå. Vanskelig å evakuere om trafikken stopper opp i tunnelen - spesielt her jeg bor(Majorstua).

SIden jeg har et lite barn velger jeg å ta forholdsregler jeg kanskje ikke ville tatt ellers.

Anonymous poster hash: 6a5f0...12c

Jeg bor også på Majorstua. Føler meg ikke trygg :(

Anonymous poster hash: d429f...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ingen forholdsregler, jeg er ikke redd. Jeg er mer bekymret over at det kommer frem hvor frynsete nerver folk har. Ser man noe mistenkelig så meld fra, ellers lev livet som vanlig. Du har ingen garanti for at det ikke smeller engang du er på en tbane i London eller buss i New York - eller at du blir knivstukket på bussen i Valdres av en det har rablet for. Forskjellen denne gangen er bare at man har gått ut med informasjon i forkant, forsterket bemanningen, vaslet forsvaret og økt grensekontrollene. Det i seg selv kan være nok til å avverge et eventuelt angrep.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

?!?!?!?!?

Anonymous poster hash: d429f...0b1

Ikke fordi det skjer noe spesielt hjemme, men fordi de fleste ulykker skjer i hjemmet og fordi de aller fleste nordmenn til slutt dør hjemme. Det betød ingenting mer enn det, ingenting å uroe seg for :)

Det blir igrunn litt som med flyskrekk, det her. Det er rent statistisk mye farligere å kjøre til og fra Gardermoen enn å fly fra Gardermoen til hvor man enn skal fly, men mange er mye reddere for å fly enn for å kjøre til flyplassen. Jeg ser du bor på Majorstuen, ikke så langt unna meg, og hvis vi bare tenker på ren sannsynlighet bør vi være mye reddere for å bli overkjørt av 11-trikken enn for terrorangrep. Selv nå. Jeg skjønner at det ikke er bare-bare å holde hodet kaldt, men om man faktisk bruker fornuften fremfor følelsene skjønner man at det ikke er noen grunn til å holde seg inne.

Anonymous poster hash: eecad...156

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi det skjer noe spesielt hjemme, men fordi de fleste ulykker skjer i hjemmet og fordi de aller fleste nordmenn til slutt dør hjemme. Det betød ingenting mer enn det, ingenting å uroe seg for :)

Det blir igrunn litt som med flyskrekk, det her. Det er rent statistisk mye farligere å kjøre til og fra Gardermoen enn å fly fra Gardermoen til hvor man enn skal fly, men mange er mye reddere for å fly enn for å kjøre til flyplassen. Jeg ser du bor på Majorstuen, ikke så langt unna meg, og hvis vi bare tenker på ren sannsynlighet bør vi være mye reddere for å bli overkjørt av 11-trikken enn for terrorangrep. Selv nå. Jeg skjønner at det ikke er bare-bare å holde hodet kaldt, men om man faktisk bruker fornuften fremfor følelsene skjønner man at det ikke er noen grunn til å holde seg inne.

Anonymous poster hash: eecad...156

Takk for fint svar:)

Du har et godt poeng. Er enig i det du sier, selvom jeg fremdeles er redd, og kunne ønske jeg hadde en hytte å reise til.

Anonymous poster hash: d429f...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt mat for en uke og holder meg inne.



Anonymous poster hash: 4149f...0a0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ingen forholdsregler. Kan jo ikke slutte å reise kollektivt så lenge det er eneste alternativ til jobb. Sannsynligvis kommer folk til å omkomme i trafikken i helgen, skal alle la være å kjøre bil da?



Anonymous poster hash: 0339d...c14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar:)

Du har et godt poeng. Er enig i det du sier, selvom jeg fremdeles er redd, og kunne ønske jeg hadde en hytte å reise til.

Anonymous poster hash: d429f...0b1

Nei, jeg forstår det. Jeg bodde like ved sist det smalt i Oslo, såpass at rutene mine knuste, og jeg har bakgrunn fra et land som er utsatt for islamistisk terror i ny og ne. India, ikke Israel. Så jeg kjenner til det ubehaget. Jeg har bare gradvis, over flere år, klart å få dyttet inn i hodet at den reelle risikoen er mindre for å dø i et terrorangrep enn alt mulig annet. Jeg kjenner mennesker som har blitt ofre for terror både her (22. juli) og i India, men jeg kjenner vesentlig flere som har strøket med av helt, helt andre ting.

For å ta et eksempel fra USA, et land ikke akkurat forskånet fra USA. Følgende ting har tatt livet av flere amerikanere enn terrorangrep:

Drukning i eget badekar (24 ganger så mange dødsfall).

Bistikk (5 ganger så mange).

Å få egne møbler over seg (3 ganger så mange).

Dårlig kosthold (8000 ganger så mange).

Bilulykke (2000 ganger så mange).

Sult (187 ganger så mange).

Matforgiftning (110 ganger så mange).

Feilbehandling ved sykehus (6000 ganger så mange).

Parasitter som spiser hjernen din (22 ganger så mange).

Så kan man selvsagt slutte å bade i badekar, å gå ut i nærheten av bier, å ha møbler, å spise mat som fremstår som trygg, å kjøre bil, å legge seg inn på sykehus osv. Alt dette utgjør en større risiko. Så er det naturligvis en grunn til at beredskapen er hevet akkurat nå, men den økte faren er naturligvis ikke stor nok til å overgå så mange av disse risikoene over.

Jeg forstår bekymringen - men kanskje det kan hjelpe å sette det litt i perspektiv. Man bør absolutt gjøre som myndighetene sier, og jeg synes det er fornuftig å lettere ringe politiet om mistenkelige ting nå. Vær gjerne litt obs. Men det er i det store og det hele en svært liten risiko.

Anonymous poster hash: eecad...156

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et eksempel fra USA, et land ikke akkurat forskånet fra USA.

Anonymous poster hash: eecad...156

Fra "terrorisme" skulle det selvsagt stå der. Det var ikke noe underliggende antiamerikansk der :)

Anonymous poster hash: eecad...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å droppe kollektivtrafikken.

Ellers gjør jeg det samme jeg pleier å gjøre.



Anonymous poster hash: 99ad1...184
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår bare ikke hvordan man skal klare å fortsette både under og etter dette. Jeg merker at jeg har helt angst :-(



Anonymous poster hash: f39f4...5ea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt mat for en uke og holder meg inne.

Anonymous poster hash: 4149f...0a0

Er det trygt inne da? Hvor bor du? Jeg er engstelig her jeg sitter i leiligheten min også jeg .. :-(

Anonymous poster hash: f39f4...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte noen flasker med vann og reiste litt seinere på jobb enn vanlig for å komme utenom rushen.

Når det gjelder risikosjanser er det meningsløst å sammenlikne en periode der det er en akutt trussel med normalperioder. Selv om faren med å fly en konkret strekning fortsatt er lav så er den selvsagt større enn i en normalsituasjon.



Anonymous poster hash: 716a6...0b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Hvilke forhåndsregler tar dere nå?

Jeg bor i Oslo, relativt sentralt, men ikke nede i bykjernen og føler meg relativt trygg her hjemme.

Jeg har vært i butikken en kjapp tur idag for å handle mat, men utover det har jeg kun lyst til å være inne.. Heldigvis har jeg hjemmekontor på ubegrenset tid.

Skulle gjerne tatt meg en tur på Frognerbadet eller liknende i denne varmen (bor innen gåavstand) - men vet ikke om jeg tørr gå over Majorstuen, eller være på Frognerbadet heller forøvring.

Jeg tar ikke kollektiv transport nå.

Har bestillt tur med Danskebåten om to uker. Den vil jeg avbestille. Ønsker ikke være der det er mange folk.

Det er helt jævelig å ha det slik.

Hva tenker dere, og hvilke forhåndsregler tar dere?

:-(

Anonymous poster hash: f39f4...5ea

Bor og jobber i Oslo, og prøver å unngå tbane og buss, og holder meg unna plasser hvor folk samles. Har et par uker ferie til gode, og tenker å leie en hytte langt fra folk.

På litt lenger sikt vil jeg prøve å komme meg ut av Oslo og få meg jobb/bolig på landet. Selv om faren avblåses nå, så tror jeg at terrorproblemet bare vil bli større i tiden som kommer, og da er storbyene mest utsatt.

Anonymous poster hash: 852af...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, og mine forhåndsregeler er som følgende : kjøpe øl før kl20:00, burke litt mer deo enn vanlig pga. varmen og drikke ekstra mye vann når jeg kommer hjem fra byen i kveld.... Håper det går bra...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i kort gåavstand fra Norges største kjøpesenter. Så jeg har planer om å være der så liten tid som mulig den neste uka.



Anonymous poster hash: 71075...bd3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske vi kunne gå rundt med skyevåpen, som i USA. Men her må man være på vei til eller fra skytebanen for å få lov å ha med seg skytevåpen. Hva er vitsen med skytevåpen da liksom?

Anonymous poster hash: 4d733...5df

Man må ha med seg skytevåpen til og fra skytebanen for å få brukt skytevåpnene på skytebanen. Ellers hadde man ikke hatt skytevåpen når man kom til skytebanen.

Anonymous poster hash: 3db28...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...