Gå til innhold

vernepleier eller sosionomutdanning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken utdanning er best/lurest å ta - vernepleie eller sosinom?

Hva er det de egentlig (spesifikt) gjør i arbeidet?

Hvorfor er det så lave poengkrav på vernepleieutdanning - er det etterlengtet eller er det ikke nødvendig å ha høyere karaktersnitt?

Er det best å ta utdanningen i Oslo eller Trondheim? Hvilken by har best vernepleie/sosionomutdanning i altså.

Hvis jeg har et snitt på MINST 43, er det enkelt å komme seg inn?

Takk på forhånd for svar!



Anonymous poster hash: 72879...d38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sosionom, og siden jeg var ferdigutdannet i 2003, har jeg som regel opplevd at det er mange om beinet på jobbfronten. Det er flere jobber i storbyene selvsagt, men vær forberedt på at det kan være tøft å komme inn på arbeidsmarkedet. Skal du bli sosionom så vil jeg iallfall ikke anbefale å jobbe i nav... Vernepleierutdannelsen vet jeg ikke særlig om, ikke annet at det er retta mot psykisk utv.hemmede, men selvsagt andre muligheter.

Anonymous poster hash: 7e940...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vernepleie ved HIOA. Det er ganske store kull, derfor kan snittet være lavt.

Ifølge foreleserne våre er det studiestedet med mest fokus på atferdsanalyse, noe som er et stort fortrinn. Historisk sett var utdanningen myntet på folk som skulle jobbe med psykisk utviklinghemmede, men dette forandrer seg mer og mer. Vi har hatt brede forelesninger som har handlet om alt fra rusmisbrukere, til unge som sliter på skole, utvikingshemmede, etc.

Jevnt over er forelesningene gode, og det er gøy å ha forfattere av pensumbøker og folk som er kjent innen emnene de foreleser i.

Når jeg er ferdig utdannet vil jobbinga for det meste bestå av miljøarbeid, og endring/ læring av atferd.

Vi har mye samfunnsfag, psykologi og atferdsfag, samt medisin. Alt i alt en god blanding, og en utrolig bred utdanning. Vernepleiere trengs i stor grad, mens jeg har fått inntrykk av at markedet for sosionomer er litt mer mettet. De fleste i kullet ble tilbudt jobb på praksisstedet første året under utdanningen, og det er en utrolig stor fordel å ha noe studierelevant (og godt betalt).

Forøvrig er det en stor forskjell på et karaktersnitt og poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...