Gå til innhold

Hvordan forholde seg rolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort sagt, så har jeg en jobb der det kan skje 100 ting på en gang.

Jeg blir veldig stresset, og klarer ikke å konsentrere meg når det skjer så mye.

Jeg liker jobben min, men det er veldig slitsomt, da jeg føler at jeg ikke helt strekker til pga alt som jeg må ta stilling til.

Har du noen tips til hvordan jeg kan takle alt stresset, og samtidig ha et litt "roligere sinn" (i mangel på et bedre ord)?



Anonymous poster hash: 1e66e...97b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg gjør når jeg blir stresset er å ta meg et par minutter for å legge en enkel slagplan i hodet. Hva må gjøres først, hva er mindre viktig? Hvordan får jeg gjennomført det på mest effektiv måte? Jeg blir hvertfall mye roligere av å ha en plan :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en to do-liste så har du alltid oversikt over det du må gjøre og du slipper å tenke på det. Prioriter ut fra denne. Kommer det tilleggsoppgaver midt inni så er det enklere å gå tilbake til det du holdt på med når du har en struktur. Lister kan være stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det første først. Så enkelt og så vanskelig er det i grunnen. Selv om det er 100 ting som tilsynelatende må gjøres samtidig, så er det likevel noen av de tingene som naturlig vil måtte gjøres først. Da tar du dem først. Resten får bare vente, så tar du dem etterhvert.

Etterhvert som du får trening i å takle situasjonene vil du lære deg hva som er smart å gjøre først og da senkes nok skuldrene en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust dypt ut, lukk igjen øynene, tell til ti og tenk på sjokolade. Det hjelper meg. :)



Anonymous poster hash: 2c3dc...a77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Tusen takk for mange tips :)

Jeg har en lang to do liste, og er egentlig veldig strukturert og har orden i sakene.
Det største problemet er vel kanskje at jeg blir forstyrret i alle oppgavene jeg har, så må jeg
i tillegg gjøre arbeidsoppgaver som ikke er mine. Så er det også alle telefonene som ringer,

alle som kommer til kontoret og lurer på noe, så må jeg hjelpe til osv. Lista er alt for lang :fnise:

Og når jeg endelig har tid til å konsentrere meg om mine oppgaver, så tar det ikke lang tid igjen før
telefonene går amok, og at det kommer enda flere folk til kontoret som trenger hjelp/ og eller informasjon. Uforutsette ting er det mye av, og det må ordnes opp i med en gang.

Hjernen min henger rett og slett ikke med. Så må jeg bruke lang tid for å roe meg selv ned.



Anonymous poster hash: 1e66e...97b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner frustrasjonen. Jeg sier til meg selv at jeg får ikke gjort mer enn en ting om gangen og må konsentrere meg om den.

Har du mulighet til å sitte i fred et sted, hjemmekontor f.eks. en dag i uken. Kanskje det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt, så har jeg en jobb der det kan skje 100 ting på en gang.

Jeg blir veldig stresset, og klarer ikke å konsentrere meg når det skjer så mye.

Jeg liker jobben min, men det er veldig slitsomt, da jeg føler at jeg ikke helt strekker til pga alt som jeg må ta stilling til.

Har du noen tips til hvordan jeg kan takle alt stresset, og samtidig ha et litt "roligere sinn" (i mangel på et bedre ord)?

Anonymous poster hash: 1e66e...97b

Det jeg tenkte var at det blir bare mer surr og ikke noe bedre av å stresse. Så jeg stoppet opp i 4 sekunder, for å på en måte starte på nytt. og så prioriterte jeg og laget en liste i hue.

Og når det kom nye ting , så la jeg bare de inn der de måtte i lista:-)

Anonymous poster hash: bfbac...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting hauger seg alt for mye så pleier jeg rett og slett gi beskjed om at: "Du må nok vente litt for jeg er opptatt på en annen kant akkurat nå, men jeg kommer tilbake til deg så fort jeg kan"

Stort sett skjønner folk det. Særlig når de ser jeg faktisk kommer tilbake innen rimelig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting hauger seg alt for mye så pleier jeg rett og slett gi beskjed om at: "Du må nok vente litt for jeg er opptatt på en annen kant akkurat nå, men jeg kommer tilbake til deg så fort jeg kan"

Stort sett skjønner folk det. Særlig når de ser jeg faktisk kommer tilbake innen rimelig tid.

Det er faktisk et godt tips. Jeg bruker også dette. En del av stressmestringen er å lære å sette egne grenser og komme med forslag til når dere kan ta den aktuelle saken. Det gir deg kontroll over situasjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjenner jeg begynner å stresse, tvinger jeg meg til å gjøre alt litt roligere. Da pleier stresset stort sett å legge seg, og jeg er i stand til å eventuelt sette opp tempoet igjen. Det vil kanskje kjennes ut som du jobber i sneglefart om du gjør dette, men du er mer effektiv når du er rolig, så det går opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...