Gå til innhold

Hvilke SI-prefikser er det i kg og cm?


Gjest juvelia

Anbefalte innlegg

Jeg svarte 10,3 og 10-2. (jeg finner ikke de små tallene på tastaturet).

Er dette et greit svar?

Vanskelig, men skal klare å forstå dette.

Blir veldig veldig glad for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så er svaret ditt riktig.

SI-prefikset for masse er gram, og 1 kg er 10^3 g (finner ikke "opphøyd i her heller)

SI-prefikset for lengde er meter, og 1 cm er 10^-2 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så er svaret ditt riktig.

SI-prefikset for masse er gram, og 1 kg er 10^3 g (finner ikke "opphøyd i her heller)

SI-prefikset for lengde er meter, og 1 cm er 10^-2 m

Takker og bukker!

Synes det er fryktelig vanskelig dette her, men alle som kan det har jo vært i min situasjon en gang.

Må bare ikke gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så er svaret ditt riktig.

SI-prefikset for masse er gram, og 1 kg er 10^3 g (finner ikke "opphøyd i her heller)

SI-prefikset for lengde er meter, og 1 cm er 10^-2 m

SI-enheten for masse er faktisk kg (kilogram). (Forøvrig den einaste SI-enheten som har "kilo" i basisenheten).

Kva meinar du forøvrig med "SI-prefikset for lengde er meter". Ein SI-prefiks indikerar eit multiplum eller fraksjon av SI-enheten. For eksempel er centi ein 1/100 av SI-enheten, e.g. 1cm = 0.01m

Endret av gauss
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

SI-enheten for masse er faktisk kg (kilogram). (Forøvrig den einaste SI-enheten som har "kilo" i basisenheten).

Kva meinar du forøvrig med "SI-prefikset for lengde er meter". Ein SI-prefiks indikerar eit multiplum eller fraksjon av SI-enheten. For eksempel er centi ein 1/100 av SI-enheten, e.g. 1cm = 0.01m

Sorry, du har rett i begge deler… Det gikk fort i svingene og ble tatt fra (gammel) husk. Det heter ikke SI-prefikset, men SI-enheten. Prefiks er jo det en setter foran enhetene (tera, giga, mega, kilo osv), og den for lengde er en luring, siden den har kilo i basisenheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, du har rett i begge deler… Det gikk fort i svingene og ble tatt fra (gammel) husk. Det heter ikke SI-prefikset, men SI-enheten. Prefiks er jo det en setter foran enhetene (tera, giga, mega, kilo osv), og den for lengde er en luring, siden den har kilo i basisenheten...

Berre bra om eg kan hjelpe til med å friske opp i gamal husk :) Og du meinar vel masse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SI enheten for masse er kg og ikke g, så prefix er 1.

for cm er det 10-2



Anonymous poster hash: a05fc...80e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...