Gå til innhold

Mulighet for å begynne på høyskole med dårlige karakterer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å lufte noen tanker :/ Jeg var ferdig på vgs for nesten ti år siden. Årene på vgs var en vanskelig tid da jeg var i et dårlig forhold og opplevde alvorlig sykdom i nærmeste familie. Jeg var også inne i en depresiv periode og så virkelig ikke noen fremtid i det hele tatt. Karakterene mine er virkelig ikke noe å skryte av. Ble mange 2ere og 3ere. Så for å summere litt, de siste årene har jeg vært mye deprimert pgs dødsfall, lav selvtillit, fedme og angst. Men endelig smiler livet igjen og jeg har lyst til å leve og oppleve. Til neste høst har jeg lyst til å begynne på høyskole og ta en bachelor. Men de dårlige karakterene forfølger meg. Har jeg mulighet til å komme inn på noe med så lave karakterer? Noen som har erfaringer? Har endelig funnet min vei, men nå ligger det mange hindringer i veien.



Anonymous poster hash: 648f2...c70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Nå vet ikke jeg hva du er interessert i, men noen av bachlorene tar inn alle som søker inn til studiet. På samordnaopptak finner du informasjon om de ulike studiene og karaktersnittet for å komme inn. https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=&utdomrkode=&stikkordnr=

Ønsker deg masse lykke til med utdanningen! Så bra du har funnet igjen motivasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du vil inn på, og hvor du vil inn, evt om du er villig til å flytte på deg. Om ikke annet så legges det ut massevis av ledige studieplasser hvert år på restetorget, og da holder det å være kvalifisert (altså har studiekompetanse) for å ta en plass.



Anonymous poster hash: e3b20...e51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Google samordna opptak poenggrenser 2014 ;) og husk at du har opptjent alderspoeng! På SO sine sider kan du lese om hvordan du regner ut poengsummen din. Som nevnt over så er det flere utdannelser som tar inn alle, lave poengkrav eller få søkere etc. Jeg har ikke toppkarakterer men kunne kommet inn på det meste unntatt medisin, psykologi, veterinær og sånt med spesielle krav som realfag. Jeg tror du vil kunne velge i ganske mye :) Meen synes ofte det virker som universitet har flere studier det er lett å komme inn på enn høyskole. Men du må jo gjøre noe du har lyst til :) Jeg har utdannelse fra universitet og men skulle ønske jeg hadde gått høyskole. Altfor stort miljø på uni, og mye unødvendige tullefag du må gjennom (syns jeg). Men sjekk poenggrensene! :) og husk at noe kan synke til neste år også. Det avhenger av søkere.

Edit: endra til rett årtusen...

Endret av sophia21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sophia21 sier, så har du fått alderspoeng. Det går også an å søke på særskilt grunnlag dersom du kan få legeerklæring på at du sleit med depresjon mens du gjekk på vgs. :) Undersøk det litt og snakk med legen din. Det skader ikkje å søke på særskilt grunnlag. Dersom den søknaden ikkje går igjennom, blir du framleis vurdert på samme grunnlag som alle dei andre. Så du har ingenting å tape. Lykke til! :) Glad på dine vegne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom restetorget kan du nesten alltid finne ledige plasser. Særlig på høgskoler i nord-Norge.

Anonymous poster hash: 9b892...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google samordna opptak poenggrenser 2014 ;) og husk at du har opptjent alderspoeng! På SO sine sider kan du lese om hvordan du regner ut poengsummen din. Som nevnt over så er det flere utdannelser som tar inn alle, lave poengkrav eller få søkere etc. Jeg har ikke toppkarakterer men kunne kommet inn på det meste unntatt medisin, psykologi, veterinær og sånt med spesielle krav som realfag. Jeg tror du vil kunne velge i ganske mye :) Meen synes ofte det virker som universitet har flere studier det er lett å komme inn på enn høyskole. Men du må jo gjøre noe du har lyst til :) Jeg har utdannelse fra universitet og men skulle ønske jeg hadde gått høyskole. Altfor stort miljø på uni, og mye unødvendige tullefag du må gjennom (syns jeg). Men sjekk poenggrensene! :) og husk at noe kan synke til neste år også. Det avhenger av søkere.

Edit: endra til rett årtusen...

Takk for svar alle sammen. Jeg vil ta arbeids og velferdsfag. Selv om jeg har åtte alderspoeng så ligger jeg fortsatt en del poeng under poenggrensa som var ifjor. Jeg vurderer å ta generell studiekompetanse gjennom NKS. Jeg regner med at hvis jeg legger ned en del arbeid i studiene så vil jeg få bedre karakterer enn to og tre. Da kan jeg vel søke med 23/5 regelen? Har jobba og tatt litt annen utdanning de siste årene.

Anonymous poster hash: 648f2...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Er det flere steder? Poenggrensene kan variere mye på samme studie fra sted til sted. Men klart, er kanskje litt vanskeligere å flytte på seg når man er eldre. Det kan synke til neste år, eller du kan havne på venteliste og få plass hvis noen trekker seg, så ikke gi opp håpet likevel :) Evt. hvis du tar et år på folkehøgskole eller et eller annet årsstudium så får du to poeng der. Du må jo da utsette studiene et år, hvis du ikke allerede har det, ser du skrev noe om annen utdanning. Jeg tror absolutt du i dag vil klare å få bedre karakterer enn 2 og 3 i noen emner :) Spesielt fag hvor du med alderen utvikler mer forståelse, som samfunnsfag og språk, kanskje historie. Har du dårlig karakter i gym så er det mulig å ta en teoretisk privatiskeksamen i det - så at noen har 6 i gym betyr ikke nødvendigvis at de er sykt sporty ;)

Mulig jeg misforstår, men du trenger jo ikke GS om du skal søke etter 23/5 regelen? Evt omvendt, får du trenger du ikke søke på grunnlag av 23/5 regelen. Har du få karakterer totalt fra før, så er det lettere å øke snittet :) Hvis du har tatt noe utdanning allerede, så må du jo ha kommet inn på noe?

Jeg tror absolutt at du kan hvis du vil! :) Selv om det kanskje blir litt lengre vei for deg enn andre som har vært heldigere i livet betyr det verken at løpet er kjørt eller at du er for gammel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg vil ta arbeids og velferdsfag. Selv om jeg har åtte alderspoeng så ligger jeg fortsatt en del poeng under poenggrensa som var ifjor. Jeg vurderer å ta generell studiekompetanse gjennom NKS. Jeg regner med at hvis jeg legger ned en del arbeid i studiene så vil jeg få bedre karakterer enn to og tre. Da kan jeg vel søke med 23/5 regelen? Har jobba og tatt litt annen utdanning de siste årene.

Anonymous poster hash: 648f2...c70

23/5 regelen er for dem som ikke har generelt studiekompetanse innen fylte 23 år. Tar du de fagene vil du allikevel bli vurdert ut fra det gamle vitnemål et, men med de nye karakterene på de 6 fagene som blir iinkludert i vitnemålet.

Anonymous poster hash: 837e9...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Norge tar inn det meste og spesielt virkelig i nord (ved samer og rein). BI og eiendomsmeglerstudier tar vel også det meste så lenge en betaler.

Siste året på videregående kan ha fortonet seg uheldig for mange av mange grunner - og det er ikke fornuftig å bruke det i mot deg! Dette gjelder mange...;-)

Anonymous poster hash: 0db74...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og velg ut noen fag fra videregående du har dårlig karakter fra, som du tror det blir lett å få god karakter i. Samfunnslære er det enkleste faget å ta opp. Ellers må du bare vurdere selv, hva du mener du er flink i.

For har du 2 i ett fag, og tar det opp og får 5, så har du jo fått 3 poeng ekstra. Så du trenger jo ikke å forbedre karakteren i alle fag.



Anonymous poster hash: 054bc...63c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...