Gå til innhold

Hvordan i all verden får man jobb som nyutdannet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver og søker jobber nå. Men, i alle annonser spesifiserer de at de ønsker erfaring, erfaring, erfaring. :-( Det føles utrolig teit å søke på en stilling hvor de ønsker erfaring når jeg ikke har det, da har jeg jo bare ignorert søknadsteksten. Samtidig, nyutdannede flest får seg jo jobber, så hva skal til?



Anonymous poster hash: eac0a...287
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge de ber om under 5 år erfarig er det bare å søke.



Anonymous poster hash: d2727...b6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig dumt, ja. Søk på alle relevante stillinger uansett, og skriv hvorfor du søker med motivasjon. Der kommer du langt :)



Anonymous poster hash: d664f...df6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en ide å nevne hvilken utdanning du har? I noen bransjer er det slik at man nesten må jobbe gratis i begynnelsen for å få erfaring, og deretter, med gode referanser, begynner bedrifter å bli interessert i å ansette deg.

Er du utdanner grafisk designer eller barneskolelærer liksom..?



Anonymous poster hash: a65af...cbd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme båt! Søkt siden i sommer. Har en BA innen mediefag fra England. Jeg har prøvd å få til praksis siden erfaring er så viktig, men til tross for veldig gode akademiske resultater får jeg ikke det engang. Mest trolig fordi jeg bor i en relativt liten by, og fordi de ikke har behov. Det er utrolig demotiverende! Vurderer å søke master til høsten i fare for å sitte sånn her et år til med masse hull i CV. Synd det er slik, for nyutdannede er vanligvis veldig motiverte og ambisiøse, så de kan gå glipp av mange flinke folk ved å bare prioritere folk med erfaring. Urettferdig. :(



Anonymous poster hash: 1a358...909
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ØNSKER erfaring. Du kan ikke søke bare jobberder du oppfyller alle kravene.

Anonymous poster hash: 9d972...07f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og søker jobber nå. Men, i alle annonser spesifiserer de at de ønsker erfaring, erfaring, erfaring. :-( Det føles utrolig teit å søke på en stilling hvor de ønsker erfaring når jeg ikke har det, da har jeg jo bare ignorert søknadsteksten. Samtidig, nyutdannede flest får seg jo jobber, så hva skal til?

Anonymous poster hash: eac0a...287

Jeg ønsker også svar på dette 😔

Anonymous poster hash: 6b4d4...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange jobber jeg har søkt på har opp til 150 søkere, så jeg, nuytdannet uten erfaring, havner ofte langt bak i køen. Det er vanskelig å slippe til, det blir bare en evig, ond sirkel. :(



Anonymous poster hash: 1a358...909
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er: Søk jobber på små steder. Det er lettere å få seg jobb på små stede så lenge du oppfyller utdanningskravet pga. få søkere.

Jeg var ferdig utdannet i vår og etter 6 uker hadde jeg 3 jobbtilbud, på mindre steder. Flyttet og jobber meg nå opp erfaring og mer praktisk kompetanse.

Anonymous poster hash: bbcdb...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vikarjobb til det jeg er utdannet som. Det er liksom den eneste veien inn i mitt yrke når man ikke har hundre år med erfaring fra en fast jobb i samme yrke. Så må man bare ta tiden til hjelp.

Jeg har gått på ulike jobbsøkerkurs hos NAV, og der sa de at om 80% av kriteriene i en stillingsannonse passer med deg, så søker du!

Lykke til! :)



Anonymous poster hash: abeeb...540
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet! Det er jo faen meg umulig! Har søkt i månedsvis, og ikke engang kommet til intervju. Jeg skjønner jo at når de sier de fikk 300 søkere, 160 søkere osv (er visst alltid over 100) så blir det noen med lang relevant arbeidserfaring. Men hva i all verden skal vi gjøre da?? Og så får vi faen meg slengt etter oss at vi snylter på NAV og ikke gidder å jobbe, og må se til å lette på ræva. Gi meg jobb! Og ja, har søkt på alt mulig...



Anonymous poster hash: 506d6...0bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ØNSKER erfaring.

Anonymous poster hash: 9d972...07f

Noe sier meg at du ikke forstår hva kapitalisme egentelig dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ny utdannet ifjor, og søkte på en del stillinger, fikk jobb etter 3 mnd. Så jeg hadde flaks, men vet om flere som har søkt i minst 1 år før de har fått jobb. Du bør egentlig bare søke på alt, selv om kriteriene er erfaring osv, fortsett å søke. Det er også lurt å søke på stillinger i småbyer og lignende, få litt erfaring og deretter søke der du ønsker å jobbe.

En annen ting som er lurt er å skaffe seg kontakter innenfor ditt fagområde, dra på kurs/seminarer etc, bli kjent med folk, vær sosial osv. Vet om flere som har fått jobb via kontakter.



Anonymous poster hash: f2440...c7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var nyutdannet, så jeg en spennende jobb i en bitte liten kommune i Nordland, som jeg søkte på, egentlig bare for å teste om det gikk. Der var de glade for å få kvalifiserte søkere, og jeg fikk jobben. Jeg hoppet i det. Den tiden jeg bodde der og jobbet, møtte jeg mange folk fra andre byer som hadde flyttet nordover for å komme seg inn i arbeidslivet.

Etterhvert fikk jeg meg den jobben jeg egentlig ville ha, tilbake i byen min, helt sikkert takket være den arbeidserfaringa jeg opparbeidet meg i en liten kommune nordpå.

Det er kjipt å flytte når man egentlig ikke er motivert til det, MEN det kan betale seg, og faktisk bli et spennende inbtermezzo i livet.



Anonymous poster hash: 55aa5...7d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, dette lurer jeg også på. Er nyutdannet siviløkonom (jobber nå, men ønsker å bytte, og jobben gir ikke de erfaringene alle andre søker), men ALLE søker erfaring (ganske konkret erfaring også). De få som ansetter nyutdannede har ikke oppstart før september, men jeg kan jo ikke signere kontrakt nå og vente til september med å begynne...

Så resulterer det i at jeg i stedet går i en jobb jeg hater og drømmer om å bli påkjørt av en bil så jeg kan slippe å gå slik.

Anonymous poster hash: 33d8d...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for sent nå, men bare for å være sånn iriterende etterpåklok så må jeg si at det er gull å skaffe seg litt relevant erfaring når man studerer. endten ved å jobbe i relevante fellt ved siden av eller å engasjerer seg som frivillig i et relevant fellt. Min erfaring er at det er mye viktigere enn karakterene man oppnår. (kommer selvfølgelig litt an på bransje)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for sent nå, men bare for å være sånn iriterende etterpåklok så må jeg si at det er gull å skaffe seg litt relevant erfaring når man studerer. endten ved å jobbe i relevante fellt ved siden av eller å engasjerer seg som frivillig i et relevant fellt. Min erfaring er at det er mye viktigere enn karakterene man oppnår. (kommer selvfølgelig litt an på bransje)

Jeg har (veldig) relevant erfaring fra jobb ved siden av studiene, men det kvalifiserer liksom ikke til "minimum tre års erfaring innen regnskap og årsavslutning" eller "god kjennskap til system X, Y og Z" og den type ting. Det er jo ganske konkret erfaring de ser etter, og selv har jeg erfaring

fra datasystemer som ingen andre har søkt erfaring fra. Så det hjalp jo ikke en dritt.

Anonymous poster hash: 33d8d...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde superflaks da jeg søkte jobb. Var på ett intervju og fikk jobben. Har igrunn ingen erfaring, bortsett fra studier. Men det krevde at jeg måtte si ja til å kombinere 100% ny jobb med masterinnspurt. Jeg har aldri spurt, men jeg er overbevist om at jeg aldri i verden hadde fått jobb om jeg hadde sagt nei til å starte med en gang.

Nå i ettertid har jeg søkt andre stillinger som jeg er kvalifisert til, og som på mange måter er knyttet til det jeg jobber meg nå, men mangler erfaring. Jeg legger inn alt jeg har av kurs og slike ting etterhvert, slik at jeg kan spille på at jeg har rykende fersk kunnskap om det siste innen området. Dessverre har det stadig vært noen som har gått før meg, enten fordi de har mer erfaring innen området, eller så har interne søkere sneket seg foran meg. Kjedelige greier!

TS, er det mulighet for å skaffe seg erfaring på de områdene arbeidsgiver ønsker "kunnskap" og "erfaringer" om? Kurs, videreutdanning e.l.?



Anonymous poster hash: 49980...405
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...