Gå til innhold

Søke på jobber når man ikke oppfyller utdanningskravet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet som saksbehandler og rådgiver i snart 15 år innenfor samme bransje. Jeg ønsker å gjøre noe annet, men i samtlige stillinger jeg har lyst til å søke på er utdanningskravet 3 årig høyskole/ universitet. Dette har jeg ikke! Virker som de fleste søkere har dette nå, og arb.giver kun ønsker disse kandidatene i søknadsbunken selvom ikke den høyskoleutdanningen de har er egentlig relevant? Føler meg fullstendig låst til finansbransjen mens jeg ønsker å veilede mennesker i feks kriminalomsorgen- jeg har mye å gi andre og er lei av penger og verdier! Noen som søker på stillinger de ikke kvalifiserer til og blir likevel kalt inn til intervju? Frustrert...

Anonymous poster hash: 7ff83...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ofte det står at lang relevant erfaring kan veie opp for utdanningskravet. Jeg synes du skal prøve. Fokuser på hva du kan og hva du ønsker å bruke det til.

Anonymous poster hash: 0a25b...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at erfaring er 1000000 ganger viktigere enn utdanning. Søk! Du har jo ingenting å tape på dette :)



Anonymous poster hash: 43b0f...50d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Men hva skjer dersom man blir kalt inn? Har de lov å ansette noen som ikke oppfyller kravet? (sett at det ikke står noe i utlysningsteksten som tilsier at kravet kan kompenseres med erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer dersom man blir kalt inn? Har de lov å ansette noen som ikke oppfyller kravet? (sett at det ikke står noe i utlysningsteksten som tilsier at kravet kan kompenseres med erfaring).

Ja, dette er vel i teorien kun ønsker de har. Blir noe annet om en skulle søkt som sykepleier el. psykolog uten utdanning. Blir noe annet med saksbehandling.

edit: Er du TS? Isåfall, jeg leste ikke godt nok. Hvilken jobb er det snakk om her egentlig? Trodde det var snakk om å jobbe videre innenfor samme yrket.

Endret av Lillia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har relevant erfaring kan du alltids søke, men uten utdannelse er det heller tvilsomt at du får komme til intervju. Utdannelse OG erfaring er ofte det som gir slike stillinger.

Anonymous poster hash: 9c92c...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke TS.
Jeg har dog likevel opplevd å bli kalt inn på intervju uten å oppfylle utdanningskravet i offentlig stilling (kommune utenfor Oslo).
Spørsmålet mitt står fremdeles: kan de ansette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS.

Jeg har dog likevel opplevd å bli kalt inn på intervju uten å oppfylle utdanningskravet i offentlig stilling (kommune utenfor Oslo).

Spørsmålet mitt står fremdeles: kan de ansette.

I det offentlige kan de (egentlig) ikke ansette dersom du ikke har kvalifikasjonene de spesifiserer i utøysningen, med mindre utlysningstekstene åpner for dette ("evt. annen relevant utdanning", "erfaring kan kompensere for kravet til utdanning" etc.) Det de kan gjøre (dersom de går etter boka) er å ansette midlertidig med begrunnelsen "mangel på kvalifisert arbeidskraft" (under forutsetningen at det ikke var noen søkere som møtte alle kriteriene i utlysningsteksten) Deretter, dersom de ønsker å beholde deg i stillingen, kan de lyse den ut på nytt, og åpne for søkere med dine kvalifikasjoner. Først da kan de ansette fast.

Anonymous poster hash: 9969b...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i vei!
Som andre sier her, utlysingsteksten er en ønskeliste. Dersom det ikke kommer noen som fyller listen 100% velger de nedover.
Jeg er selv helt uten utdannelse og søkte på en jobb som krevde høyskole eller lignende. Jeg fikk jobben i konkurranse med 175 søkere, de fleste av disse med bachelor eller master innen feltet.
I mitt tilfelle så var det relevant erfaring og personlige egenskaper som var det tellende.

De fleste med utdanning var unge med fersk utdannelse og liten erfaring, så da ville de heller ha noen med litt mer erfaring = meg! :danse:

Ed: Glemte å si at dette er en jobb i det offentlige (staten), så de har i høyeste grad lov. De må bare dokumentere at de har en skikkelig grunn for å forbigå utdannelseskravet.
Dersom noen med utdannelse og lang erfaring hadde søkt ville nok den personen gått foran meg, men om den personen hadde dårlige personlige egenskaper ville jeg kunne gått foran, siden dette også ble vektlagt i utlysningen.

Endret av Angelheart2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...