Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg blir nok arbeidsledig igjen etter 31 dec. Skal ut i foreldrepermisjon i slutten av februar. Jeg har utdannelse fra universitet, og har jobbet med offentlig forvaltning. Nå er jeg lei! :P ønsker å jobbe i barnehage, sånn som jeg gjorde før, da var jeg glad og hadde mer energi. Det å sitte foran en pult hele dagen er ikke meg. Dumt jeg ikke utdannet meg til noe annet, det ser jeg nå... Føler at det blir litt "nedgradering" i status, men en oppgradering i selvfølelse og lykke... det gjør ingenting at jeg tjener så mye mindre!

Tror mulighetene er tynne akkurat nå, med tanke på at jeg skal ut i permisjon nesten med en gang etterpå. Men jeg skal definitivt prøve meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir nok arbeidsledig igjen etter 31 dec. Skal ut i foreldrepermisjon i slutten av februar. Jeg har utdannelse fra universitet, og har jobbet med offentlig forvaltning. Nå er jeg lei! :P ønsker å jobbe i barnehage, sånn som jeg gjorde før, da var jeg glad og hadde mer energi. Det å sitte foran en pult hele dagen er ikke meg. Dumt jeg ikke utdannet meg til noe annet, det ser jeg nå... Føler at det blir litt "nedgradering" i status, men en oppgradering i selvfølelse og lykke... det gjør ingenting at jeg tjener så mye mindre!

Tror mulighetene er tynne akkurat nå, med tanke på at jeg skal ut i permisjon nesten med en gang etterpå. Men jeg skal definitivt prøve meg :)

Bare pass på at du ikke "ødelegger" grunnlaget for foreldrepenger ved å ta deg en dårligere betalt jobb fra nyttår. Har du jobb er det nemlig lønn ved permisjonstart som gjelder som grunnlag (de kan visstnok gjøre en individuell vurdering, men da er man jo aldri garantert noe), men hvis du går på dagpenger er det de seks beste av de ti siste som gjelder, altså den lønna du har i dag. Jeg er ikke særlig for å gå på dagpenger hvis man kan unngå det, men når det bare er snakk om noen få uker og har økonomiske innvirkninger i mange mnd etterpå mener jeg det er innafor i akkurat dette tilfellet.

Lykke til med både jobb og baby! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du ikke "ødelegger" grunnlaget for foreldrepenger ved å ta deg en dårligere betalt jobb fra nyttår. Har du jobb er det nemlig lønn ved permisjonstart som gjelder som grunnlag (de kan visstnok gjøre en individuell vurdering, men da er man jo aldri garantert noe), men hvis du går på dagpenger er det de seks beste av de ti siste som gjelder, altså den lønna du har i dag. Jeg er ikke særlig for å gå på dagpenger hvis man kan unngå det, men når det bare er snakk om noen få uker og har økonomiske innvirkninger i mange mnd etterpå mener jeg det er innafor i akkurat dette tilfellet.

Lykke til med både jobb og baby! :)

Jeg vet at det er de 6 beste av de 10 siste månedene som gjelder, uansett om man har fast jobb eller dagpenger, er det ikke sånn det er? Jeg var på dagpenger en periode, og nå må jeg bare søke om gjennopptak etter 31.12. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter 2 intervjuer til en jobb har jeg ikke fått noe svar :( er kanskje enda tid, men de skulle gjøre seg fort ferdig selv om stillingen ikke begynner før januar. har søkt på noen jobber, men er svært få da jeg ikke har særlig kompetanse innen det jeg vil og ikke kan ta hvilken som helst jobb. :dry:

Endret av happyendings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er de 6 beste av de 10 siste månedene som gjelder, uansett om man har fast jobb eller dagpenger, er det ikke sånn det er? Jeg var på dagpenger en periode, og nå må jeg bare søke om gjennopptak etter 31.12. :)

NAV Foreldrepenger svarte meg i alle fall på chat at det kun er når man får dagpenger de seks beste gjelder, ellers er det lønn på permisjonstidspunktet. Spurte fordi jeg selv har vikariat og vil ha barn, så ville vite hvilket tidsrom jeg kan bli gravid innenfor uten å tape økonomisk. Jeg ville tatt en prat med NAV hvis jeg var deg, så vet du helt sikkert hva som gjelder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV Foreldrepenger svarte meg i alle fall på chat at det kun er når man får dagpenger de seks beste gjelder, ellers er det lønn på permisjonstidspunktet. Spurte fordi jeg selv har vikariat og vil ha barn, så ville vite hvilket tidsrom jeg kan bli gravid innenfor uten å tape økonomisk. Jeg ville tatt en prat med NAV hvis jeg var deg, så vet du helt sikkert hva som gjelder. :)

Kun når man får dagpenger? Er du sikker på at du forsto riktig? :) det kan umulig være riktig dette med lønn på permisjonstidspunket,da hadde det ikke vært noe vits for arbeidsgivere å sende inn inntektsopplysninger. Kjenner en del som jobber på NAV, så skal spørre dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at det var det han sa til meg, spurte flere ganger siden jeg syns det virket rart at det skal lønne seg å gå på dagpenger de siste mnd fremfor å gå ned i lønn, burde jo ikke være sånn. Han skrev at de kunne gjøre unntak hvis lønna ved permisjon avviker mer enn 25% fra snitt de siste tre årene. Hør med NAV du, så er du sikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå fint å ta en prat med saksbehandler om dette, de bruker skjønn, men det kan være greit å prate med dem og få det avklart. Jeg fikk f.eks. medregnet en deltidsjobb jeg hadde men ikke jobbet i etter 7. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som ikke synes det henger på greip at Norge trenger arbeidsinnvandring(blir det sagt), når vi som bor her fra før ikke klarer å få jobb da det er mange om plassen? :(



Anonymous poster hash: f9b14...f6a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som ikke synes det henger på greip at Norge trenger arbeidsinnvandring(blir det sagt), når vi som bor her fra før ikke klarer å få jobb da det er mange om plassen? :(

Anonymous poster hash: f9b14...f6a

Prøv å få tak i en jobb når du har utenlandsk navn, da skal du se

Anonymous poster hash: acef6...17a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har praksisplass i regi av NAV, hvor lang tid tok det før dere begynte å søke igjen? Vil en arbeidsgiver avvise en søknad dersom man bare har vært ansatt i nåværende stilling i 2-3 måneder? Sliter så med økonomien, trenger en skikkelig, og er så demotiverende å jobbe gratis. :\



Anonymous poster hash: eca3f...8ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå endelig fått meg jobb!!!!! Super glad, det er et flott sted, en trygg jobb med gode forutsetninger! Ble så glad at tårene begynte å trille når jeg fikk beskjed via telefon. Helt vilt! Det er min første «ordentlige» jobb, utrolig glad akkurat nå.



Anonymous poster hash: 3dd72...b77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå endelig fått meg jobb!!!!! Super glad, det er et flott sted, en trygg jobb med gode forutsetninger! Ble så glad at tårene begynte å trille når jeg fikk beskjed via telefon. Helt vilt! Det er min første «ordentlige» jobb, utrolig glad akkurat nå.

Anonymous poster hash: 3dd72...b77

Gratulerer!! Hvor har du fått jobb? :D

Anonymous poster hash: d7272...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som ikke synes det henger på greip at Norge trenger arbeidsinnvandring(blir det sagt), når vi som bor her fra før ikke klarer å få jobb da det er mange om plassen? :(

Anonymous poster hash: f9b14...f6a

husk akkurat nå er det STORE nedbemanninger i olja, som også går utover andre bedrifter. da blir det ekstra vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!! Hvor har du fått jobb? :D

Anonymous poster hash: d7272...27b

Takk :) Jeg har fått meg jobb i kommunen jeg skal flytte til.

Anonymous poster hash: 3dd72...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk :) Jeg har fått meg jobb i kommunen jeg skal flytte til.

Anonymous poster hash: 3dd72...b77

Å så herlig! Sendte du en åpen søknad? For meg er det helt dødt. Får aldri jobb jo :(

Anonymous poster hash: d28e4...b93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så herlig! Sendte du en åpen søknad? For meg er det helt dødt. Får aldri jobb jo :(

Anonymous poster hash: d28e4...b93

Nei, jeg søkte på en stilling som var utlyst. Det er bare å stå på, du får nok jobb en eller annen gang. Arbeidsmarkedet er tøft for tiden, men det er viktig å ikke gi opp. Det tok et halvt år før jeg fikk jobb, så det var ikke lett for meg helller.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 3dd72...b77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk ikke jobben jeg hadde så lyst på :( arg! hadde tjent 7000-8000 mer en det jeg gjør i min nåværende jobb og hadde passet perfekt for "helseproblemene" mine :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt på jobbjakt, fem måneder etter at masteroppgaven ble levert. Frustrerende å være uten jobb når utdanningen min vanligvis gir alle jobb før masteren leveres. Spesialiseringen min gjør meg mest relevant for oljerelaterte jobber, men som kjent er det ikke akkurat de beste tidene der for nyutdannede nå. Har søkt på en del jobber utenfor mitt fagfelt, men der blir jeg jo utkonkurrert av dem med relevant fagbakgrunn og/eller erfaring.. Godt å se at jeg ikke er den eneste som sliter med å få jobb i det minste. Og heldigvis kan jeg bruke tiden på å ta flere fag for å utvide fagkunnskapen min. Håper jeg får jobb innen sommeren i hvert fall! :)

Søkte på en jobb i dag som jeg synes virker helt perfekt for meg, innen det fagfeltet jeg ønsker å jobbe, så er veldig spent på om jeg blir innkalt til intervju. Har også endelig fått sensuren på masteroppgaven (den var ekstremt forsinket!), og heldigvis var resultatet veldig bra, så har i det minste litt høyere forhåpninger om å snart få meg jobb nå som jeg har svært gode karakterer å vise til fra siste studieår. :)

Anonymous poster hash: 2f917...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...