Gå til innhold

Skoleoppgave om Sokrates


nora-kar

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg har en skoleoppgave i hustorie om Sokrates. Og det jeg lurer på er om en av dere kunne hjelpe meg med et vanskelig spørsmål!

Her er det:

Forklar hvordan samfunnet Sokrates levde i påvirket hans handlinger og måter å tenke på.

Nora :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville lagt merke til hvordan samfunnet har forandret seg siden hans tid og hvordan og hvilke samfunn, i oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du ha klart for deg at den Sokrates man vanligvis snakker om, er Sokrates slik han ble framstilt av sin elev Platon. Sokrates selv skrev aldri et ord. Derfor er det viktig ikke bare å se på hvordan samfunnet var mens Sokrates levde, men også hvordan det var mens Platon levde. Sokrates døde i 399 f.Kr., Platon drøyt 50 år senere.

Se på styreformene i Athen i denne perioden. Det demokratiet Platons Sokrates kritiserte, var noe helt annet enn det vi tenker på som demokrati i dag. Det var et direkte demokrati der bare frie menn med en viss eiendom hadde stemmerett (kvinner og slaver ble ikke regnet som fullverdige borgere). Dette kan du lese om flere steder på Nettet, og selv om mange vil fraråde deg å bruke Wikipedia, vil jeg råde deg til å gjøre nettopp det, og ikke minst engelsk Wiki.

Prøv å finne ut litt om hvordan krigene og nederlaget mot Sparta (Peleponneskrigen) påvirket bystaten Athen. Les om Alkibiades (staves Alcibiades på engelsk), historiens kanskje frekkeste politiske og militære frilanser. Platons Sokrates gjør narr av ham i dialogen Symposion (også kalt Drikkegildet i Athen).

Les om sofistene, Sokrates viktigste meningsmotstandere. Mange av dem hadde et moralsyn der styrke og makt var avgjørende for om en handling var god eller ikke. Skjønt historiens dom er vel ikke fullt så hard som Platons.

Les om kvinnesynet. Det kan virke som om Platons Sokrates har et relativt moderne kvinnesyn i den store dialogen Staten, men det var ikke helt uvanlige tanker i tiden. Både Sokrates og Platon var samtidige med komedieforfatteren Aristofanes. Les Lysistrata – kanskje ikke så feministisk som en del moderne fortolkere vil ha det til, men likevel forfriskende, morsom og ofte temmelig treffende. Les gjerne Skyene også, der Aristofanes driver gjøn med Sokrates. Platon kvitterte med en fantastisk humoristisk skilding av Aristofanes i Symposion.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...