Gå til innhold

Fryseboks vs Fryseskap


Blueberry

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd noen fordeler og ulemper med det ene eller det andre? Anbefaler dere fryseboks eller fryseskap? Noen bestemte merker dere kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker best fryseskap. Synes det er så vanskelig å finne det jeg leter etter i en fryseboks. Jeg fikk aldri til et oversiktlig system. I tillegg tok fryseboksen mer gulvplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Det kommer an på hva man skal bruke det til da. Vi har fryseskap på kjøkkenet, som brukes til hverdags. Der er det plass til grønnsaksblandinger, frossenmiddager, brød, is, boller ol. I kjelleren har vi en fryseboks, der er div kjøtt, mannen er jeger. Det sier seg selv at skal man ha plass til større ting, eller mer uformelige ting, som f.eks. et helt lår av en elgkalv, så blir det ikke plass i et fryseskap.

Sånn generelt: Fryseskap er mest praktisk og oversiktlig, men det er nok plass for mer i en fryseboks av tilsvarende størrelse. Ulempen er at fryseboksen er mye mindre oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Dallandra. Ja, takk, begge deler. Må jeg velge bare én sier jeg fryseboks, rett og slett pga plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryseskap, uten tvil. Frysebokser er rotete og uoversiktlige, og det blir fort mye gammelt på bunnen der. :sjenert:

Velg et fryseskap med maxibokser (eller hva det nå heter) der det er plass til kalkuner og slikt.

Det er jo ikke alle som trenger plass til hele elglår, jeg er ihvertfall ikke en av dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som trenger plass til hele elglår, jeg er ihvertfall ikke en av dem. ;)

Jeg har heller aldri elglår (liker ikke elg uansett ;))eller annet stort i fryseren, men synes likevel fryseboks er best. Når man er glad i å lage mat blir det fort fylt opp av ting man har kjøpt på tilbud eller når det er riktig sesong (hamstrer f.eks. lammekjøtt om høsten og det blir et par Sverige-turer i løpet av året, vel verdt det når kvaliteten er så mye bedre) og man lager gryteretter, kjøttkaker o.l. i store kvanta som kan fryses ned, det samme med kaker, brød og gjærbakst. Pluss på noen isbitposer, bokser med iskrem (om sommeren blir det mye hjemmelaget iskrem når man har iskremmaskin), store poser med frosne bær osv, så tar det en del plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva man skal bruke det til da. Vi har fryseskap på kjøkkenet, som brukes til hverdags. Der er det plass til grønnsaksblandinger, frossenmiddager, brød, is, boller ol. I kjelleren har vi en fryseboks, der er div  kjøtt, mannen er jeger. Det sier seg selv at skal man ha plass til større ting, eller mer uformelige ting, som f.eks. et helt lår av en elgkalv, så blir det ikke plass i et fryseskap.

Sånn generelt: Fryseskap er mest praktisk og oversiktlig, men det er nok plass for mer i en fryseboks av tilsvarende størrelse. Ulempen er at fryseboksen er mye mindre oversiktlig.

Sånn har jeg og det. Er helt avhengig av både fryseboksen og fryseskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gammel fryseboks vi har arvet, og skal nå bytte den ut mot et fryseskap. Grunnen er, som mange sier her, at vi synes fryseboksen er vanskelig å holde orden i. Vi har ikke bruk for så stor plass heller, så derfor blir det fryseskap nå. Har ambisjoner om å holde den ryddig, bl.a. ved å merke hyllene skikkelig, og ha en til kjøtt, en til fisk og en til bakverk og iskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryseboks

-tar mer gulvplass

-potensielt mer uoversiktelig

+plass til mer (inkl. en halv elg)

+ingen vannskader hvis strømmen går

Fryseskap

+tar lite gulvplass

+mer oversiktelig (skuffer)

-mindre lagringsplass (ikke plass til en halv elg)

-potensielt vannskader hvis strømmen går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en meget viktig ting som ingen har nevnt her er strønforbruket...

Fryseskap = mye større strømforbruk enn fryseboks, fordi når du åpner skapet forsvinner veldig mye kulde ut (som dere sikkert vet, så synker kald luft) så hver gang en åpner fryseskapet, så strømmer masse kulde ut, og når du lukker så brukes mye strøm på å gjenopprette den optimale temperaturen

Men fryseboks derimot så forsvinner mye mindre av kulden ut når du åpner den, så den trekker betydelig mindre strøm...

Men utenom dette er jeg helt enig i endel av argumentene for fry.skap

Jeg valgte å tenke økonomisk og kjøpte en boks, så får jeg heller leve med rotet

Ang merke så vil jeg anbefale deg å holde deg til kjente merker, du betaler mere, men du betaler for bedre kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge deler, og de står ved siden av hverandre i boden i kjelleren. Fryseskapet er veldig oversiktlig, og kjøtt, fisk og kylling har hver sin skuff. I tillegg er det lett å se hva man har av andre ting..

I fryseboksen oppbevarer jeg gjerne frossenpizza, diverse grønnsaker og brød.

- jeg syns fryseskap er bedre...og ville heller hatt to fryseskap enn en stor fryseboks. Tros det er lettere å glemme matvarer og få rot i en boks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Hvis du skal kjøpe fryseskap så må du velge kvalitet og et bra merkevare. Vi hadde fryseskap og kapasiteten var elendig, merket var Elto og anbefales ikke.

Vi byttet til fryseboks av anerkjent merke og nå er maten frosset, ikke halvfrossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat

jeg anbefaler absolutt fryseskap, bortsett fra om du er av de som kjøper store kjøttstykker (en halv elg, gris, osv), for det er ikke plass til digre ting.

med fryseboks blir det bare rot, jeg fryser av meg fingra og må lete rundt for å finne ting. selv om man har delt opp fryseren.

vi har side-by-side skap, er så utrolig fornøyd! merker hver skuff med hva som er i -kjøtt, kylling, fisk, grønnsaker, osv-, så det er veldig oversiktlig og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

vi har forresten begge deler; fryseboksen står på loftet og er ikke i bruk. (har heller ikke plass til den nede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt valgt fryseboks, er så deilig å kunne bare slenge ting inn istedenfor å måtte tenke plassering. Har hatt begge deler, men velger ikke noe annet enn fryseboks igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke helt skjønne hvorfor fryseskapet skal bruke mer strøm sammenlignet med fryseboksen!? Vi har målt totalforbruk på både fryseboks og fryseskap over en lengre periode..og vi kastet relativt fort ut fryseboksen for å si det slik!!

Synes fryseskapet er mer oversiktlig og greit..dessuten så er det ingen frysevarer som tåler å ligge i mer enn ett år, så vi har ikke hatt behov for noe mer plass enn det skapet gir oss! Store ting for vi plass til ved å ta ut skuffer...men så er heller ikke vi avhengig av å oppbevare store dyreskrotter e.l. i fryseren!

Tømmer alltid fryseskapet frem mot sommeren, så får jeg avrimet det og vasket. Og så står det uten strøm over sommerferien når vi er bortreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...