Gå til innhold

Er det noen regler på hvem som kan være forlover?


Gjest Gjest_Hanne_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, overskriften sier egentlig alt. Er det noen regler man må ta hensyn til når man skal velge forlover?

Ja, hvis du med forlovere mener personene som underskriver forlovererklæringen som skal brukes ved prøving av ekteskapsvikårene, da må forloverne må være myndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må vel være over 18 år i allefall, men ellers kan man søke om å ha yngre forlovere,tror jeg...

Ekteskapsloven sier klart at forloverne må være myndige.

(Jeg er forresten litt usikker på hva trådstarter mener med "forlover". Begrepene vitner og forlovere blandes mye. Men jeg går ut fra at forlover også her blir forstått som den som underskriver forlovererklæringen. Det er denne personen som er forlover - ikke nødvendigvis vedkommende som er med under vielsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hanne_*

Jeg tenkte å ha broren min som forlover da vi kun skal ha med nærmeste familie på vielsen, det er ingen regler på det? At søsken ikke kan være forlovere for hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å ha broren min som forlover da vi kun skal ha med nærmeste familie på vielsen, det er ingen regler på det? At søsken ikke kan være forlovere for hverandre?

ingen regler på dette nei. jeg har vært i flere bryllup der søsknene til brudeparet har vært forlovere. så det er ganske vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett både søsken og barn (om de er gamle nok!) som forlovere. Samboeren min ønsket seg egentlig en kamerat fra USA som forlover, denne kameraten er katolikk. Da jeg snakket med sekretæren på prestekontoret, sa hun at det var Folkeregisteret som måtte godkjenne forloveren pga nasjonalitet, samtidig hadde presten sitt å si, siden han er katolikk og vi gifter oss i statskirken, men hun trodde ikke det ble noe problem fra prestens side. Husker ikke helt hvordan det var, godt over et halvt år siden jeg snakket med henne... Men samboeren endte uansett med en annen forlover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...