Gå til innhold

Sunne, deilige Desserter/kaker


Mamba

Anbefalte innlegg

1) Eggedosis

Stivpisk 3 eggehviter. Balnd dem med piskede eggeplommer. Smakes til med søtstoff (flytende natreen eller splenda) eller mandel/romdråper.

2)SUNNESTE SORBETEN I VERDEN!!

2 person(er)

denne sorbeten er helt uten fett og sukker..!! smaker knallgodt! :D dersom du bruker jordbær vil den inneholde ca 24kcal pr 100 gram (!!!) :D denne kan med andre ord spises med GOD SAMVITTIGHET<3

(jeg måler litt på slumpen, \"litt av den og litt av den\")

2 kopper hele frosne jordbær

søtningsmiddel (suketter, rørt ut i vann og liknede) etter eget behov.

gjerne noen dråper sitronsaft

ca 2 dl ferdigblandet (men litt sterk) fun saft (velg smak etter eget ønske)

1 kopp isbiter

hell alle ingrediensene i en foodprosessor, og kjør på full styrke i ca 3minutter (da kan du være helt sikker på at alle isbiter er knust og massen er glatt og smidig). putt i posjonsskåler og nyt. pynt gjerne med sitronmelisse eller mynteblader.

du kan også bruke andre bær (rips smaker også nydelig, men da vil jeg anbefale litt mer søtningsmiddel enn ved bruk av jordbæt. det er dessuten kjempegodt å bytte ut jordbærene med mango, og servere denne gule sorbeten sammen med den røde jordbærsorbeten :) smaker dødsgodt! mangosorbeten er veldig god og kremet.

3)Mokkapudding/sjokoladepudding

2 person(er)

1/2 liter skummet melk

1 ss pulverkaffe

1 ss kokende vann

søtstoff etter smak

5 gelatinplater

1. Løs opp gelatinen etter forskriften på pakka

2. Kok opp melken under omrøring. Løs opp kaffen i det kokende vannet og tilsett dette i den kokende melka.

3. Ta gryten til side og smak til med søtstoff. Når den smaker passe søtt, tilsettes den oppløste gelatinen.

4. Hell blandingen i to serveringsskåler og avkjøl

Kaffe kan byttes ut med kakao : sjokoladepudding

4)Grov sjokoladekake(ca.100kcal p/stykke)

Dette er en grov sjokoladekake som er sunn, faktisk. Uten smør, og sukker er erstattet med fruktose (evt. andre søtningsmidler).

3 egg

1 dl fruktose

100 g sammalt hvetemel /speltmel sunnere

1/2 ts bakepulver

75 g hakket mørk sjokolade

Pisk eggedosis av egg og fruktose. Bland inn øvrige ingredienser.

Form: 24 cm

5)Litt sunnere kokosboller

3-4 person(er)

Litt sunnere variant av kokosboller :) Raske å lage, blir ca 14 middels store kokosbolle.

Fine i bursdager for ungene, pga så lavt sukkerinnhold og null E-stoffer og annet snusk :)

-4 eggehviter

-litt splenda (les i fremgangsmåten)

-1/2 ts vaniljesukker

-3-4 plater gelatin

-4 eggehviter - piskes HELT stive

-litt splenda (står sammen med te og suketter i butikken) - tilsettes i eggehvitene (bestem selv mengden ved å smake på røra, noen må ha det veldig søtt, andre mindre, men husk at splenda er ekstremt mye søtere enn sukker, LES PÅ PAKKA!!) (jeg brukte under 0,5dl)

-1/2 ts vaniljesukker

-3-4 plater gelatin (3 hvis det er små egg, 4 hvis det er store) - legges i bløt i kaldt vann, vannet presses så ut og gelatinen smeltes alene i en skål i vannbad.

Tilsett så gelatinen litt etter litt i TYNN stråle mens det røres. Ikke rør for mye når gelatinen er tilsatt, bare så det er godt blandet inn i eggehvitene.

La skummet stå i ro i 10 minutter ca.

Litt over 1 plate sjokolade med MINIMUM 70% kakao i smeltes alene i en skål i et vannbad. (smelt det gjerne parallellt med gelatinen slik at den er klar når toppene er laget)

Sett passe store topper av skummet på plastfolie på et brett som passer i kjøleskapet. La toppene stå litt så de begynner å stivne, men ikke for lenge! (2-3 minutter)

Hell ca 1 teskje med smelta sjoko over toppene og klin det rundt så det dekker hele bolla.

DYNK i kokos :)

Sett i kjøleskap. Kan spises ganske raskt etterpå :)

Siden det ikke er noe delfiafett eller andre ulumskheter tilsatt sjokoladen så bør de oppbevares i kjøleskap (også for holdbarhetens skyld)

Disse blir supergode og er neeesten uten sukker (minus det som er i sjokoladen og vaniljesukkeret da..)

Ved bruk av mørk sjokolade blir de også litt mektige så man ikke klarer å spise så mange ;o)

Stekes på 175 grader i ca 35 min.

Deles kaken i 8 stk, er det ca bare 100 kcal på stykke.

6) "tilslørte bondepiker" Sunn variant

2 person(er)

Dette er en veldig god og sunn dessert med mange mulige variasjoner.

Kornmo/ annen grov kjeks

Vaniljeyoghurt ( annen smak er også mulig, men vanilje anbefales)

Valgfri bær/frukt

Først knuser du kjeksen (for 2 pers anbefales omtrent 3 kjeks), deretter legger du alle indigriensene i tur og orden etter hevrandre i et glass. Voila, klar til å nytes med god samvittighet.

7)Slankerens riskrem

2 person(er)

Man tager en boks vanlijekesam og en boks cottage cheese og blander disse godt.

Kunstig søtningsmiddel tilsettes etter smak.

Så kan man ha enten hjemmelaget syltetøy over (tar 5min, tar frosne jordebær/.bringebær, timer litt i mikron, ha så over i tykkbunnet kjele og mos og kok det opp. Tilett flytende natreen eller splenda etter smak)

eller man kan ta kakaopulver og blande i, ELLER kanel=)

denne oppskriften er GOD!!! ANbefales

8)Sunnere ostekake!

16 person(er)

Denne ostekaken er faktisk sunn, og velger du de sunneste alternativene, blir dette ikke den kaloribomben som ostekake egentlig er!

2 1/2 dl havregryn

1 pl. kokesjokolade

1 pk. gelè med bringebærsmak (anbefaler Heistad lavkalori-gele!)

1 beger Cottage Cheese

1/2 l yoghurt med skogsbærsmak (anbefaler 0.1%-yoghurt fra Yoplait!)

Rist havregryn i tørr stekepanne til de er sprø. Smelt sjokoladen i vannbad og rør den sammen med havregrynene. Klem massen ut i en 24 cm springform. Dekk gjerne bunnen med bakepapir, da er kaken lettere å få ut av formen.

Lag gele med halv vannmengde. Avkjøl den, men pass på at den ikke stivner. Mos cottage cheesen så den blir glatt og rør den sammen med yoghurten. Rør inn geleen og la det stå til det tykner. Hell ostemassen over havregrynsbunnen i formen, og la kaken stå i kjøleskap til den stivner. Pynt med sesongens friske bær.

Kaken gir 16 biter.

Hvis du bruker lavkalori-gele og Yoplait-yoghurt, blir hvert stykke på bare ca. 95 kcal - dvs. 1/16 av kaka!

9) Gele

lyst på noe søtt eller en dessert med omtrent 0 kalorier. Lag din egen gele med sukkerfri saft og gelatinplater. Gelatin er naturlig protein praktisk talt uten fett, karbohydrater, purin og kolestrol og kan derfor brukes uten fare. Det er ganske billig også!

- sukkerfri saft (fun light eller andre)

- vann

- gelatinplater

Velg en sukkerfri saft med en smak som du liker. Bland den med 1 liter vann så sterk som du ønsker blandingen. bland gjerne litt sterkere enn hvis du skulle drikke den. Kok dette opp. Legg ca 10 gelatinplater i kalt vann i ca. 5 min. Kok opp ca 1 dl vann. klem ut vannet av de nå myke platene og rør dem ut i det kokende vannet, tilsett dette i saftblandingen og rør godt. Sett deretter gelen kaldt i noen timer slik at den stivner.

Server med frukt eller vaniljesaus. Du kan også lage hjemmelaget vaniljesaus hvor du bruker skummetmelk og kunstig søtningsstoff for å få en mer kalorifattig saus.

PS! husk at det finnes forskjellige typer/str gelatinplater så se på pakken. Antall plater kan varriere. Til denne oppskriften har jeg brukt Gelita Gelatin kjøpt på Rimi.

Håper det smaker! Denne gelen kan du spise med god samvittighet!!!!

Som vaniljesaus kan man gå på helsekosten og kjøpe seg proteindrikk med vaniljesmak, hvis ikkef får man veldig gode alternativer på butikken i poser.

10)"polarbrød" - lavkarbo

8-10 stk person(er)

- 150 gr cottage cheese (1/2 boks)

- 75 til 90 gr revet ost (ca. 1,5- 2,0 dl)

- 3 stk egg

- Salt, pepper, pizzakrydder, oregano, basilikum mv.

Stivpisk eggehvitene med litt salt for å få de skikkelig stive.

Mos Cottage Cheese, krydder og eggeplommene sammen med en stavmikser, eller klem det ut med en skje. Vend så den krydrete eggeplomme/cottage cheese blandingen og den revne osten forsiktig inn i de piskede eggehvitene med en slikkepott til en jevn deigrøre, slik at alt blir fordelt i eggehvitene i maks 1 minutt, ellers kan de stivpiskede eggehvitene \"falle sammen\".

Du kan også kutte opp f.eks. skinkebiter eller stekte baconbiter og blande det inn i røren, om du vil det, men det beste er nok å ha en skje med deigrøra på bakepapiret først, deretter ha på ønsket fyll, for så å dekke over med mere deigrøre.

Settes på en stekeplate med bakepapir med spiseskje. Jeg har på litt mere pizzakrydder el.l. etter at jeg har laget lappene på stekeplaten, syns de ser best ut da.

Lag ca 8- 10 slike Polarbrød lapper, alt etter hvor store/små du vil ha dem. Husk at de \"flyter\" ut under steking. Stekes midt i ovnen på ca 175°C i ca. 25 minutter eller mere, til de har fått en gyllenbrun farge.

Smaker godt med pølse, ost, skinke og majones mv.

Disse Polarbrød lappene passer også utmerket til å bruke som minipizzaer, hvor en har på litt pizzasaus med lite karbo, kjøtt, skinke, sopp, løk mv. toppet med ost og pizzakrydder. Snadder!!

Har du på ost og skinke, eller har laget minipizzaer, smaker det godt når du varmer dem opp i mikro\'n... da blir det som et godt, varmt ostesmørbrød...

Og en ting til... disse kan også brukes som pølsebrød/lompe når du har pølser på menyen. Da er det bare å ha på det man ønsker, rekesalat, dressing mv...

Lager store porsjoner av disse om gangen, da de passer godt til en travel frokost og...

11)Proteinrik, sunn sjokoladekake!

3 person(er)

Denne sjokoladekaken har lite karbohydrater og fett, OG MYE proteiner! Passer perfekt som slankekake eller til kveldskos/mellommåltid!

3 egg

Flytende søtningsmiddel

Rom essens

1/2 dl hvetemel

2 dl store havregryn

1/2 ts bakepulver

75g FitnessProteinpulver (sjokoladesmak)

3 ts kakaopulver

250g cottage cheese

1-2 dl skummet melk

Visp godt sammen egg og søtningsmiddel.

Tilsett hvetemel, havregryn, proteinpulver, kakao og bakepulver.

Visp dette godt sammen mens du heller oppi rom essense etter smak og behag(og mer søtningsmiddel om du ønsker søtere), skummet melk og most cottage cheese. Røra skal ikke være for slurpete!

Smak deg frem etter hvert som du visper alt sammen.

Smør inn en vanlig kakeform/brødform med naturlig olje, og hell røra nedi.

Sett ovnen på 200 grader, og plasser formen med røra midt i ovnen i ca. 15-20 min.

Pynt:

100g most cottage cheese

litt kald kaffe

noen dråper rom essense

Bland dette sammen, og smør over kaken. NAM! Proppfull av proteiner!

12)Lav kalori/fett frie vafler

5 person(er)

Ca 5 vaffel plater

2 dl skummet melk

1/2 dl vann

2 eggehviter

1 dl pofiber

1 dl grovt mel/hvetemel

1 ts bakepulver

søtning

4 dråper vanilje essens

Pisk eggene sammen med halvparten av melka og melet.. ha sukettene i en kopp og tilsett litt varmt vann så de løser seg opp.. ha i litt kaldt vann så dette blir en halv dl...Ha alle ingrediensene oppi og pisk sammen med en stav mikser

hele oppskrifta = ca 270 -290 kcal

ca 55 -60 kcal i et vaffel hjerte!

13) Fettfattige småkaker med kanel

person(er)

30 stk

1 egg

65 g sukker (kan byttes ut med splenda eller søtning for sunnere variant)

½ ts vaniljesukker

1 ts kanel

20 g mandler, hakket

50 g hvetemel

Visp egg og sukker hvitt. Tilsett vaniljesukker, kanel, hakkede mandler og hvetemel. Stekes på 200 grader i 5 minutter.

Per stk: 20 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det mange nyttige tips. Noterer meg dette jeg :-)

Takk! skal legge ut mer etterhvert, tar litt tid og skrive ned alt=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne is liknede tingen er kjempe god :jepp:

du tar:

(1-2 person)

200 -250gr frossene jordbær

1 dl skummet kultur melk( eller vanlig cultura)

1 halvt beger lett yoghurt(eller vanlig youghurt)

og flytene suketter, eller fruktose til søtning

dette blander jeg med stavmixeren slik at det blir "is" konsistens.

noen ganger tar jeg litt rosiner og nøtter på toppen.

eller så er allbrand eller cornflakes veldig godt på toppen(blir som kjeks)

kongegodt. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
denne is liknede tingen er kjempe god :jepp:

du tar:

(1-2 person)

200 -250gr frossene jordbær

1 dl skummet kultur melk( eller vanlig cultura)

1 halvt beger lett yoghurt(eller vanlig youghurt)

og flytene suketter, eller fruktose til søtning

dette blander jeg med stavmixeren slik at det blir "is" konsistens.

noen ganger tar jeg litt rosiner og nøtter på toppen.

eller så er allbrand eller cornflakes veldig godt på toppen(blir som kjeks)

kongegodt. :lur:

hørtes digg ut, må jeg prøve=)=)=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...