Gå til innhold

Utekatt i innestreik


Gjest Hårspray

Anbefalte innlegg

Gjest Hårspray

Hallo!

Er det noen luringer som har tips til hvordan jeg kan gjøre katten min interessert i å gå ut?

Hun har siden jeg fikk henne for fire år siden bodd landlig til, og gått ut og inn som hun selv ønsket. Vært ute hele helger i strekk, for så å late seg på sofaen et par dager. Frisk og sunn og slank og fornøyd og i det hele tatt, like glad i å være ute som inne.

Men, hjerteskjærende nok, har vi nå flyttet fra sokkelleilighet med skogen i hagen omtrent og til en leilighet i en by, og hun har bestemt seg for å være innekatt. Hun kan sitte i timesvis og kikke ut i bakgården, men om jeg åpner vinduet bråsnur hun og løper og gjemmer seg. Hun forstår heller ikke at utgangsdøren ikke lenger fører direkte ut til hagen, men at hun må ned en trapp først. Prøvde å ta henne med en vakker høstdag, men det endte skjebnesvangert med firedagers sultestreik i felleskjelleren.

Hun har det altså helt topp inne; koser, leker og fyker opp og ned i sitt tusen meter høye klatretre, men jeg vet jo at hun også er den fødte utekatt og skulle så gjerne sett at hun tok seg en tur ut av og til for å gjenoppdage verden.

Så, altså, noen som har noen gode tips, eller skal jeg bare la det ligge og stole på at når alt tyder på at hun har det tipp topp så stemmer det? Jeg ser jo at hun er fornøyd med tingenes tilstand, og det er hun selv som har bestemt seg for å aldri gå ut mer, men jeg har likevel litt dårlig samvittighet for å ha tatt fra henne landlivet. Lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bare la henne være innekatt om det er det hun vil nå? Flyttingen er jo en enorm omvelting for henne og hun er nok redd for alle de rare lydene, særlig biler dersom det er det i nærheten.

Jeg er ikke en tilhenger av å tvinge en katt som vil være inne, til å være ute! Til nød kan du kanskje ta henne med ut en tur med sele slik at hun blir kjent med nabolaget sammen med deg. Å bare hive henne ut er en ekstremt dårlig ide og oppskrift på hvordan en mister en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårspray

Hvorfor ikke bare la henne være innekatt om det er det hun vil nå? Flyttingen er jo en enorm omvelting for henne og hun er nok redd for alle de rare lydene, særlig biler dersom det er det i nærheten.

Jeg er ikke en tilhenger av å tvinge en katt som vil være inne, til å være ute! Til nød kan du kanskje ta henne med ut en tur med sele slik at hun blir kjent med nabolaget sammen med deg. Å bare hive henne ut er en ekstremt dårlig ide og oppskrift på hvordan en mister en katt.

Hva, nei, jeg snakker hverken om tvang eller utkastelse. Bare om det er noe jeg kan gjøre for å vekke interessen hennes for livet utenfor vinduet. Jeg er da ikke ondskapsfull heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, leste det ikke som om du ville hive henne ut heller. Men det var som et føre var til andre som mest sannsynlig kom til å svare noe sånt (a la "sleng henne ut og steng døren"). Dessverre skjer det alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La pus venne seg til sine nye omgivelser på egne premisser. Hun vil tidsnok begynne å mase om å få gå ut igjen.
Er det mye trafikk i nærheten kan også pus ha bestemt seg for at her er det ikke trygt nok til å gå ute slik man gjorde før, og bestemmer seg for å bli inne for det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde midt i en storby en liten stund og da gikk pus i "innestreik". På de 9 mnd jeg bodde der prøvde ikke pus å stikke ut døren en eneste gang. Vi snakker om en pus som var mere ute enn inne til vanlig og prøvde så godt hun kunne å løpe ut døren i det du åpnet den. Men hun hadde null interesse for å ut å det skjønner jeg jo. Det var masse biler, mennesker og bråk, ikke noe trygt sted for en pus. Når vi flyttet hjem igjen så sto hun å skreik ved døren dag 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...