Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha hund i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor mye koster det å ha hund i året? For, vetrinær, utstyr, vaksiner, forsikring osv.



Anonymous poster hash: 121d2...ef5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo veldig vanskelig å svare på.

I utgangspunktet etter de to første vaksinene ved 8 og 12 ukers alderen, trenger man bare å gå inn en gang i året å fylle på, med mindre man trenger ekstra. Også er det chip i tillegg da, med mindre den er chippet fra før hos oppdretter.

Det kommer også an på om den har eller blir skadet som krever at dere må ta ekstra turer til veterinæren for oppfølging osv.

Pris på mat varierer veldig.

Forsikring varierer også veldig.

I mnd bruker jeg ca 612 på mat og 150 kr på forsikring + en god del på hundesnop / griseører / bein osv.

Så kommer vaksinene i tillegg nå har ikke prisen foran meg men det er ikke så veldig dyrt.

Utstyr kommer også an på.. Alt i alt trenger du bare en sele, ett halsbånd, et bånd, skåler for mat, hundeshampoo, børste og slike praktiske ting som er greit å ha.

Hvor ofte du velger å bytte dette ut, er jo helt opp til deg og hvordan kvaliteten er om det blir fort slitt / ødelagt osv.

Men jeg vil tro at det koster noen tusenlapper i året ja, om man "kjemmer" den bort på utstyr og snop osv. Eller om man har uforutsette veterinærutgifter.

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med for til stor hund, utstyr, forsikring, medisiner og veterinærkostnader vil jeg anslå mellom 15 000 og 20 000 kr. Det har vært en sterilisering pga innbilt svangerskap (var kjempeplaget men fikk ikke dekket pga at det ikke var akutt livmorbetennelse), samt et par mindre inngrep. Hunden har også kroniske allergiplager og vi har måttet prøve en del ulike behandlingsmetoder. Man kan fort komme opp i slike summer om man får en hund med en kronisk sykdom for eksempel. Og vi sjekket oppdretter nøye.

Anonymous poster hash: b04b4...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to stk og bruker rundt 18.000 kr de årene de ikke er særlig til veterinær.
Ekstra kostnader da de var valper med utstyr, og selvfølgelig mer utgifter hvis de er mye syke et år.

Forsikring er rundt 6000, vaksiner for begge rundt 800 kr og da rundt 11.000 for fôr til begge (bare den ene spiser for 8700 kr i året, gigantrase).



Anonymous poster hash: bd87e...d93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder, forsikringer for ca 5000 kr i året sammenlagt. Bruker ca 2-300 kr i mnd på for (forer rått, rimeligere og bedre enn tørrfor for mine hunder). Kjøper tyggelapper, margbein og litt forskjellig "snacks", men føler ikke det er en stor utgiftspost. Bruker ikke så veldig mye på utstyr pr år, kanskje 1000 kr tilsammen på begge? Naturlig nok mer gjennom valpeperioden. Vaksine koster vel rundt 400 kr? En gang i året pr hund. Ellers ingen veterinærkostnader med mindre det er sykdom eller skade, det går under "uforutsette utgifter" i budsjettet og tas som det kommer. Ene bikkja er "aldri" syk, mens den andre er en ulykkesfugl og har brukt en god del tusen i røntgen, operasjon osv. iløpet av to år (hurra for forsikring!). Regner også med noen tusenlapper i kursutgifter pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...