Gå til innhold

Krise! Katt kommer ikke inn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt den voksne katten vår i fem uker, og prøvde å slippe ho ut idag. Nå kommer ho ikke inn, det er iskaldt ute, og ho har ikke pels på magen. Er så bekymret at det gjør vondt, vi har prøvd alt. Til vanlig kommer ho når vi rister med godteri posen, men nå nekter ho. Har ikke katteluke, og kan jo ikke ha døra oppe inatt heller akkurat. Hva hvis ho ikke kommer inn før natten? Trenger litt gode råd her, er vannvittig bekymret.

Anonymous poster hash: 29bfb...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ga ut og pus på henne et par ganger hver time til hun kommer inn. Sannsynligvis er området så interessant at hun bare har tatt seg en lengre tur og kommer hjem etter hvert.

I verste fall har hun blitt tatt inn av noen andre, stengt inn i en garasje eller forsøkt å gå tilbake dit hun holdt til før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt typisk, men rett etter at jeg postet det fikk jeg ho inn. Men skjønner ikke hvordan vi skal tørre å slippe ho ut igjen. Ble så redd for at vi aldri kom til å se ho igjen, er jo så glad i ho!

Anonymous poster hash: 29bfb...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hun inn så tidlig, kam hun ikke få være ute da? Mine katter er av og til ute på natten også de, de har jo pels!

Anonymous poster hash: be69c...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hun inn så tidlig, kam hun ikke få være ute da? Mine katter er av og til ute på natten også de, de har jo pels!

Anonymous poster hash: be69c...cca

Det hjelper ikke med pels hos katten, det er gjennom potene de mister varmen (skjerpings, det er gammel ufyselig myte at katter klarer seg ute på vinteren)

TS; hun kom tilbake, dette går så bra :) Dere har gjort rett i å holde henne inne noen uker. Det er bare å slippe henne ut, hun vet hvor hun bor og hvor maten er

Anonymous poster hash: f9891...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter gror ikke vinterpels over natten, så etter en periode som innekatt har katten neppe nok pels til å klare seg godt ute i vinterkulda. Katter fryser også, får frostskader og fryser i hjel.. Dessuten er det gjerne om natten ulykker skjer, de blir tatt av rovdyr eller truffet av en bil..

Ts, hun er nok bare redd hun aldri skal få gå ut igjen, så huske å gi godbit hver gang hun kommer inn og slipp henne ut regelmessig. Etterhvert skjønner hun tegninga og roer seg litt ned. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi kjøper katteluke før neste forsøk (ikke lenge til altså), men tror jeg føler meg tryggere hvis jeg vet ho kan komme seg inn selv hvis vi sover og ikke hører at ho mjauer utenfor døra for eksempel. Kan tydeligvis ikke satse på at ho kommer automatisk når vi roper hvertfall ;)

Anonymous poster hash: 29bfb...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å prege innkalling på henne blir det enklere.

Lag feks en puselyd eller smaskelyd hver gang det vanker noe godt i matskålen, eller når du skal gi godbit.

Prøv så å lage lyden uten å ha noe klart (inne) og se om pus kommer på "kommando".

Men gjør det til en vane, at du lager den lyden hver gang du gir henne noe godt, slik at hun forbinder den med snop eller god mat, og er du heldig så har du etter noen få uker klart å prege innkalling på henne.
Da bruker du den samme lyden når du skal ut å puse henne inn.

Funker som bare det på kattene våre, bortsett fra når minstemann Ridder Pelsdott har tatt seg en "langtur" over et par nabotomter. Da står han som regel utenfor døra etter tredje forsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

Så godt å høre at kattepus kom inn igjen! Jeg vet nøyaktig hvordan du føler deg. Hver gang min katt går ut i denne kulda, sitter jeg alltid som en bekymret matmor og venter på at han skal komme inn. Blir gal av og til :P men jeg vet at katter ikke skal være for lenge ute i kulda, og han vil alltid inn etter en time eller to. Nå som det er minusgrader, er det gjerne litt kortere da.

Uansett da, jeg flyttet til et helt nytt sted i fjor og han var inne i to uker etter flyttingen. Jeg tilvennet han det nye området gradvis. Dvs, jeg ble med han ut til jeg var sikker på at han visste hvor han bodde. Gikk turer med han og sånn :fnise: jeg gikk i forveien, og han fulgte etter meg. Det var jo inmari søtt da, for jeg hadde ikke bånd på han eller noe. Han bare fulgte etter meg, haha.

Men, det du kan gjøre for å være litt sikrere, er å ta henne med ut på turer. Husk å ha med litt kattesnop sånn at hvis hun går for langt, kan du "hente" henne til deg igjen. Selv om det er kaldt ute, er det verdt det. Det er jo bedre at hun virkelig kan utforske området med deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...