Gå til innhold

kattungeproblem


Megselv123456

Anbefalte innlegg

Gjest Seajewel

Dyrleger vet generelt lite om dyrs atferd, det er ikke noe de har mye av i utdannelsen.

Dyreleger har ofte katter selv, og vet nok mer om kattehold enn det du gjør. Slipper du ut katten så tidlig, blir den et lett bytte, og kan lett rote seg vekk. Å slippe ut en liten kattunge på egenhånd, er uansvarlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyrleger vet generelt lite om dyrs atferd, det er ikke noe de har mye av i utdannelsen.

Hvordan vet du det? Jeg vil tro at de faktisk vet mye om adferd hos hunder, katter og andre vanlige kjærledyr. Klart det. Hvem skal en ellers spørre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrleger vet generelt lite om dyrs atferd, det er ikke noe de har mye av i utdannelsen.

Det er noe de har mye av i utdannelsen og i ulike emner. Du får studere studieplanen så ser du at atferd (etologi) er et gjennomgående tema.

Anonymous poster hash: 0bb31...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du spør dyrebeskyttelsen, som også har svært mye kunnskap om katt, vil de anbefale at man holder katten inne til den er mellom 8-12 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt uenig. Det er ikke noe kattemor gjør, og det er viktig for kattunger med miljøtrening samt utfordre og utvikle kroppsferdigheter.

Det som selvsagt blir feil, er at mange setter kattungen ut alene og lar den være der til de enten slipper den igjen når det passer dem eller kattungen roter seg bort.

Det finnes en mellomting mellom å la kattungen gå ute for lut og kaldt vann og stenge den inne i et gullbur i et år. Sistnevnte er selvsagt det letteste for eier (og er kanskje derfor det er anbefalt siden det er større sjanse for at man gjør noe som er best for dyrene hvis det samtidig er lett for eier). Men ingen kan noen gang få meg til å tro at det er det beste for kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne diskusjonen, men det klarte jeg ikke.

Vi har hatt 2 katter,den ene fikk vi for tidlig, var sikkert mindre enn 8uker gammel. Hun ble holdt inne i 2 uker før hun fikk prøve seg ut sammen med oss. Dvs gikk ut med oss, og inn med oss. Så etter hvert fikk hun gå ut uten oss, men med døra oppe så hun kunne komme inn når hun ville. Hun gikk aldri ut dersom ingen var hjemme. Slik holdt vi på til hun var rundt 6mnd. Da fikk hun styre som hun ville.

Katt nr 2 var 14uker da vi fikk henne. Hun var inne de første 2ukene så fikk hun gå ut så lenge vi var hjemme. Da hun ble 6mnd var hun og ute uten oss.

Begge kattene har vært ute på natta nesten året rundt. Selvfølgelig ikke om det ble kaldere enn -5grader ute, og ikke om det var mye snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne diskusjonen, men det klarte jeg ikke.

Vi har hatt 2 katter,den ene fikk vi for tidlig, var sikkert mindre enn 8uker gammel. Hun ble holdt inne i 2 uker før hun fikk prøve seg ut sammen med oss. Dvs gikk ut med oss, og inn med oss. Så etter hvert fikk hun gå ut uten oss, men med døra oppe så hun kunne komme inn når hun ville. Hun gikk aldri ut dersom ingen var hjemme. Slik holdt vi på til hun var rundt 6mnd. Da fikk hun styre som hun ville.

Katt nr 2 var 14uker da vi fikk henne. Hun var inne de første 2ukene så fikk hun gå ut så lenge vi var hjemme. Da hun ble 6mnd var hun og ute uten oss.

Begge kattene har vært ute på natta nesten året rundt. Selvfølgelig ikke om det ble kaldere enn -5grader ute, og ikke om det var mye snø.

Håper de var kastrerte da du slapp dem ut, de kan bli drektige allerede i 6 mnd alderen.

Ja, det er mange historier om katter det gikk greit med, og like mange historier om katter som ble sluppet ut for tidlig og forsvant.

Vær ute sammen med katten inntil den er minst 8-12 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slipper i hvertfall ikke kattene ut før de er gamle nok til å ha blitt sterilisert/kastrert.



Anonymous poster hash: b2dd9...470
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de var kastrerte da du slapp dem ut, de kan bli drektige allerede i 6 mnd alderen.

Ja, det er mange historier om katter det gikk greit med, og like mange historier om katter som ble sluppet ut for tidlig og forsvant.

Vær ute sammen med katten inntil den er minst 8-12 mnd.

Den første katten gikk på p-piller for dyrlegen ville ikke sterilisere pga størrelse. Den andre ble tatt før hu fikk gå ut ja. Vil ikke ha usteriliserte katter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...