Gå til innhold

Hvorfor har så mange imot Cecar Milan?


vinterspeil

Anbefalte innlegg

Jeg så ikke hele og skulle gjerne sett den andre videoen for å få bedre forståelse for hva dere mener, har ikke satt meg inn i dette. Men skal bli oppmerksom på det fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, å argumentere ved å ta ting ut av kontekst er jeg helt for.

Og når de som lager videoen i tillegg justerer ned hastigheten på opptaket slik at lyden blir forvrengt for å vise oss hvor hard sparket er ved å vise til lyden, og samtidig kutte opptaket når Milan sier han ikke sparker, men berører bestemt med fot, da blir det hele veldig overbevisende.

Edit: Skrivefeil.

Endret av *Numi*
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det voldelig jeg.. det er ikke hardt eller ukontrollert på samme måte som mange andre metoder som blir brukt, hunden tåler å bli tatt i uten å bruke silkehansker også.

- må understreke at jeg er STERKT imot dyremisshandling men stiller meg uenig i at han er voldelig.

Vet du ikke om du vil kalle dette vold?!? Pigghalsebånd med strup, spark/harde dytt rett i mage/indre organer som får dyret til å hoppe i luften, forsvare seg, pipe og synke sammen..

Jeg ser stygg vold i det hele..

Ser du heller ikke vold hvis du ser en mor eller far som fiker til sitt ulydige barn på butikken..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Numi: Ja, det er tatt ut av sammenheng, men det viser at det er en metode Milan bruker ofte. Det nevnes også av vedkommende som laget videoen at det viktigste her ikke at Milan sparker spesielt hardt, men at det gjør hunden usikker, og at det på ingen måte hjelper situasjonen. Grunnen til at hundene stanser atferden er antagelig fordi de blir negativt overrasket eller usikre av hans "spark". Det løser ingenting, men passifiserer hunden på en måte som gjør den mer om til en tikkende bombe.

Jeg fant forresten den andre videoen (dog dubbet til spansk? Italiensk?). Scenen som beskrives i lenken jeg postet lenger oppe starter fra 5:40 i denne videoen. Da ser vi at hunden (som virker ivrig etter å møte den andre hunden, ikke aggressiv) etterhvert går over til å kjempe mot Milan for å komme løs fra den evige nappingen og strammmingen i båndet. Det hele ender nærmest i en kamp for å komme løs og få luft fra hundens side, og den møtende hunden er for lenge siden glemt. Når hunden endelig gir seg av utmattelse, kommer det opp et tall (5:29) som skal vise at det bare tok fem minutter for Milan å få hunden over i en "calm submissive state".

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Numi: Ja, det er tatt ut av sammenheng, men det viser at det er en metode Milan bruker ofte. Det nevnes også av vedkommende som laget videoen at det viktigste her ikke at Milan sparker spesielt hardt, men at det gjør hunden usikker, og at det på ingen måte hjelper situasjonen. Grunnen til at hundene stanser atferden er antagelig fordi de blir negativt overrasket eller usikre av hans "spark". Det løser ingenting, men passifiserer hunden på en måte som gjør den mer om til en tikkende bombe.

Jeg fant forresten den andre videoen (dog dubbet til spansk? Italiensk?). Scenen som beskrives i lenken jeg postet lenger oppe starter fra 5:40 i denne videoen. Da ser vi at hunden (som virker ivrig etter å møte den andre hunden, ikke aggressiv) etterhvert går over til å kjempe mot Milan for å komme løs fra den evige nappingen og strammmingen i båndet. Det hele ender nærmest i en kamp for å komme løs og få luft fra hundens side, og den møtende hunden er for lenge siden glemt. Når hunden endelig gir seg av utmattelse, kommer det opp et tall (5:29) som skal vise at det bare tok fem minutter for Milan å få hunden over i en "calm submissive state".

Bra at noen som faktisk har vett på hunder, svarer her inne ;)

Det er mange veier til rom. Hvorfor gå Milan veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke om du vil kalle dette vold?!? Pigghalsebånd med strup, spark/harde dytt rett i mage/indre organer som får dyret til å hoppe i luften, forsvare seg, pipe og synke sammen..

Jeg ser stygg vold i det hele..

Ser du heller ikke vold hvis du ser en mor eller far som fiker til sitt ulydige barn på butikken..?

Jeg snakket om den første filmen for den var det eneste beviset jeg hadde fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er da ikke stygg med hundene..ka metoder syns du hadde vert rett i det tilfellet da? bare latt hundene hilse på kverandre og latt det eventuelt endt opp i en stygg slosskamp mellom hundene ?

eg forstår godt at metodene er ulovlige i norge.for i norge så lar ikke vi hundene få en kjangs nr2 om di er aggresive og biter.da er det kun en utvei og det er avlivning hos vetrinær.i usa så får hundene flere kjangser før dette blir aktuelt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at noen som faktisk har vett på hunder, svarer her inne ;)

Det er mange veier til rom. Hvorfor gå Milan veien?

I see your point!

Men han har noen gode poenger også, hvis vi ser bort fra mye av det fysiske han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til AB:

Tror du det å bli strupet til man får panikk og gir seg av utmattelse lærer hunden at den skal hilse pent på andre?

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see your point!

Men han har noen gode poenger også, hvis vi ser bort fra mye av det fysiske han gjør.

Det er enkelte ting han sier som kan være bra, for all del. Jeg sier ikke at alt han sier og gjør er feil. Men grunntanken han bygger dette på (alphaleder) er feil, og hans metoder for å oppnå det han vil blir også ofte feil.

Ellers synes jeg det står respekt av at du kan endre mening i diskusjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange av de som kritiserer Milan har sett mer enn en kvart episode? Har dere tatt dere tid til å se resultatene, hvordan hund og eier kommer bedre overens etterpå og hvordan eierne takker Milan?

Eller er alle de hundeeierne som setter pris på det han gjør og har gjort for dem, bare uvitende nikkedokker helt uten troverdighet og fornuft?

Jeg stiller bare noen kritiske spørsmål. Er nysgjerrig på hvor mye informasjon om Milans arbeid kritikerne hans faktisk sitter inne med, eller om det bare er masse "synsing".

Edit: Ny skriveleif. Treg laptop.

Endret av *Numi*
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er da ikke stygg med hundene..ka metoder syns du hadde vert rett i det tilfellet da? bare latt hundene hilse på kverandre og latt det eventuelt endt opp i en stygg slosskamp mellom hundene ?

eg forstår godt at metodene er ulovlige i norge.for i norge så lar ikke vi hundene få en kjangs nr2 om di er aggresive og biter.da er det kun en utvei og det er avlivning hos vetrinær.i usa så får hundene flere kjangser før dette blir aktuelt.

Gud hvor trangsynt du var da!

Hadde en hund som var mye værre enn den på filmen. Var aggressiv fra dag én bare den så en annen hund.

Begynte med å belønne den for rolig oppførsel når den så andre hunder mange hundre meter unna.

For hver dag gikk vi nærmere og nærmere.

Hunden min hadde ikke utviklet hundespråket sitt, og kunne rett og slett ikke snakke med andre hunder. Eneste hun gjorde var å bjeffe for så å gå til angrep når hun kom nær nok.

Etter mye trening så kunne vi passere andre hunder uten noe problem og idag har hun ikke problemer med noen hunder.

Hun fikk derimot en positiv opplevelse og tenkte at andre hunder var ikke noe hun måtte slåss mot.

Så det er én av måtene å fikse et slikt problem på.

Eller man kan holde hunden sin unna andre hunder. Trenger ikke nødvendigvis å avlive den bare fordi den ikke kan være sammen med andre hunder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor mange av de som kritiserer Milan har sett mer en en kvart episode? Har dere tatt dere tid til å se resultatene, hvordan hund og eier kommer bedre overens etterpå og hvordan eierne takker Milan?

Eller er alle de hundeeierne som setter pris på det han gjør og har gjort for dem, bare uvitende nikkedokker helt uten troverdighet og fornuft?

Jeg stiller bare noen kritiske spørsmål. Er nysgjerrig på hvor mye informasjon om Milans arbeid kritikerne hans faktisk sitter inne med, eller om det bare er masse "synsing".

Jeg har sett mer enn en kvart episode, og jeg holder nå selv på å lese om nyere forskning innenfor etologi, så jeg ser hva kritikken er basert på. Hvis du ønsker å lese om dette fra fagfolk som har utdannelse innenfor dette og ergo har mer tyngde til å uttalelse enn noen av oss i denne tråden, les gjerne lenken jeg la ved tidligere. Eventuelt les boken "Dogs: A New Understanding of Canine Origin, Behavior, and Evolution" av Raymond og Lorna Koppinger. Kan kjøpes gjennom Canis nettbutikk, og anbefales egentlig til alle hundeeiere.

Ellers kan jeg også vise denne videoen, hvor han som lanserte ideen om alphaleder i ulveflokken selv trekker dette tilbake, og forklarer hvorfor:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Men hvor mange av de som kritiserer Milan har sett mer en en kvart episode? Har dere tatt dere tid til å se resultatene, hvordan hund og eier kommer bedre overens etterpå og hvordan eierne takker Milan?

Eller er alle de hundeeierne som setter pris på det han gjør og har gjort for dem, bare uvitende nikkedokker helt uten troverdighet og fornuft?

Jeg stiller bare noen kritiske spørsmål. Er nysgjerrig på hvor mye informasjon om Milans arbeid kritikerne hans faktisk sitter inne med, eller om det bare er masse "synsing".

Hei :)

Jeg har sett mange episoder av Milan.

Og som sagt det er mange veier til rom. Gidder ikke bruke bare den der lederskapsteorien og høyest på rangstigen prinsippet, for å sette det litt på spissen.

Det største problemet er jo egentlig de man ser til vanlig, som har sett på Cæsar Milan. Som kaster hundene sine ned i bakken og hiver seg over dem, fordi hunden ikke så på eieren sin da eieren sa navnet til den.

Problemet blir rett og slett at mange eiere kopierer Milan, men timingen blir ikke riktig alltid. Og hunden blir bare enda mer forvirret fordi eieren ikke har helt kontroll selv for når den gjør hva og hvorfor den egentlig gjør det.

Derfor skulle ikke programmet vært vist på TV.

Milan sier selv at dette skal man ikke gjøre hjemme uten en hundekyndig person.

Men de aller fleste prøver dette hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange av de som kritiserer Milan har sett mer enn en kvart episode? Har dere tatt dere tid til å se resultatene, hvordan hund og eier kommer bedre overens etterpå og hvordan eierne takker Milan?

Eller er alle de hundeeierne som setter pris på det han gjør og har gjort for dem, bare uvitende nikkedokker helt uten troverdighet og fornuft?

Jeg stiller bare noen kritiske spørsmål. Er nysgjerrig på hvor mye informasjon om Milans arbeid kritikerne hans faktisk sitter inne med, eller om det bare er masse "synsing".

Edit: Ny skriveleif. Treg laptop.

jeg har sett mer enn en halv episode, og jeg har lest en del om emner, og sett på hvordan hundene blir. jeg har også blitt fortalt fra annerkjente adferdseksperter som har vært i usa hvordan flere av disse hundene cæsar har "reparert" i senere tid har måttet bli avlivet fordi eier ikke har klart å opprettholde avstraffelsen av adferden like godt som cæsar, og hunden har til slutt eksplodert.

Så.. jeg er desverre lite imponert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så det du sier, SmurfeLurfen, er at Milan er noenlunde fornuftig, men at mange kopierer han "feil" og uten kunnskap/erfaring? Altså, jeg skjønner at du ikke støtter hans metoder, men det er de som kopierer han feil som er hovedproblemet?

Endret av *Numi*
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mener jeg at hans metoder er langtfra fornuftige, av de grunnene som er nevnt tidligere i tråden, noe som AB over her også bekrefter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være interessant å se på The Dog Whisperer, men jeg er langt ifra enig i alt han sier og i alle metodene han bruker. Mye av det synes jeg blir for voldsomt og basert på en for enkel logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et eksempel på en hund som blir strupet til det ekstreme, og hvor hundens desperate forsøk på å komme seg løs blir tolket av Milan som å være "dominant behaviour". Etterpå ligger hunden helt utslitt på bakken (les gjerne også teksten skrevet av han som har lagt ut videoen).

Fortell meg gjerne hvordan denne metoden lærer hunden å være mindre aggressiv når den møter andre hunder. Som i den forrige videoen gikk det ikke lenge før det ikke var den andre hunden som var fokuset lenger, bare kampen mot Milan. Selv synes jeg denne videoen er skikkelig vond å se på.

http://www.youtube.com/watch?v=Qh9YOyM2TAk

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...