Gå til innhold

Hvorfor har så mange imot Cecar Milan?


vinterspeil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest uAnonymBruker

Fordi mange av metodene han bruker er ting som er ulovlig i norge, så at det da vises på TV her er bare teit. Det finnes så mange idioter som ser at det CM gjør funker for ham, og så gjør det samme på sin hund og ender opp med å lage katastrofe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han baserer sine metoder på et tankegods som nå er foreldet, tanken om "alpha" gjelder ikke en gang for ulver lenger, langt mindre for hunder (som nå er såpass ulike fra ulver at man ikke lenger kan sammenligne dem atferdsmessig).

Dette gjør at metodene han bruker oppfattes ofte av hundene som aggressivt uten at de forstår hvorfor. De blir derfor redde og usikre, og det han kaller "calm submissive state" er egentlig bare en redd passifisering. Dette er farlig, fordi en slik hund har ikke lært noe som helst annet enn at den møter en mann som straffer den for noen den ikke forstår hva er - og kan derfor utagere aggressivt senere av redsel. I enkelte tilfeller er det rett og slett snakk om fysisk overmanning hvor han struper og kveler hunden til den gir seg av ren, fysisk utmattelse. Jeg kan gjerne lenke til en video som viser dette hvis du vil.

Han har heller ingen utdannelse innenfor hundepsykologi og hundeatferd, og er dermed som en lekmann å regne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns han kan bruke litt vel harde metoder, f.eks å kvele hundene(ja, selvfølgelig gjør de ikke motstand når de nesten ikke får puste) og bruke pigghalsbånd. Og så snakker han bare om hjernen til hundene, virker som om de er maskiner som ikke har fri vilje. Da liker jeg heller hun dama med stram hestehale(som jeg selvfølgelig ikke kommer på hva heter), hun har mye mer positive metoder. Tror hennes metoder fungerer bedre i det lange løp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor brutal. Min hund får kjærlighet og ord, kunne aldri tenke meg å straffe ham med vold (ja, Cecar er for voldelig)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han baserer sine metoder på et tankegods som nå er foreldet, tanken om "alpha" gjelder ikke en gang for ulver lenger, langt mindre for hunder (som nå er såpass ulike fra ulver at man ikke lenger kan sammenligne dem atferdsmessig).

Dette gjør at metodene han bruker oppfattes ofte av hundene som aggressivt uten at de forstår hvorfor. De blir derfor redde og usikre, og det han kaller "calm submissive state" er egentlig bare en redd passifisering. Dette er farlig, fordi en slik hund har ikke lært noe som helst annet enn at den møter en mann som straffer den for noen den ikke forstår hva er - og kan derfor utagere aggressivt senere av redsel. I enkelte tilfeller er det rett og slett snakk om fysisk overmanning hvor han struper og kveler hunden til den gir seg av ren, fysisk utmattelse. Jeg kan gjerne lenke til en video som viser dette hvis du vil.

Han har heller ingen utdannelse innenfor hundepsykologi og hundeatferd, og er dermed som en lekmann å regne.

Min hund er et eksempel på en som er oppdratt 100% etter positiv forsterkning. Vi har gått trenerkurs hos Canis hundeskole. Likevell ble han aggressiv og vi får nå beskjed av all ekspertise om at vi må utøve DISIPLIN!! Ganske frustrerende :tristbla:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er "all ekspertise"? Man kan selvsagt være bestemt og sette grenser for hunden. Man må jo oppdra den. Men det er ikke det samme som å støtte Milans metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns han kan bruke litt vel harde metoder, f.eks å kvele hundene(ja, selvfølgelig gjør de ikke motstand når de nesten ikke får puste) og bruke pigghalsbånd. Og så snakker han bare om hjernen til hundene, virker som om de er maskiner som ikke har fri vilje. Da liker jeg heller hun dama med stram hestehale(som jeg selvfølgelig ikke kommer på hva heter), hun har mye mer positive metoder. Tror hennes metoder fungerer bedre i det lange løp.

Victoria Stilwell?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Min hund er et eksempel på en som er oppdratt 100% etter positiv forsterkning. Vi har gått trenerkurs hos Canis hundeskole. Likevell ble han aggressiv og vi får nå beskjed av all ekspertise om at vi må utøve DISIPLIN!! Ganske frustrerende :tristbla:

Disiplin og positiv forsterkning er ikke to forskjellige metoder. Man kan helt fint være disiplinær med positiv forsterkning

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "all ekspertise"? Man kan selvsagt være bestemt og sette grenser for hunden. Man må jo oppdra den. Men det er ikke det samme som å støtte Milans metoder.

Det har du rett i. Men leder av valpekurset og to veterinærer sier at vi må utøve disiplin, så det er de jeg henviser til. Den ene veterinæren sier endog at " du kan nok klikkertrene endel milde hunder, men ikke en slik som din. Den må du disiplinere".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disiplin og positiv forsterkning er ikke to forskjellige metoder. Man kan helt fint være disiplinær med positiv forsterkning

Fortell meg hvordan??? 100% positiv trenig disiplinerer IKKE!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot milan fordi han ikke tar problemene ved roten. I steden straffer han en adferd så hardt og over så lang tid at hunden lærer at det ikke lønner seg å vise denne adferden for da får den vondt.

Så i steden for å gjøre en fryktaggresiv hund trygg, lærer han den bare at den ikke må vise at den er redd. Bikkja er fredmdeles livredd/sint og den dagen straffen for adferden ikke er hard nok, eller timet godt nok vil det koke over og man har en livsfarlig hund.

Enig med en over her da, og er mye mer fan av Victoria Stilwel (tror det skrives sånn) som jobber med problemene i steden for å fjerne adferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte i den andre tråden du startet, så tror jeg ingen her på nett kan gi deg et godt svar på hva du skal gjøre med din hund, eller hvorfor den reagerer som den gjør. Men jeg vil heller anbefale deg å kontakte Canis Hundeskole igjen, og høre hva de har å si om dette. Som uAnonymBruker sier, så kan du disiplinere en hund selv om du trener med klikker. Det må ikke være enten/eller. Man kan korrigere en hund, bare man gjør det innenfor læringspsykologiske rammer, ikke fordi man anser seg selv som en alphaleder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Som jeg nevnte i den andre tråden du startet, så tror jeg ingen her på nett kan gi deg et godt svar på hva du skal gjøre med din hund, eller hvorfor den reagerer som den gjør. Men jeg vil heller anbefale deg å kontakte Canis Hundeskole igjen, og høre hva de har å si om dette. Som uAnonymBruker sier, så kan du disiplinere en hund selv om du trener med klikker. Det må ikke være enten/eller. Man kan korrigere en hund, bare man gjør det innenfor læringspsykologiske rammer, ikke fordi man anser seg selv som en alphaleder.

Henger meg på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva slags episoder dere har sett dersom dere mener Milan skader hundene og gjør de vondt? Det har jeg spurt om flere steder, men får aldri noe konkret svar.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var også en annen video, som jeg nevnte tidligere, hvor han gjennom struping og kvelning rett og slett sliter hunden ut til den gir seg av fysisk utmattelse etter en panisk kamp om luft ("calm submissive state"), men den er dessverre fjernet pga copyright. Her er den offisielle mailen fra Gry Løberg, MSc Companion Animal Behaviour Counselling, Manimal, Akershus og Randi Helene Tillung, M.Sc i atferdsbiologi, Fjellanger Hundeskole AS, Hordaland, hvor de argumenterer for hvorfor de reagerer på Milans metoder.

http://www.etologi.no/2008/04/cesar-millan-hundehviskeren-som-brler.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det voldelig jeg.. det er ikke hardt eller ukontrollert på samme måte som mange andre metoder som blir brukt, hunden tåler å bli tatt i uten å bruke silkehansker også.

- må understreke at jeg er STERKT imot dyremisshandling men stiller meg uenig i at han er voldelig.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne diskutere definisjonen av ordet "voldelig", men jeg synes uansett at hans metoder er svært negative, fordi de passifiserer hunden i stedet for å ta tak i problemet. (Og noen av eksemplene i den videoen, hvis du så hele, var temmelig på kanten).

Ellers synd at den andre videoen er fjernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...