Gå til innhold

Leksefri fulltidsskole


Gjest Ananas

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten

Då er det ein ressursskilnad i skulen, dei skulane eg har kjennskap til har ikkje råd til ulike bøker, så dermed brukar alle elevane same bok, og lærarane brukar timesvis på å kopiere tekstar frå andre bøker og i praksis lage bøker til elevane sine.

Når ein arbeider med arbeidsplan er det lettare å lage tilpassing ja, og der kan ein nivådele også, men i realiteten blir det jo berre skilnad på mengda arbeid innan kvart nivå sidan boka er den same uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Jeg er enig med trådstarter og betaler villig noen hundrelapper mer i skatt om en slik ordning blir innført.

Hvorfor skal våre barn ha lekser? Selv med en heldagsskole finnes det da absolutt muligheter for at barna kan lære å arbeide selvstendig. Hva med f.eks. timer med selvstendig arbeid i stedet for lekser? Må da være mye bedre!

Og hva er egentlig årsaken til at barns "arbeidsdag" skal sammelignes med voksnes? Barn må få lov til å være barn. Slik det er nå er min datters arbeidsdag slutt ca. halv seks, da er det middag. For skolefritidsordningen er da så langt i fra det samme som å ha fri og kunne koble ut hjemme! Det er først når hun kommer hjem at hun virkelig kan slappe av og koble ut. Hun gjør lekser på SFO også, men noen lekser må gjøres hjemme fordi de på SFO har begrenset med kapasitet til å hjelpe ungene.

Jeg kan ikke se ett eneste godt argument for å ha lekser annet enn den typisk norsk innstillingen med at vi skal jobbe og ha det så hardt hele tiden. Hva med fri lek og å knytte assosiasjoner som ikke er relatert til skole? Når skal de få gjøre det? Om vinteren er det mørkt om ettermiddagen og ikke særlig fristende å være ute heller.

Nei til lekser, ja til lenger skoledag.

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en stor forskjell i økonomien, dersom ikke skolen har bøker til hver elev. Men om læreren likevel kopierer opp sider til elevene, så går det vel an å kopiere opp fra ulike bøker? (De har vel et bibliotek på skolen?)

Jeg er glad for at jeg jobber på en skole som er opptatt av å tilpasse undervisningen, og som har muligheter til å gjennomføre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med trådstarter og betaler villig noen hundrelapper mer i skatt om en slik ordning blir innført.

Hvorfor skal våre barn ha lekser? Selv med en heldagsskole finnes det da absolutt muligheter for at barna kan lære å arbeide selvstendig. Hva med f.eks. timer med selvstendig arbeid i stedet for lekser? Må da være mye bedre!

Og hva er egentlig årsaken til at barns "arbeidsdag" skal sammelignes med voksnes? Barn må få lov til å være barn. Slik det er nå er min datters arbeidsdag slutt ca. halv seks, da er det middag. For skolefritidsordningen er da så langt i fra det samme som å ha fri og kunne koble ut hjemme! Det er først når hun kommer hjem at hun virkelig kan slappe av og koble ut. Hun gjør lekser på SFO også, men noen lekser må gjøres hjemme fordi de på SFO har begrenset med kapasitet til å hjelpe ungene.

Jeg kan ikke se ett eneste godt argument for å ha lekser annet enn den typisk norsk innstillingen med at vi skal jobbe og ha det så hardt hele tiden. Hva med fri lek og å knytte assosiasjoner som ikke er relatert til skole? Når skal de få gjøre det? Om vinteren er det mørkt om ettermiddagen og ikke særlig fristende å være ute heller.

Nei til lekser, ja til lenger skoledag.

På skolen der jeg jobber er det satt av tid til selvstendig arbeid, men dette må de også læres opp til. Jeg er enig i at det blir feil å sammenligne voksne og barns arbeidsdag.

SFO er ikke en del av arbeidsdagen, mener jeg. Det er ikke det samme som å koble av hjemme, men det er heller ikke det samme som å være på skolen. Fri lek og assosiasjoner ikke relatert til skole er det gode muligheter for på SFO også. Da får de jo muligheten mens det er lyst også!

Jeg har nevnt det før, men jeg sier igjen at lekser er viktig. Blant annet for å gjøre foreldre mer klar over hva som skjer på skolen, og kunne delta aktivt i det. Et godt skole og hjemsamarbeid er kjempeviktig for et godt læringsmiljø. Dessuten er det lurt å begynne tidlig med å vant til å kunne arbeide hjemme. Som flere har sagt så er det noe man får bruk for senere i livet.

En lenger skoledag for barna vil ikke nødvendigvis være bedre for barna. De er allerede lenge på skolen. Det er et helt annet miljø å jobbe hjemme og på skolen, og det er ikke å stikke under en stol at å jobbe i et rom med 30 andre er mer slitsomt enn å være hjemme i fred og ro. Dessuten har ikke lærerne like mye tid til hver enkelt barn som foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
En lenger skoledag for barna vil ikke nødvendigvis være bedre for barna. De er allerede lenge på skolen.

Nå vet ikke jeg hva du mener med lenge, men når en sjetteklassing (ikke min, en annen) slutter ti over tolv enkelte dager i uken synes jeg ikke det er lenge.

Fjerdeklassingene her har skoledag fra halv ni til tolv tre dager i uken og til ett to dager i uken. Det synes ikke jeg er lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Dei har jo bøker til alle elevane!! Dei har ei bok til kvar elev, ingen ekstrabøker med anna innhald. Altså, alle elevane har same bok, ikkje tilpassa til ulike nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dei har jo bøker til alle elevane!! Dei har ei bok til kvar elev, ingen ekstrabøker med anna innhald. Altså, alle elevane har same bok, ikkje tilpassa til ulike nivå.

Beklager, jeg misforsto! Trodde at det bare var en bok som læreren kopierte opp fra.. Gikk visst litt fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du mener med lenge, men når en sjetteklassing (ikke min, en annen) slutter ti over tolv enkelte dager i uken synes jeg ikke det er lenge.

Fjerdeklassingene her har skoledag fra halv ni til tolv tre dager i uken og til ett to dager i uken. Det synes ikke jeg er lenge.

På skolen der jeg jobber er det fra 4. til 7. klasse fra 8.30-14.30 tre dager i uken og 8.30- 12.30 to dager. Det er ganske lenge for barn, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gratis sunn skolemat.

- Gym eller fysisk aktivitet hver dag.

Synes en del av forslagene bærer preg av at skolen skal være en oppbevaringsplass for barna, så foreldrene får mindre arbeid med dem

Skjønner ikke hvorfor man skal måtte begynne med gratis skolemat, har virkelig ikke foreldrene tid og ork til å lage gode, smakfulle og sunne matpakker til barna. I tillegg synes jeg det er rart å innføre dette i Norge nå i dag, når vi har en økende andel av barn i skolen med annen religion enn kristendommen og tilhørende krav til hva de kan spise/ikke spise. Skal det i skolen lages egen halal, kosher, vegetar og hindumåltider, eller skal man servere kylling hver dag for å kunne tilfredsstille alle gruppene? Når skolen trenger oppgradering på mange områder, synes jeg det er annet som skal prioriteres enn skolemat. Ja, det er viktig med riktig kosthold for riktig læring, men er virkelig dette en oppgave for det offentlige eller burde dette være foreldrenes oppgave? Økonomi er snakk om prioriteringer, og man bør jo avveie om dette er noe for fellesskapet å betale.

Når det gjelder gym er jeg også kritisk. Det er så utrolig mange som får negative opplevelser i gymtimene i skolen. Mange lærer kun å mislike fysisk aktivitet, i stedet for å lære seg å sette pris på å bevege seg. Selv ble jeg mobbet i gymtimene av en ufyselig elev. Jeg var veldig flink i gym, men denne eleven så sitt snitt til å rakke ned på meg. Heldigvis drev jeg med fysisk aktivitet på fritiden, og der opplevde jeg det lystbetonte med fysisk aktivitet. På skolen blir så mye tvangspålagt og lite hyggelig. Hva hvis heller foreldrene heller er flinkere til å sende barna på fritidsaktiviteter,s å kan de skape nettverk også utenfor skolen?

Tror altså ikke løsningen er å skulle løse alt gjennom skolen og å oppbevare barna der hele dagen. Barndommen er jo en livsfase der mye skal prøves ut, for å finne ut hva man vil gjøre senere i livet. Dette kan ikke tilbys gjennom en skole som skal være lik for alle, derfor er det viktig å prøve forskj fritidsaktiviteter etter skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Jeg er enig med siste gjest her jeg.. Altfor mange foreldre vil at skolen skal ta ansvaret for det meste når det gjelder barn. Skolen skal tilby gratis skolemat fordi de selv ikke orker å smøre en sunn matpakka, de vil at skolen skal hjelpe elevene med leksene( evnt. kutte det ut helt) slik at de skal slippe å bruke noen minutter på å hjelpe barna sine selv. Samtidig skal lærerne oppdra barna slik at de får en god oppførsel. ( Hvordan skal lærere ha disiplin i skolen når ikke foreldrene gidder å ha det hjemme?) Foreldrene vil også ha lengre skoledager slik at foreldrene skal kunne jobbe lengre og tjene enda mer penger...

Ja, jeg vet at dette ble satt veldig på spissen.. :ironi: Men jeg er så utrolig lei av alle debatter der skolen fremstilles som et sted hvor elevene ikke lærer noen ting som helst, og hvordan alt kunne vært langt til rette på en annen måte slik at foreldrene fikk det bedre..

Vet dere hva jeg kunne tenkt meg? Jeg ville hatt en aktiv skole som tilpasset opplæringa til hver enkelt elev, som hadde et godt samarbeid med hjemmet slik at de SAMMEN kunne lære barna det de trenger. Jeg kunne også tenkt med at alle hadde 6- timers arbeidsdag slik at vi hadde hatt tid til å lage en skikkelig god matpakke før vi dro hjemmefra, at vi hadde tid til å sette oss ned med lekser etter jobb/skole slik at jeg fikk delta i hennes opplæring og oppdragelse. Samtidig kunne vi da hatt tid til en ettermiddag med lek og fysisk aktivitet. Da hadde alle barna blitt tatt vare på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke at jeg er for en leksefri fulltidsskole. Jeg kunne tenke meg at det ble litt mer skole, og litt mindre lekser. Altså en mellomting. Nå har ikke jeg barn i de øverste klassetrinn, men jeg har venner som har. Disser forteller om at enkelte kan sitte en time og vel så det. Og når de har lange skoledager, for så å måtte bruke lang tid på lekser hjemme, så blir de lei.

Når det gjelder de tre første skoleårene, tror jeg det er viktig at man får leselekser hjemme. Skolene har ikke råd til å ha lærere ansatt til å høre hvert enkelt barn lese hver dag. Til de har lært å lese skikkelig, er det veldig viktig at de har leselekser hver dag, som foreldrene får høre og kontrollere.

Enkelte SFO har tilbud om lekse, men fra langt nær alle. Likevel må foreldre og barn gå gjennom leksene hjemme. Lesetrening er umulig å få til, så denne må taes hjemme.

Barneoppdragelse bør foreldrene selv stå for, men ser at her svikter dessverre så alt for mange foreldre. Skolene må nok kanskje innføre strengere disiplin, og stille større krav til barna. Igjen fordi mange foreldre ikke gjør det (av forskjellige grunner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg missliker utviklingen med at skolen skal ta mer og mer ansvar for oppveksten til barna.

Skolen er jo bare et supplement til foreldrenes oppdragelse/opplæring. Det er et fint strukturet sted som fører til en viss fremdrift i læring, og et fint forum for sosialisering.

Men når det gjelder å sørge for at barna lærer gode vaner, arbeidsmetoder, nyskjerrighet, kritisk sans osv osv osv, er det til syvende og sist foreldrenes ansvar.

Skolen skal altså være et hjelpemiddel for foreldrene, ikke motsatt..

Jeg er derfor i mot fulldagsskole og lengere tid på skolen osv.

Jeg mener heller at foreldre skal få større mulighet til å jobbe redusert tid og bruke mer tid med barna. (f.eks "kontantstøtteordninger" for forldre som ville jobbe redusert tid.. også for barn i skolealder, samt rett til å få lov til å jobbe reduserte stilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for denne typen skole, bortsett fra at jeg ikke er enig i at den skal vare så vanvittig lenge. 7-8 timer er leeeenge for en 6-7 åring!

5-6 timer høres passe ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Mange her er uenige i at skolen skal ta ansvaret for oppdragelsen til barna. Det er for så vidt jeg også, men om foreldrene skal ha ansvaret bør også samfunnet legges opp til det!

Hvordan i alle dager skal foreldre som går i full jobb klare å oppdra sine barn i løpet av de to-tre timene de har dem hjemme før de legger seg? Dagens samfunn er jo tross alt lagt opp til at begge foreldre går i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Jeg er for denne typen skole, bortsett fra at jeg ikke er enig i at den skal vare så vanvittig lenge. 7-8 timer er leeeenge for en 6-7 åring!

5-6 timer høres passe ut for meg.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lilletroll
Da jeg gikk på skolen var jeg et av de "flinke" barna, og fikk gjennom hele grunnskolen tilpasset undervisning i enkelte fag, som f.eks matte, for at jeg ikke skulle kjede meg. Så det din mor sier gjelder nok for hennes skole men ikke for alle skoler.

Da jeg gikk på skolen var jeg også et av de "flinke" barna, og jeg fikk også individuelle oppgaver. Hadde bøker fra 2. klasse når jeg gikk i første osv. Så på min skole var de veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til 7-8-timers skoledag, ja til lekser og NEI til oekte skatter. Skattene blir nok hoeye nok med Jens og Kristin....Skjoenner ikke nordmenn, jeg. Folk vil betale mer i skatt frivillig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gjest_Meg_*
På skolen der jeg jobber er det satt av tid til selvstendig arbeid, men dette må de også læres opp til. Jeg er enig i at det blir feil å sammenligne voksne og barns arbeidsdag.

SFO er ikke en del av arbeidsdagen, mener jeg. Det er ikke det samme som å koble av hjemme, men det er heller ikke det samme som å være på skolen. Fri lek og assosiasjoner ikke relatert til skole er det gode muligheter for på SFO også. Da får de jo muligheten mens det er lyst også!

Jeg har nevnt det før, men jeg sier igjen at lekser er viktig. Blant annet for å gjøre foreldre mer klar over hva som skjer på skolen, og kunne delta aktivt i det. Et godt skole og hjemsamarbeid er kjempeviktig for et godt læringsmiljø. Dessuten er det lurt å begynne tidlig med å vant til å kunne arbeide hjemme. Som flere har sagt så er det noe man får bruk for senere i livet.

En lenger skoledag for barna vil ikke nødvendigvis være bedre for barna. De er allerede lenge på skolen. Det er et helt annet miljø å jobbe hjemme og på skolen, og det er ikke å stikke under en stol at å jobbe i et rom med 30 andre er mer slitsomt enn å være hjemme i fred og ro. Dessuten har ikke lærerne like mye tid til hver enkelt barn som foreldrene.

Jeg vil bare kort svare på det siste du sa her:

Hva med de elevene, som har et dårlig hjem, med foreldre som sliter?

Mange elever har foreldre som er rusmisbrukere, alkoholikere osv. hvem skal de få hjelp av, når de gjør lekser???

Skolen er et sted der alle kan få hjelp, og et sted der alle kan jobbe, i motsetning til mange hjem!!!

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...