Gå til innhold

Kjenne på druene - er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurer på en ting. Druer er som oftest pakket inn i slike plastbeholdere som er enkle å "sprette" opp, og deretter "klikke" på plass igjen.

Det er skikkelig ukult med myke, dvaske druer, så jeg pleier å diskret poppe opp det ene hjørnet på beholderen og forsiktig klemme på en drue og se om den er myk eller ei.

Er det ok? Det er jo liksom basically det samme som å kjenne på tomater eller epler :P Og man må uansett skylle druer før man spiser dem, for de er dekket av et sånt støv.



Anonymous poster hash: 02301...68d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det innimellom :fnise: Synes egentlig ikke det er noe særlig rart. Man vasker jo druene når man kommer hjem, og man skviser jo ikke hardt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det synes jeg ikke er greit! og ikke smaking på jordbæra eller fingre langt inn i avocadoen heller (eller tomaten for den saks skyld)



Anonymous poster hash: 4e8d1...aac
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det innimellom :fnise: Synes egentlig ikke det er noe særlig rart. Man vasker jo druene når man kommer hjem, og man skviser jo ikke hardt.

I typisk KG-stil kommer sikkert svar som "jeg vil ikke ha de ekle klåfingra pølsene dine skitne til druene med tre dager gammel fingersvette, hva feiler det dere uhygienske griser?!", men ærlig talt liksom.

Godt vi er flere! Riktignok kjenner jeg MANGE som ikke vasker frukt og grønt. Jeg jobbe selv i butikk og ser jo hvor skittent det kan bli.

Anonymous poster hash: 02301...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det synes jeg ikke er greit! og ikke smaking på jordbæra eller fingre langt inn i avocadoen heller (eller tomaten for den saks skyld)

Anonymous poster hash: 4e8d1...aac

Og deeeeer kom det! :)

Det kan ikke sammenliknes med å smake på jordbær, for det er stjeling, eller å mose avokado, som faktisk tar skade av det.

Anonymous poster hash: 02301...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, æsj. Se på de og that's it.



Anonymous poster hash: 55431...146
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm...ødelegger det frukten?

F.eks. Vil det kunne ødelegge moreller og epler (epler skal behandles som egg).

Anonymous poster hash: 8e136...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å aldri ta på frukt som jeg ikke skal ha. Har liksom den regelen at hvis jeg har tatt på den, må jeg kjøpe den. Fordi jeg vet jeg hadde ønsket at andre gjorde det samme.

Jeg visste heller ikke at folk åpnet esker som det (druer o.l.) og jeg har aldri vasket frukt som har vært innpakket fordi jeg aldri trodde noen faktisk gjorde det. Uff. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å aldri ta på frukt som jeg ikke skal ha. Har liksom den regelen at hvis jeg har tatt på den, må jeg kjøpe den. Fordi jeg vet jeg hadde ønsket at andre gjorde det samme.

Jeg visste heller ikke at folk åpnet esker som det (druer o.l.) og jeg har aldri vasket frukt som har vært innpakket fordi jeg aldri trodde noen faktisk gjorde det. Uff. :(

Vask det uansett. De er sprøytet med alt mulig rart, de kan være fulle av støv, og det er mange som har tatt på dem før de i det hele tatt ble innpakket. Frukt og grønt må jo høstes, og sorters og sendes av gårde og pakkes osv osv. Bortsett fra ferdig skylte salater og minigulrøtter, og såklart ting med skall (epler blir for eksempel polert med voks), bør ting vaskes.

Sånn sett er egentlig et lite klem på en drue peanuts i forhold til hva ting har vært igjennom.

Anonymous poster hash: 02301...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...ødelegger det frukten?

F.eks. Vil det kunne ødelegge moreller og epler (epler skal behandles som egg).

Anonymous poster hash: 8e136...f49

Tviler på det. Vi snakker ikke å mose frukten, men å se om de er myke eller ei. Det er en annen ting, epler... Jeg jobber i matbutikk og er alltid veldig forsiktig med å legge på ett og ett eple når jeg fyller opp varer. Jeg bruker ikke plasthansker fordi hendene mine blir ØDELAGT av det, klamt og svett og sårt, så det er også noe man bør vaske. Aldri kjøp et eple og rundtstykke og spis det rett etterpå som lunsj liksom, med mindre du satser på at den ansatte var ren på hendene.

Anonymous poster hash: 02301...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , uhygenisk og frekt. Er en grunn til at de ligger i beskyttelsesboks.
Hvis du absolutt må kjenne på dem får du heller dra av en drue fra klasen og ta den opp og kjenne/spise den, ikke drive å pirke på en som noen andre skal spise. Men altså, det er ganske lett å se på druer om de er dvasne eller ikke da.



Anonymous poster hash: d877e...03c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask det uansett. De er sprøytet med alt mulig rart, de kan være fulle av støv, og det er mange som har tatt på dem før de i det hele tatt ble innpakket. Frukt og grønt må jo høstes, og sorters og sendes av gårde og pakkes osv osv. Bortsett fra ferdig skylte salater og minigulrøtter, og såklart ting med skall (epler blir for eksempel polert med voks), bør ting vaskes.

Sånn sett er egentlig et lite klem på en drue peanuts i forhold til hva ting har vært igjennom.

Anonymous poster hash: 02301...68d

Sant det. Tenkte kanskje de skylte druene før de ble pakket, og de som plukket/pakket de hadde hansker eller rene hender? Kanskje litt naivt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er greit - færrest mulig bør ta på frukten. Men fullstendig krise er det jo ikke.

Men ser ikke helt vitsen i å ta på druene. Bruk øynene! Man kan fint se om druene er dvaske eller ei. Jeg har alltid brukt øynene, og aldri fått dvaske druer. Å klemme på EN drue hjelper jo ingenting...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig helt greit. Man må kunne undersøke kvaliteten på det man kjøper. Man ødelegger ikke frukten av den grunn. All frukt må uansett vaskes grundige før det spises.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uhøflig å ta på mat man ikke har tenkt å kjøpe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

I typisk KG-stil kommer sikkert svar som "jeg vil ikke ha de ekle klåfingra pølsene dine skitne til druene med tre dager gammel fingersvette, hva feiler det dere uhygienske griser?!", men ærlig talt liksom. Godt vi er flere! Riktignok kjenner jeg MANGE som ikke vasker frukt og grønt. Jeg jobbe selv i butikk og ser jo hvor skittent det kan bli. Anonymous poster hash: 02301...68d

Ja, tenk at noen vil kjøpe frukt som ikke er fulle av andres bakterier og hudceller, da? De må være sinnsyke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesp

Ja, jeg kjenner alltid på en drue i boksen før jeg kjøper. Det koster ca 40 kroner for en boks druer og jeg er lei av å komme hjem med frukt som er uspiselig - og det er ikke lett å se slikt med det blotte øye bestandig .. Men jeg smaker aldri på frukt og bær i butikken.

Ved å kjenne på et par druer så ser man lett om resten er ok.

Avokado og mango kjenner jeg også (lett) på før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Og deeeeer kom det! :) Det kan ikke sammenliknes med å smake på jordbær, for det er stjeling, eller å mose avokado, som faktisk tar skade av det. Anonymous poster hash: 02301...68d

Nei, det er faktisk bedre at de eter jordbæret enn at de klår og lar det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er selvfølgelig helt greit. Man må kunne undersøke kvaliteten på det man kjøper. Man ødelegger ikke frukten av den grunn. All frukt må uansett vaskes grundige før det spises.

med zalo?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Noe frukt er litt vanskelig, men akkurat druer er kjempelett å se om er i orden uten å klå på dem.

Og jada, jeg "vasker" frukt og grønt før jeg spiser det, men ærlig talt - "vaskingen" folk skryter sånn av består av å SKYLLE frukten uten såpe. Det er ingen som tror man blir ren på hendene av å bare skylle dem i lunkent vann, så hvorfor folk tror frukt og grønt blir magisk rent etter at man har klådd på det med de hendene, når man bare skyller det uten såpe, det begriper jeg ikke.

Anonymous poster hash: da81e...796

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...