Gå til innhold

En familie med 2 voksne og 2 barn under 6 år. Hvor mye skal man klare seg på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn under 6 år. Far jobber, mor har ingen inntekt, søker jobber, men får ikke noe. Har heller ikke krav på dagpenger fra nav. Hva skal til for å få sosialstøtte? Vi klarer oss ikke økonomisk slik det er nå og regningsbunken bare vokser og vokser.



Anonymous poster hash: c62c1...bae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med å sjekke NAV sine sider.

De har en chatte tjeneste som sikkert kan gi deg mer konkret info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn under 6 år. Far jobber, mor har ingen inntekt, søker jobber, men får ikke noe. Har heller ikke krav på dagpenger fra nav. Hva skal til for å få sosialstøtte? Vi klarer oss ikke økonomisk slik det er nå og regningsbunken bare vokser og vokser.

Anonymous poster hash: c62c1...bae

Tja, netto inntekt på 35-40 tusen burde være tilstrekkelig for å klarte seg. Forutsatt at man ikke har for mye gjeld - noe man ikke burde ha.

Fortell litt mer om du ønsker hjelp. Siter meg, for jeg sjekker ikke tråder med mindre folk har svart meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk SIFOs referansebudsjett, der er det en kalkulator.

Jeg bare la inn noen gjetninger (en kvinne+mann 20-50 år, 2 barn på 2 og 4-5 år) og slik jeg ville gjort det om vi var i deres situasjon, dvs ikke barnehage (du er hjemme) og ingen bil (fordi du sier det ikke går rundt økonomisk).

Da sier budsjettet at dere bør leve greit på 16 188 kr pr mnd.

Og Sifos budsjett er ikke noe sparebudsjett, det er et normal levestandard-budsjett etter min erfaring. Mao klarer man seg ofte på litt mindre om situasjonen tilsier at det er nødvendig.

Hvor mye tjener mannen din?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, netto inntekt på 35-40 tusen burde være tilstrekkelig for å klarte seg. Forutsatt at man ikke har for mye gjeld - noe man ikke burde ha.

Fortell litt mer om du ønsker hjelp. Siter meg, for jeg sjekker ikke tråder med mindre folk har svart meg.

De færreste har 30-40 tusen utbetalt i mnd hvis bare den ene jobb. Og den summen er lang, langt over hva NAV mener man skal klare seg på.

Her er veiledende satser for hva en familie må ha igjen etter at strøm og husleie er betalt. Denne summen skal dekke alle andre utgifter, og det blir ikke tatt hensyn til evt lån.

https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-a-12014---statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2015/id2356559/?regj_oss=10

Anonymous poster hash: b542d...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, netto inntekt på 35-40 tusen burde være tilstrekkelig for å klarte seg. Forutsatt at man ikke har for mye gjeld - noe man ikke burde ha.

Fortell litt mer om du ønsker hjelp. Siter meg, for jeg sjekker ikke tråder med mindre folk har svart meg.

Jeg ser at de statlige satsene det linkes til her mener at vi skal klare oss på 13900 kr i mnd, Og vi har huslån og felleskostnader på den summen så det dvs at vi ikke engang skulle hatt mat, klær el. Vi har vi, det må vi ha, ellers vil vi ikke komme oss noe sted hverken på butikken eller andre steder. Vi har desverre mye gjeld. Og det gikk rundt da vi hadde 2 inntekter, men med en går det overhode ikke. =(

Anonymous poster hash: c62c1...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*vi har bil skulle det stå



Anonymous poster hash: c62c1...bae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke sosialstøtte lenger, men "nødpenger", tror jeg.

Tror du trenger kontoutskrifter, regninger, selvangivelse og alt som fins av dokumenter. Så kan de kreve at du feks søker minst tre jobber i uken så lenge du mottar nødpenger.

Min bror får dette på jevn basis, da han ikke klarer å få seg jobb(ingen erfaring, ingen skole, etc) og bor alene. etter han hadde vist sin nåværende situasjon med alle disse papirene, må han bare dokumentere v/å sende kopier av alle jobbsøknadene han sender, så får han penger til både mat og husleie.

Men alt starter med at du møter opp på NAV og snakker med en saksbehandler! Lykke til :)

PS: Vi har også mye gjeld og går rundt med små marginer, tør ikke tenke på hvordan det ville vært om en av oss mistet jobben...iik, takk for påminnelse om mer måtehold :)



Anonymous poster hash: fd214...22f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de statlige satsene det linkes til her mener at vi skal klare oss på 13900 kr i mnd, Og vi har huslån og felleskostnader på den summen så det dvs at vi ikke engang skulle hatt mat, klær el. Vi har vi, det må vi ha, ellers vil vi ikke komme oss noe sted hverken på butikken eller andre steder. Vi har desverre mye gjeld. Og det gikk rundt da vi hadde 2 inntekter, men med en går det overhode ikke. =(

Anonymous poster hash: c62c1...bae

Satsene er det dere skal sitte igjen med etter husleie/huslån og strøm. Altså skal 13900 dekke alle andre utgifter.

Anonymous poster hash: b542d...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

De færreste har 30-40 tusen utbetalt i mnd hvis bare den ene jobb. Og den summen er lang, langt over hva NAV mener man skal klare seg på.

Her er veiledende satser for hva en familie må ha igjen etter at strøm og husleie er betalt. Denne summen skal dekke alle andre utgifter, og det blir ikke tatt hensyn til evt lån.

https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-a-12014---statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2015/id2356559/?regj_oss=10

Anonymous poster hash: b542d...27f

Vis meg den familie på 4 som klarer seg for 13500 i mnd..Det går ikke. Og jeg pleier alltid å kritisere folk for at de bruker for mye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Satsene er det dere skal sitte igjen med etter husleie/huslån og strøm. Altså skal 13900 dekke alle andre utgifter.

Anonymous poster hash: b542d...27f

Det er noe helt annet. Det er MYE penger.

14000 etter husleie/lån og strøm er et hav av penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Jeg ser at de statlige satsene det linkes til her mener at vi skal klare oss på 13900 kr i mnd, Og vi har huslån og felleskostnader på den summen så det dvs at vi ikke engang skulle hatt mat, klær el. Vi har vi, det må vi ha, ellers vil vi ikke komme oss noe sted hverken på butikken eller andre steder. Vi har desverre mye gjeld. Og det gikk rundt da vi hadde 2 inntekter, men med en går det overhode ikke. =(

Anonymous poster hash: c62c1...bae

13900 etter lån/husleie og strøm er betalt. Har dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13900 etter lån/husleie og strøm er betalt. Har dere det?

Vil bare påpeke at det gjelder lån til bolig. All annen gjeld/lån må de 13900 kr dekke.

Anonymous poster hash: b542d...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Walden

Vil bare påpeke at det gjelder lån til bolig. All annen gjeld/lån må de 13900 kr dekke.

Anonymous poster hash: b542d...27f

Jojo..men man har som regel ikke så mye mer gjeld enn bolig. Spesielt ikke om man bare lever på én inntekt. Billån er strengt tatt ikke nødvendig. Studielån..javel..det er endel som har driti seg ut der, men lav rente og flere år med mulighet for utsetting gjør det ikke SÅ farlig.

Jeg vil at TS skal fortelle hvor mye de får inn i mnd, og hvor mye de bruker og på hva. Det er den eneste måten jeg kan hjelpe. ALLE inntekter, og ALLE utgifter. Barnetrygden skal også med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav dekker bare renter på lånet og ikke lånet til din bolig



Anonymous poster hash: f4f86...703
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav dekker bare renter på lånet og ikke lånet til din bolig

Anonymous poster hash: f4f86...703

Ok, det visste ikke jeg.

Anonymous poster hash: b542d...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det heter ikke sosialstøtte lenger, men "nødpenger", tror jeg.

Tror du trenger kontoutskrifter, regninger, selvangivelse og alt som fins av dokumenter. Så kan de kreve at du feks søker minst tre jobber i uken så lenge du mottar nødpenger.

Min bror får dette på jevn basis, da han ikke klarer å få seg jobb(ingen erfaring, ingen skole, etc) og bor alene. etter han hadde vist sin nåværende situasjon med alle disse papirene, må han bare dokumentere v/å sende kopier av alle jobbsøknadene han sender, så får han penger til både mat og husleie.

Men alt starter med at du møter opp på NAV og snakker med en saksbehandler! Lykke til :)

PS: Vi har også mye gjeld og går rundt med små marginer, tør ikke tenke på hvordan det ville vært om en av oss mistet jobben...iik, takk for påminnelse om mer måtehold :)

Anonymous poster hash: fd214...22f

Nei, nødpenger er noe helt annet enn sosialstønad..

Anonymous poster hash: a3fed...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste har 30-40 tusen utbetalt i mnd hvis bare den ene jobb. Og den summen er lang, langt over hva NAV mener man skal klare seg på.

Her er veiledende satser for hva en familie må ha igjen etter at strøm og husleie er betalt. Denne summen skal dekke alle andre utgifter, og det blir ikke tatt hensyn til evt lån.

https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-a-12014---statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2015/id2356559/?regj_oss=10

Anonymous poster hash: b542d...27f

Selvfølgelig skal ikke sosialstønad gå til å betale andres gjeld.

Anonymous poster hash: 0edf6...e91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...