Gå til innhold

Lønn tidlig i måneden - faste trekk i slutten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har utbetalt lønn den 10. hver mnd., men har faste trekk på det meste rundt 25. hver mnd.

For å får en bedre oversikt på hva jeg har å rutte med fra den 10. til 25., kunne det vært greit å "lagt vekk" de faste kostnadene når disponibelt beløp vises i nettbank. Alternativet er å betale alle regninger 10., uavhengig av når de forfaller, men det er kanskje en dårlig ordning?

Tips til hva jeg kan gjøre?



Anonymous poster hash: fa7ed...923
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger av pengene på en regningskonto så trekkes regningene derifra.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en egen regningskonto. Den dagen jeg får lønn setter jeg over et beløp som tilsvarer alle regninger til den kontoen, og alle regninger trekkes derfra. Da har jeg alltid penger til de, og det som står på brukskonto kan jeg bruke på hva som helst.

Har da regnet årlig kostnad på alt og delt på 12, sånn at penger til forsikring står på den kontoen selv om regninga kommer 1 gang i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regningskonto er smart ja :)

Vi overfører beløp for alle månedens regninger inn på egen konto i starten av hver måned, og har avtalegiroer osv som tar seg av resten. Veldig enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en egen regningskonto som du overfører til når du får lønn. I de fleste nettbankene kan du enkelt opprette flere konto selv.



Anonymous poster hash: 437e5...2a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fasttrekk fra lønnskontoen, så jeg overfører så mye som jeg trenger til brukskontoen og lar resten stå. Da ordner det seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym2233

Gjør som flere skriver, opprett en regningskonto, hvor du lar alle regningene gå igjennom.

På den måten vil du få en oversikt på hvor mye du må sette av totalt, samtidig hva du har igjen til forbruk.

Jeg gjør det på denne måten og det har aldri vært et problem.

Enda noen faktura har ulik forfallsdato, legger jeg dem til betaling samme dato alle sammen :)

Ingen dårlig ordning heller å betale alle samme tid, jeg har aldri hatt noen problemer med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en egen regningskonto. Der har jeg avtalegiro og e-faktura på alt som går an å ha det på. Regninger ellers legges inn straks de kommer, med trekk på forfallsdato. På regningskontoen står det alltid nok penger til å dekke alle regninger som ligger klare der. Så jeg ligger generelt sett en måned i forkant. Dvs at jeg har satt av penger på regningskontoen til alle regninger som skal betales den neste mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes det også en regningskonto hvor vi betaler alt av regninger fra. Jeg har også gjort som Mynona; summert årlige kostnader og delt på 12. Så deler jeg på 2 igjen, for å få summen hver av oss skal overføre i mnd til kontoen. (Det er jeg som ordner med regninger, forsikringer etc, for oss begge.)

Når jeg lager overslaget, runder jeg i tillegg raust oppover. Tv-abonnementet vårt koster f.eks. 399 kr, i overslaget runder jeg oppover til 500 kr. Vi har mobil- og internettabonnement samlet, disse utgjør litt under 700 kr, jeg runder opp til 800. Når jeg skal beregne strømutgifter, tar jeg utgangspunkt i månedene vi bruker mest strøm. Hvis summen av månedlige kostnader pr person havner på f.eks. 8 200, runder jeg opp til 8 500. Hvis vi har fått litt ekstra i lønn, fører vi over 9 000. På den måten har vi en buffer til regninger utenom, som bilreparasjoner, oppussingsutgifter, eller hvis inntektene synker en periode.

Og, siden det meste ligger på avtalegiro og e-faktura, gikk jeg gjennom tidligere regninger for litt siden, og skrev ned hva som forfaller når, og ca sum. F.eks. nettleie på strøm forfaller den 5. i annenhver måned, 2 000 kr i snitt. Noe forfaller i begynnelsen av måneden hos oss, noe på slutten. Dermed ser jeg litt lenger frem i tid hvor mye vi har til rådighet, spesielt trekkene for lån kommer ikke i forfallsmappa før uka eller to uker før forfallsdato.

Anbefales på det varmeste!



Anonymous poster hash: 2a1d7...ad0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også framskynde fasttrekkene til å gå den 11. i stedetfor den 25, hvis det for eksempel er snakk om låneavdrag/forsikringer og slikt. Jeg endret i allefall fasttrekkdato da jeg byttet jobb og fikk endret lønnsdato. Egen regningskonto er også fint, særlig til å sette av beløp som skal dekke regninger man bare får kvartalsvis e.l.



Anonymous poster hash: 1cd74...802
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...