Gå til innhold

Må jeg opplyse dette til takstmann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takstmann kommer på torsdag, lurer på om jeg må opplyse om dette:

Når jeg overtook for 10 år siden ble det kjent en fuktskade som forsikringen tok seg av. Ble lagt nytt gulv.

Hvor mye og hva skal opplyses i den rapporten?

Er første gang jeg selger selv :-) Takk



Anonymous poster hash: 121d1...3d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke opplyser til verken takstmann, megler eller ny eier, kan du komme i problemer om dette blir oppdaget, senere. Fordi dette er vesentlige opplysninger du plikter å gi.

Personlig ville jeg aldri kjøpt en bolig med tidligere fuktskade uansett utbedring.

Anonymous poster hash: 9ce12...f99

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er forpliktet til å informere om alt du kjenner til, som kan forringe boligens verdi. Å unnlate å informere om fuktskader i en bolig er omtrent som å prøve å selge en bil uten motor til full pris. Det er svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg absolutt nevnt i en rapport og gjerne lagt frem papirer på utbedring.

Anonymous poster hash: cff87...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er forpliktet til å informere om alt du kjenner til, som kan forringe boligens verdi. Å unnlate å informere om fuktskader i en bolig er omtrent som å prøve å selge en bil uten motor til full pris. Det er svindel.

Ja, var bare litt usikker.

Dette var noe som skjedde mens forrige selger bodde her, som hun hadde fått godkjent fra forsikringsselskapet. Jeg overtok, og forsikringsselskapet ordnet alt.

Bare lurer på om jeg skal opplyse om ting som eiere før meg har opplevd ved huset evt?

Finner ikke prospektet til huset fra tiden jeg kjøpte..er en del år siden.

Anonymous poster hash: 121d1...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke opplyser til verken takstmann, megler eller ny eier, kan du komme i problemer om dette blir oppdaget, senere. Fordi dette er vesentlige opplysninger du plikter å gi.

Personlig ville jeg aldri kjøpt en bolig med tidligere fuktskade uansett utbedring.

Anonymous poster hash: 9ce12...f99

Dersom skaden er reparert så er det vel ingen grunn til bekymring?

Å fortelle om skaden kan da bare være positivt. Du har da dok på når gulvet ble lagt sist og av hvem.

Anonymous poster hash: b1a80...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved å opplyse om det, så er du dekket. Og det vil ikke ha noen innvirkning på takst. Så ja, anbefaler å opplyse om det.



Anonymous poster hash: 66c94...92d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flott.

Får ikke tak I gammel selger som sitter på papirer..

var ikke en fuktskade, men en vannskade.

Takker for gode svar!



Anonymous poster hash: 121d1...3d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt fuktskader på badet, men alle vegger og gulv ble revet og badet flyttet alt nytt. Jeg gidder ikke opplyse om noe som er utbedret.. da det bare skaper unødvendig forvirring for kjøpere. Tenker jeg selv hadde blitt skeptisk selv om det stod at badet var reparert. Bedre å holde det for seg selv :)



Anonymous poster hash: 3cbb0...551
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt fuktskader på badet, men alle vegger og gulv ble revet og badet flyttet alt nytt. Jeg gidder ikke opplyse om noe som er utbedret.. da det bare skaper unødvendig forvirring for kjøpere. Tenker jeg selv hadde blitt skeptisk selv om det stod at badet var reparert. Bedre å holde det for seg selv :)

Anonymous poster hash: 3cbb0...551

Du plikter å informere om dette og det er i din interesse å gjøre det også - om kjøper noen gang får problemer med badet og det viser seg at du har holdt tilbake informasjon om dette så kan du få svi kraftig! Ved å informere om dette flytter du mer av risikoen for badet over på kjøper.... Skremmende at du tenker det er best å ikke si ifra - det er jo nettopp derfor så mange blir lurt ved huskjøp og så mange saker ender i rettsapparatet...

Anonymous poster hash: 139e9...264

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...